Sida 1 av 1
Långtimmer

Postat:
27 jan 2015, 15:40
av janne59
Hej på er alla.
Detta får väl räknas till avdelningen för onödigt vetande, men jag undrar om någon här på forumet vet om det förekommer transport av långtimmer i vårt land nu för tiden?
Tanken slog mig när jag tittade på timmerbilar från Canada på you Tube, och erinrade mig att jag någonstans sett 40-50 år gamla bilder på svenska ekipage.
Hälsningar Jan Johansson
Re: Långtimmer

Postat:
27 jan 2015, 20:25
av Bengt Dahlberg
Någonstans har jag sett bilder på lastning av långa trästolpar på fartyg i svensk hamn. De bör ju ha kommit till hamnen på bil.
Trästolpar för kraftledningar och järnvägselektrifieringar är ovanliga numera om de ens förekommer.
Eljest efterfrågas knappast sågtimmer eller massaved i långa längder.
Vid sidan om. Vad gäller de för 50 a' 60 år sedan vanliga korta pit props som exporterades har de antagligen ersatts av stålstöttor i de få kolgruvor som fortfarande är i drift.
Re: Långtimmer

Postat:
28 jan 2015, 11:35
av Per Thomson
Re: Långtimmer

Postat:
30 jan 2015, 21:57
av Thomas Almen
Lars Persson i Vimmerby å Anderssons i Segersta utanför Kilafors är väl störst på körning av långtimmer idag. Även i Ludvika finns ett åkeri med ekipage för sån körning. Tydligen har stolpproduktionen minskat generellt i landet.Pratade för nåt år sen med en av dom ansvariga på stolpfabriken i Kälarne, å det var inte alls bra där.
Re: Långtimmer

Postat:
31 jan 2015, 01:58
av Sudde52
Kablarna/telefontrådarna ska ju grävas ner numera, kan tänka mej att marknaden för helstam har dalat betydligt sen Gudrun härjade...
Re: Långtimmer

Postat:
31 jan 2015, 09:47
av Bengt Gustafsson
Håll utkik i kommande nummer av Trailer ...
Med vänlig hälsning
Bengt G
Re: Långtimmer

Postat:
31 jan 2015, 10:08
av Thomas Almen
Vissa ledningar ska även fortsatt vara luftlinjer. Å både nybyggnad och underhåll kräver fortfarande stolpar.