Scania eller Volvo

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Scania eller Volvo

Inläggav stoffe » 19 sep 2007, 06:29

hejsan.....jag vänder mig till er här på forumet.......jag har möjlighet att köpa antingen en Scania L56, Scania L76 med boggie eller en Volvo Titan eller Volvo F88, samtliga dessa bilar har vändskiva......vilkenav dessa är att föredra som en hobbylastbil?....den skall ha ett intressant värde, vara relativt lättskruvad...helt enkelt....jag undrar om fördelar resp nackdelar med varje modell...tacksam för all hjälp i valet av bil och med rekommendationer...själv lutar det nog åt Volvo Titanen.....men jag är osäker för just denna bil saknar spridarna av någon anledning....hur svårt är det att finna spridare?.......mvh/stephan
stoffe
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 sep 2007, 20:50
Ort: UPPSALA

Val av bil

Inläggav Kjell T » 19 sep 2007, 07:53

Ja, det här är upp till var och en att välja. Eftersom mitt favoritmärke är Scania-Vabis skulle det bli LS76:an på första plats och L56:an på andra plats. Vilken av de nämnda som skulle komma trea är svårare att avgöra. Titanen har en D96 motor eller TD 96 med turbo och är inte lika lätt att skruva med som F88:an med samma motor. F88:ans tipbara hytt gör att skruvandet med motorn är MYCKET lättare än på någon av dom övriga nämnda. Skall man ha bilen som hobby bil är slitaget inte så stort och den bör hålla ihop länge om de ingrepp som görs görs ordentligt och med beaktande att den skall kanske användas under många decennier och kanske av flera generationer.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Re: Scania eller Volvo

Inläggav Anders Ason » 19 sep 2007, 08:45

stoffe skrev:hejsan.....jag vänder mig till er här på forumet.......jag har möjlighet att köpa antingen en Scania L56, Scania L76 med boggie eller en Volvo Titan eller Volvo F88, samtliga dessa bilar har vändskiva......vilkenav dessa är att föredra som en hobbylastbil?....den skall ha ett intressant värde, vara relativt lättskruvad...helt enkelt....jag undrar om fördelar resp nackdelar med varje modell...tacksam för all hjälp i valet av bil och med rekommendationer...själv lutar det nog åt Volvo Titanen.....men jag är osäker för just denna bil saknar spridarna av någon anledning....hur svårt är det att finna spridare?.......mvh/stephan


Ett litet (otekniskt) tyckande bara:

Kommer du för det mesta att köra utan påhängsvagn verkar boggiealternativet bäst. D v s en bil som då ser bättre ut, rent bildmässigt (bättre balans) och dessutom gynnsammare viktfördelning. Utbudet på alternaiv trailer ökar förm. också vid ev. senare köp.

Själv skulle jag ha svårt att välja mellan L76:an med boggie och F88:an.
Bilens historik kan ju även vara ett argument vid valet.

(om du fastnar för Titanen kanske du ska kolla upp vad en annan motor kostar?)


Hör av dig när du senare gjort valet och vi hoppas få se dig med åket på våra träffar.

Hälsn. Anders.

Bild
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5616
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Scania eller Volvo

Inläggav Robert Eliasson » 19 sep 2007, 11:59

stoffe skrev:hejsan.....jag vänder mig till er här på forumet.......jag har möjlighet att köpa antingen en Scania L56, Scania L76 med boggie eller en Volvo Titan eller Volvo F88, samtliga dessa bilar har vändskiva......vilkenav dessa är att föredra som en hobbylastbil?....den skall ha ett intressant värde, vara relativt lättskruvad...helt enkelt....jag undrar om fördelar resp nackdelar med varje modell...tacksam för all hjälp i valet av bil och med rekommendationer...själv lutar det nog åt Volvo Titanen.....men jag är osäker för just denna bil saknar spridarna av någon anledning....hur svårt är det att finna spridare?.......mvh/stephan


Hej Stoffe,

Delar till Titan TD 96 A, B och C motorn är inte det lättaste, sök delar till den först om du går på Titanprojektet, det finns inte speciellt många (i det närmaste inga) så det är en kul bil speciellt om det är en L49566. Jag och min bror har precis renoverat en L49513 enkelaxlad dragbil, vi var med i Trucking Scandinavia Nr 9 med ett reportage. Volvo F 88 är desto lättare men inte såpass ovanlig och därmed lättare att få tag i delar, du skall veta att hela drivlinan på titanen skiljer sig helt från 8 serien, finns inget som stämmer överens. Hyttdetaljerna skiljer sig inte mycket sånär på några småsaker som den riktigt intresserade känner till. Scaniadelar är lättare att få tag på så det är nu bara smaken som styr, Lycka till!!
Mvh Robban
Användarvisningsbild
Robert Eliasson
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 apr 2007, 08:03
Ort: Mölndal

Inläggav Nisse » 19 sep 2007, 21:27

Jag skulle ha satsat på 76an eller f88an, troligtvis 88an då den är modernare och lättare att få tag på delar till.
Titan är en trevlig bil, men som sagt svårare att få tag på delar till.
Kolla in skicket på bilarna och låt det avgöra om du får beslutsångest :D

Mvh Nisse
Användarvisningsbild
Nisse
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 23 jul 2007, 02:20
Ort: Karlskoga


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron