Sida 1 av 2
Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 18:35
av mats-oh
Har funderat lite över hästkrafter i lastbilar.
Nuförtiden så är det väldigt vanligt att tex distributionslastbilarna har mellan 300 och 380 hästar iaf i det åkeri jag jobbar för.
Ok några av dom drar släp också.
Man hör av en del yngre kollegor att det är nästan omöjligt att dra tre-fyraxliga släp efter dessa.
Dom orkar inte menar dom.
Men när långtradarna bara hade runt 250-260 hästar och 51.4 tons totalvikt så gick det.
Tyvärr så har jag tyvärr aldrig kört tex en FB88a med treaxligt släp med full totalvikt men det gick ju att köra över Hallandsåsen även på den tiden.
Eller Mölndals kråka för den delen heller.
Är vi kanske är lite bortskämda nuförtiden??
Mats

- FB88 bilspedition_.jpg (116.18 KiB) Visad 16618 gånger

- FB88 cementa.jpg (181.06 KiB) Visad 16618 gånger

- FB88 dubbla släp.jpg (70.7 KiB) Visad 16618 gånger

- FB88 ASGlösflak.jpg (105.88 KiB) Visad 16618 gånger
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 19:02
av Reid Hulting
Hur många hästkrafter har en Ferrari t.ex., och hur många släp kan den tänkas orka med?
Antalet hästkrafter säger inte så mycket. Däremot vridmomentet säger en hel del, vridmomentkurvan i ett diagram säger en hel del om vad som orkas med.
Reid.
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 19:21
av Z 1578
Även utväxlingen gör stor skillnad. När jag började köra, vilket inte är alltför längesen, då hade vi F12:or som varvade runt1600-1700 varv i 80km/h. Bilen jag kör nu ligger på 1100 varv i 80. Att man sedan har det dubbla vridmomentet eller mer, gör ju att det går att hålla både högre och jämnare hastighet. Jämför man i vissa backar går det dubbelt så fort idag.
Många av bilarna på 50-60 talet gick ju inte ens 80, snarare 60-70 som mest.
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 19:52
av Per Thomson
Till din fråga Mats: "Är vi kanske är lite bortskämda nuförtiden??"
Jo, helt klart är det andra krav idag, förr fick det "vevas" en hel del med växelspaken och särskilt fort gick det inte uppför Hallandsåsen eller Skule-backen. På de gamla vägarna utan möjlighet till omkörning kunde det bli ordentliga köer efter de tyngre ekipagen.
Visst har vi vant oss med de större motorerna och därmed behövs kanske inte samma krav ställas på dagens gymnasieförare som det gjordes förr innan man blev anförtrodd ett större ekipage.
Här en bild från Hallandsås, södra delen.

- 1966FB88Hallandsas.jpg (250.9 KiB) Visad 16599 gånger
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 20:15
av Per Thomson
ASG lösflaksbilen har ett mycket ovanligt släp med betydligt längre axelavstånd än 2,05 m mellan de två bakersta axlarna, förmodligen en konstruktion för att få upp axeltrycket innan det blev praxis att 2,05 räckte. En annan konstruktion som förekom var Interconsults lösning med tvångsstyrning av den sista axeln samt den mellersta axeln precis i mitten.
Cementbilen tillhörde Hyllinge Åkeri med påbyggnad från Tankmobil.
Trailer + släp har en Fors trailer, osäker på namnet, Perinom?
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 20:16
av Z 1578
Lite OT.. Men det jag tycker saknas många gånger hos nyblivna "chaufförer" är ett genuint intresse för yrket och en stolthet i det man utför. Det ska vara så ballt allting. Vid minsta motgång ringer man och säger att det inte går eller att man inte hinner, utan att ens ha försökt eller kopplat in hjärnan för att lösa problemet. Jag tycker att man ska göra sitt yttersta för att få gjort det man tagit på sig. En gymnasieutbildning är bra i många fall men det borde sållas hårdare, för många rötägg slinker igenom. Sedan är det väl så att du kan sitta i skolbänken hela livet till ingen nytta om du saknar fallenhet för yrket i fråga. Tillbaka till häskrafterna...

Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 21:20
av Kjell T
En numera pensionerad fd chaufför har berättat att han körde en L51 med trailer i början av sin anställning som långtradarchaufför.
En vanlig person bil har på ettans växel en utväxling som gör att drivhjulens varvtal är nedväxlat så att motorn skall rotera ca 16 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
En L51:a med tillsatsväxellåda har i ettans växel och lågläget i tillsatslådan en utväxling som gör att motorn skall rotera ca 70 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
Även en Ferrari motor klarar stora lass med en sådan utväxling, den blir bara inte så långlivad pga dess måttsättning av motordelarna.
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 21:59
av sjömannen
Per Thomson skrev:ASG lösflaksbilen har ett mycket ovanligt släp med betydligt längre axelavstånd än 2,05 m mellan de två bakersta axlarna, förmodligen en konstruktion för att få upp axeltrycket innan det blev praxis att 2,05 räckte. En annan konstruktion som förekom var Interconsults lösning med tvångsstyrning av den sista axeln samt den mellersta axeln precis i mitten.
Cementbilen tillhörde Hyllinge Åkeri med påbyggnad från Tankmobil.
Trailer + släp har en Fors trailer, osäker på namnet, Perinom?
Japp Perinom va namnet,,som jag tidigare nämt om den vagnen...en treaxling lastade lagligt ca 15 ton...men man kunde ösa på det dubbla utan att det syntes på den,,å andra sidan kändes de som de va fullt lass i den när den va tom.
Sjömannen
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 23:12
av Thomas Almen
Blå-röda 88:an tillhörde nån åkare i Sundsvall som jag glömt namnet på. Namnet stog i nåt reportage i ett av Klassiska Lastbilars nummer. Stefan Andersson som hade gjort det.
Re: Hästkrafter

Postat:
30 dec 2014, 23:28
av lokförare
på femtiotalet körde min pappa med en regent
som drog boggitrailer och treaxlat släp
det var också en bil med mycket problem
totalvikten var 41,5 ton på hela ekipaget
ungefär som dagens utlandsbilar
men med tre gånger så stor motorstyrka
Re: Hästkrafter

Postat:
31 dec 2014, 10:34
av Per Thomson
Kjell T skrev:En numera pensionerad fd chaufför har berättat att han körde en L51 med trailer i början av sin anställning som långtradarchaufför.
En vanlig person bil har på ettans växel en utväxling som gör att drivhjulens varvtal är nedväxlat så att motorn skall rotera ca 16 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
En L51:a med tillsatsväxellåda har i ettans växel och lågläget i tillsatslådan en utväxling som gör att motorn skall rotera ca 70 varv för att drivhjulet skall rotera ett varv.
Även en Ferrari motor klarar stora lass med en sådan utväxling, den blir bara inte så långlivad pga dess måttsättning av motordelarna.
Till måttsättningen av motordelarna, de har inte bara betydelse för motorns hållbarhet, även massan ("vikten") på delarna har betydelse, inte minst för vridmomentet. Tänk på en gammal större tändkulemotor med ytterst få hästkrafter som ändå klarar av ett större arbete bara den har lyckats komma igång. Jämför också vikten på Ferrarins svänghjul med L51:ans. Vad händer om vi byter motor i i L51:an och sätter dit Ferrarimotorn istället? Även om Ferrarin skulle lyckas med det experimentet misstänker jag att energieffektiviteten inte skulle bli särskilt lyckad.
Re: Hästkrafter

Postat:
31 dec 2014, 10:44
av Bo Norvinge
Det kanske är några här på forumet som minns en galning med VW Caddy som på Lastbil 2014 skulle "hjälpa till" och dra in en Buldog Scania-Vabis in i veteranhallen?
Caddyn var på 105 hk vilket flera andra pjäser som tog sig upp för backen hade.
Re: Hästkrafter

Postat:
31 dec 2014, 11:39
av Per Thomson
Vatusan Bosse,
trots att jag "tjänstgjorde", denna händelse missade jag. Kanske fler också vill veta vad som hände

Re: Hästkrafter

Postat:
31 dec 2014, 16:35
av Bo Norvinge
Kan säga så mycket att Caddyn inte fick upp Scanian. Det stank lameller och en ilsket röd lampa lyste i instrumentet. Temperaturen gick upp över 90.
Efter att bärgningsförsöket getts upp parkerades Caddyn och en gaffeltruck tog över.
Efter detta gick ägaren omkring och var redigt förbannad och deprimerad då han inbillade sig att bärgningsförsöket resulterat i ett totalhavererat kylsystem. Den droppade vatten under bilen. Han ringde runt till de lokala verkstäderna och försökte få tider, och såg hela Elmiaeventets tuffa journalistiska arbetsinsats med dess förtjänst gå om intet.
När allt kom till färgpenna visade det sig bara att Caddyn var utrustad med moderniteten luftkonditionering och då tillsammans med det fuktiga vädret valt att släppa en ordentligt skvätt kondensvatten under bilen.
Men så vitt jag vet rullar den bilen än i dag. Och ägaren kan bara skratta åt saken idag.
Re: Hästkrafter

Postat:
31 dec 2014, 16:51
av Z 1578
Bo Norvinge skrev:Kan säga så mycket att Caddyn inte fick upp Scanian. Det stank lameller och en ilsket röd lampa lyste i instrumentet. Temperaturen gick upp över 90.
Efter att bärgningsförsöket getts upp parkerades Caddyn och en gaffeltruck tog över.
Efter detta gick ägaren omkring och var redigt förbannad och deprimerad då han inbillade sig att bärgningsförsöket resulterat i ett totalhavererat kylsystem. Den droppade vatten under bilen. Han ringde runt till de lokala verkstäderna och försökte få tider, och såg hela Elmiaeventets tuffa journalistiska arbetsinsats med dess förtjänst gå om intet.
När allt kom till färgpenna visade det sig bara att Caddyn var utrustad med moderniteten luftkonditionering och då tillsammans med det fuktiga vädret valt att släppa en ordentligt skvätt kondensvatten under bilen.
Men så vitt jag vet rullar den bilen än i dag. Och ägaren kan bara skratta åt saken idag.
Har du kvar den eller är den såld?
