Sida 1 av 1

En tidig skylift

InläggPostat: 22 dec 2014, 13:16
av Bengt Dahlberg
http://samlingsportalen.se/all/cgipict- ... _4&Imgnr=1

http://samlingsportalen.se/all/cgipict- ... _1&Imgnr=1

Göteborg 1962-07-24. Första gången jag såg en skylift och en bakgavellyft var i slutet av 1957 vid Sundsvalls verkstäder. Det var ungefär samtidigt med den allra första Sputniken. Bilarna var importerade för att synas inför eventuell tillverkning i Sverige av dylika apparater.
Vad har bilen för årgång?
Måhända är det en av bilarna jag såg 1957?

Bilderna från http://samlingsportalen.se/all/index.htm

Re: En tidig skylift

InläggPostat: 22 dec 2014, 16:48
av Anders Roger Larsson
Tror nog att bilen är från år 1957!

Re: En tidig skylift

InläggPostat: 22 dec 2014, 20:51
av Bo Norvinge
Kan nämna att det i bakgrunden är en av SJ:s Kaeble vagnbjörnsdragare och platsen är Hisingsgatan vid Vågmästareplatsen.

Re: En tidig skylift

InläggPostat: 22 dec 2014, 23:01
av Anders Ason
Kunskapen i detta forum är i det närmaste oändlig :D

Re: En tidig skylift

InläggPostat: 22 dec 2014, 23:09
av gunnilse
Ford 58 eller sen 57a

59 fick de ett litet insug uppe på huven.

Re: En tidig skylift

InläggPostat: 23 dec 2014, 05:43
av Anders Roger Larsson
gunnilse skrev:Ford 58 eller sen 57a

59 fick de ett litet insug uppe på huven.


Helt rätt - det är ju dubbla strålkastare, så då bör det vara en 58:a! Menar Du att det fanns sena 57:or med dubbla strålkastare? Och det är väl bara 57 o 58 som har tre "hål" under grillen?

Re: En tidig skylift

InläggPostat: 23 dec 2014, 08:21
av Kjell T
De tre hålen under grillen fanns från 1957 tom 1960 på F700 och större modeller i F serien. Och mycket riktigt så var det from 1958 de försedda med dubbla körljus. De tre hålen " levde kvar" from 1961 på H och HT serien, men hade då fått plats i framkofångaren.

Re: En tidig skylift

InläggPostat: 23 dec 2014, 17:03
av Anders Roger Larsson
Kjell T skrev:De tre hålen under grillen fanns från 1957 tom 1960 på F700 och större modeller i F serien. Och mycket riktigt så var det from 1958 de försedda med dubbla körljus. De tre hålen " levde kvar" from 1961 på H och HT serien, men hade då fått plats i framkofångaren.


"Gillar" (som det heter nu för tiden ;-) )