Sida 1 av 2

Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 20 dec 2014, 22:03
av scaniamania
Hej,

Vad menar "skattebefriad" i Sverige ? Vägskatt inte betales men är motorfordonsförsäkring också lägre ?

Veteranlastibil är 30+ år gammal ? Ingen specielt inspektion ?

WBR Juha

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 20 dec 2014, 22:07
av Per Thomson
30+ motorfordon betalar ingen fordonsskatt i Sverige.
Används fordonet yrkesmässigt måste man dock betala såväl fordonsskatt som vägskatt.
Trafikförsäkring måste alltid finnas.
Påhängsvagnar alltid obeskattade.
Släpvagnar och dollier alltid skattepliktiga.

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 20 dec 2014, 22:12
av scaniamania
Trafikförsäkring lägre än normal lastbil eller samma ?

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 20 dec 2014, 22:21
av Per Thomson
Kan nog bli lägre om man tar försäkringen via historisk motorklubb eller liknande, dvs du garanterar att fordonet inte används i yrkesverksamhet.

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 20 dec 2014, 23:01
av Noxcania
Jag har hørt att traktor-regade lastbilar måste man betala skatt før.

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 20 dec 2014, 23:08
av Anders Ason
Noxcania skrev:Jag har hørt att traktor-regade lastbilar måste man betala skatt før.


    Det stämmer och en tvåaxlad A-traktor i den tyngre klassen ligger runt 4-5 000 kr/år. Ingen vägavgift.

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 20 dec 2014, 23:22
av herrstina-
Dom flesta bolagen har någon form av försäkring för veteranlastbilar och dom är som regel inte särskilt dyra, kolla runt och hör vad som gäller. I mitt fall är det Trygg Hansa som gäller, jag kan inte hitta något bättre alternativ för lastbilar genom MHRF eller liknande. Det här påverkas naturligtvis av att jag har ganska mycket försäkringar i bolaget, men även för enstaka bilar bör det finnas alternativ.

Stina.

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 21 dec 2014, 00:41
av oha280
Se gärna www.mhrf.se/forsakring
Om man tänker använda lastbilen för nöjeskörning och privatbruk finns nog ingen försäkring som är bättre. Den är alltid helförsäkring för hela året. Finns även renoveringsförsäkringar. Den ägs av hobbyrörelsen och hälften av överskottet kommer medlemsklubbarna til godo. Eventuella skador regleras efter besiktning av kunniga besiktningsmän, sådana som kan hobbyfordon och deras värde. Man gynnar också hela fordonshobbyn då Mhrf jobbar för allas bästa, för att vi har även i framtiden möjlighet att använda våra gamla fordon!

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 08 feb 2015, 14:29
av Sven-Olof Börjesson
oha280 skrev:Se gärna http://www.mhrf.se/forsakring
Om man tänker använda lastbilen för nöjeskörning och privatbruk finns nog ingen försäkring som är bättre. Den är alltid helförsäkring för hela året. Finns även renoveringsförsäkringar. Den ägs av hobbyrörelsen och hälften av överskottet kommer medlemsklubbarna til godo. Eventuella skador regleras efter besiktning av kunniga besiktningsmän, sådana som kan hobbyfordon och deras värde. Man gynnar också hela fordonshobbyn då Mhrf jobbar för allas bästa, för att vi har även i framtiden möjlighet att använda våra gamla fordon!



Ni som har tecknat en MHRF-försäkringen, hur är det med reglerna att få köra med last? Får man köra med 50% last på fordonet? Det står i MHRF:s villkor om något som de kallar för "aktsamhetskrav" Det står så här på punkt 93 i deras villkor: Tung lastbil får inte köras med tyngre last än 50% av fordonets tillåtna maxlast. Det är en aning oklart vad som gäller när jag läser här på forumet så nämns det inget om det av de som förespråkar en MHRF-försäkring. Någon som vet reglerna. Står i begrepp att teckna en ny försäkring av bilen nu i vår.

Mvh
Sven-Olof

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 08 feb 2015, 20:22
av Anders Ason
På länken som som "oha280" lade ut kan man läsa att:
Försäkringen är så full av villkor och krav så för min del har den aldrig varit ett alternativ. Visst kan man köra som man tycker ändå, men då finns risken att den inte gäller vid en olycka. Trygg Hansa är när jag kollade det billigaste alternativet (har här enbart trafik) och helt utan veteranrestriktioner. Med ex. vis max 500 mil om året är den värd det, tycker jag.

En del av kraven klarar inte alla (d v s inte jag i alla fall) som exempelvis bilen inlåst under natten. Du kan inte åka iväg på en träff och övernatta om det inte det går att ordna, inte heller övningsköra och mycket annat

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 08 feb 2015, 23:50
av Gösta
Inlåst över natten gäller väl bara på hemmaplan. Har man buss blir det tillägg redan vid över 6 passagerare, har för mig att tillägget är ca 100:- /dag. Alltså nu pratar vi MHRF. Tunga fordon äldre än 1950 har låg premie (Tror nästan lägst) Frånsett tillägget för resor med många passagerare i en buss, om inte resan går till ett MHRF arrangemang, för då utgår det inga tillägg.
Men för en LB före 50 är det samma premie som för personbilar.
En fördel med IF, som jag ser det att det samlas ihop till en självriskpott, på några tusenlappar, om man har många försäkringar.
Just självriskkostnaden, kan det vara bra att ha koll på.
Nu har det börjat lätta upp en aning med bedömningen hos MHRF, tidigare kunde en liten skavank innebära ett avslag på ansökan, men nu verkar det inte vara lika noga längre, får väl lite kritik för det sista som påstås, men det är min personliga erfarenhet som besiktningsman, men OK, det kan jag väl ta det då.

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 09 feb 2015, 00:21
av herrstina-
Det är lite märkliga regler kan man tycka. Är risken mindre om man bevistar ett MHRF jippo än till något annat?

Eftersom jag har en Camaro i stallet blev jag medlem i Camaroklubben enbart för att få tillgång till MHRFförsäkring. Klubben hade en besiktningsman i Södra Sandby som är på rimligt avstånd, vid det här tillfället hade jag tre personbilar som kvalade in till MHRFförsäkringen så antingen fick jag köra till S.Sandby tre gånger , eller så fick han ta en utflykt till Gantofta där jag bodde då. Besiktningsmannen valde det senare. Han hörde aldrig av sig och någon besiktning skedde följaktligen inte.

Nu löste det sig ganska smidigt genom att Svenska Renaultklubben hade en seriös besiktningsman som bodde i Gantofta, jag kontaktade honom och vi gjorde en gemensam utflykt till garaget där bilarna förvarades.

Så småningom lämnade jag Camaroklubben där det största intresset var olika former av lustgasapplicationer och snabbaste man på 1/4 milen, för det mer allmänt inriktade MHS. Lustgas var inte riktigt min grej!

Så är det med personbilar och MHRFförsäkringar.

När det gäller tunga fordon har jag allt helförsäkrat i Trygg Hansa, ingen har hittills kunnat matcha deras premie, jag har inte heller några förbehåll för hur fordonen ska garageras eller användas. Det ligger ju i sakens natur att man hanterar den här sortens fordon ganska försiktigt.

Stina.

Åstorp 09.05.01 010.jpg
Åstorp 09.05.01 010.jpg (76.07 KiB) Visad 16686 gånger

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 09 feb 2015, 20:56
av sjömannen
När jag såg Stinas jänkare kunde jag inte låta bli,,,,f`låt

Sjömannen

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 09 feb 2015, 21:52
av Gösta
Vilken puts ni har då, Har ni inga grusvägar









Bild 008.jpg
Bild 008.jpg (140.95 KiB) Visad 16613 gånger

Re: Skattebefirad i Sverige menar ....

InläggPostat: 09 feb 2015, 22:34
av herrstina-
Visst har vi grusvägar, men där kör vi bara i undantagsfall. Dom här bilarna är lite känsliga och undviker utemiljö mellan oktober och maj.

Jag tycker där är rätt bra puts på Cittran också. Lite skit går ju att tvätta bort.

Stina.