Sida 1 av 1
En liten sommargåta

Postat:
17 jun 2008, 22:16
av Stellan
Den här bilen hittade jag i en broschyr från 1976, årtalet bjuder jag på...men vad heter den? Hoppas att den är lite svår att gissa i alla fall

/Stellan
Re: En liten sommargåta

Postat:
17 jun 2008, 23:35
av Anders
Måste säga att jag har ingen som helst aning faktiskt. Har suttit med Inufa-katalogerna och försökt spåra via bakaxel och andra detaljer, men är ganska utan spår.
Skulle jag gissa får det väl bli FIAT/IVECO bara för att ha en gissning
Anders
Re: En liten sommargåta

Postat:
18 jun 2008, 07:05
av johnny013
jag tror det är en steyr en österrikare alltså?
Trevlig sommar på er Johnny

Re: En liten sommargåta

Postat:
18 jun 2008, 07:36
av elokuu
Det här är Alusuisse.
Re: En liten sommargåta

Postat:
22 jun 2008, 18:15
av Stellan
Visste ni att elokuu gissade rätt? Jag hade ju hoppats på fler förslag

Helt klart är det en österrikare, en Alusuisse...

/Stellan
Re: En liten sommargåta

Postat:
14 jul 2008, 23:11
av Lulebjörnen
Stellan skrev:Visste ni att elokuu gissade rätt? Jag hade ju hoppats på fler förslag

Helt klart är det en österrikare, en Alusuisse...
/Stellan
Vagnen finns tydligen bevarad komplett med elegant aluminiumflak från Alusuisse. Det finns färska bilder på den från diverse Saurer/Berna träffar. Mekaniken härstammade tydligen från Berna och Alusuisse stod för ram,hytt och flak.
...Schweitz...
Re: En liten sommargåta

Postat:
15 jul 2008, 08:50
av Per Thomson
Att schweitzarna ansträngde sig att skapa så lätta fordon som möjligt berodde på deras hopplöst låga tillåtna totalvikter vid den tiden. När jag på 60-talet hade gods till Schweitz så var det för det mesta att lossa allt i Basel. Ibland körde jag vidare in i landet med någon post men kunde lasta max 7 ton för att vara laglig. 15 ton fick lämnas hos gränsspeditören. Det var inte nog med viktsbegränsningen, de hade också begränsad fordonsbredd men vissa vägar var undantag, jag minns att jag lossade i Bern en gång.
Re: En liten sommargåta

Postat:
15 jul 2008, 14:49
av Stellan
När började påbyggarna i Sverige med aluminium? EJAB hade en F88 från -68 med flak helt byggt i lättmetall, både flakbotten och lämmar. Bilen hade gått som demo-bil för Kinnegrip innan vi fick tag på den.
Det måste väl ändå ha varit rätt så tidigt med ett helbyggt flak i lättmetall i Sverige?
/Stellan
Re: En liten sommargåta

Postat:
15 jul 2008, 16:58
av Per Thomson
Jo, det var nog rätt tidigt, men demobilar började komma, minns inlägget med den lustiga Gränges bilen med enkelhjulen här på forumet. Detta sagt enbart ur minnet och med tanke på standardflak.
Däremot fanns det tipptrailers med flakkorgen i aluminium i mitten på 60-talet. De jag tänker på användes för sligtansporter från Bolidengruvan i Garpenberg utanför Hedemora, hade boggiedragbilar och kortboggie på den korta trailern så det så de såg nästan ut som en 5-axlad lastbil. Här finns ju annars experter med på forumet som kan detta bättre men i väntan på deras kommentarer så postar jag detta.