Sida 1 av 1

USA-Scania

InläggPostat: 02 dec 2014, 20:08
av Lars-Gunnar
Scania 112 M i USA.jpg
Scania 112 M i USA.jpg (108.24 KiB) Visad 19697 gånger


En av flera Scanior i USA.

Med vänlig hälsning. Lars-Gunnar

Re: USA-Scania

InläggPostat: 02 dec 2014, 23:44
av Bo Norvinge
Scania gjorde ett tappert försök att ta sig in på USA-marknaden i mitten av 80-talet. Det blev ett mindre antal bilar ditskeppade men det sägs faktiskt att de flesta lever kvar än idag då de som köpte dessa inte släpper dom i första taget. Det finns en specialfirma där som renoverar Scania, tar hem delar och håller liv i de kvarvarande exemplaren.
Just den på bilden är inte original med den modernare grillen från 3-serien och europeisk/sydamerikans blinkers/positionsljus. Kanske delar från Europa eller Brasilien-Argentina?

Re: USA-Scania

InläggPostat: 05 dec 2014, 08:48
av Ante
Tror det såldes ca 600-800 bilar mellan -86 och -93.

Re: USA-Scania

InläggPostat: 05 dec 2014, 10:54
av scaniamania
Var det så att amerikanska Scanior har 12 V elsystem ?

Re: USA-Scania

InläggPostat: 05 dec 2014, 12:03
av Kjell T
Ja, det var 12volt i dessa bilar! En av 12:orna har jag haft möjlighet att bekanta mig närmare med efter dess aktiva tid i USA kom den hit till Norden igen. Den hade blivit tillverkad 26.09.1986 i Södertälje. Frambromsarna var klenare än vad som är vanligt här.

Re: USA-Scania

InläggPostat: 05 dec 2014, 23:31
av S-V L44
Som jag skrev här viewtopic.php?f=11&t=2154 , så köpte jag för 20 år sedan en video som heter "Thunder Trucks" producerad 1989 av Mintex Entertainment, Inc. i Prior lake, Minnesota.
Cirka 10-12 olika Scania förekommer på olika ställen i videon, men Scaniorna framträder kanske totalt sett under max 3-4 minuter av den totala tiden på 30 minuter, så det är ingen direkt Scania promotionfilm.

Jag har fått videon digitaliserad så jag slipper starta upp videobandspelaren varje gång jag viss se filmen. Bildkvaliteten är inte av någon HD-kvalitet precis, men den är ju också över 20 år gammal och dessutom ursprungligen producerad i NTSC format.
Här följer några screen shots från videon.

Thunder Trucks Screen Shot - 01.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 01.JPG (78.56 KiB) Visad 19491 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 02.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 02.JPG (54.75 KiB) Visad 19491 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 03.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 03.JPG (55.5 KiB) Visad 19491 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 04.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 04.JPG (55.21 KiB) Visad 19491 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 05.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 05.JPG (68.88 KiB) Visad 19491 gånger

Thunder Trucks Screen Shot - 06.JPG
Thunder Trucks Screen Shot - 06.JPG (104.12 KiB) Visad 19491 gånger

Leif Helander körde en SAAB 900 funny car under eventet. I bakgrunden skymtar även Södertälje Bryggeris gamla Scania-Vabis 3251 från 1927 som man uppenbarligen också skeppade över till USA.

Här är en egenhändigt tagen bild från ett vägbygge utanför Totowa i New Jersey 2002.

Scania P113 - Totowa NJ - 2002 - USA.JPG
Scania P113 - Totowa NJ - 2002 - USA.JPG (110.71 KiB) Visad 19491 gånger


// Kjell N

Re: USA-Scania

InläggPostat: 05 dec 2014, 23:33
av herrstina-
Dom har väldigt låga framaxeltryck i USA, det är nog förklaringen till de klenare bromsarna. Max tryck är ca 5,5 ton för kommersiella fordon, sedan finns det några undantag. Sju st om jag minns rätt.

Stina.

Re: USA-Scania

InläggPostat: 07 dec 2014, 19:37
av Per Thomson
herrstina- skrev:Dom har väldigt låga framaxeltryck i USA, det är nog förklaringen till de klenare bromsarna. Max tryck är ca 5,5 ton för kommersiella fordon, sedan finns det några undantag. Sju st om jag minns rätt.

Stina.


Är du säker på att lågt framaxeltryck även gäller för flakbilar?

Re: USA-Scania

InläggPostat: 07 dec 2014, 21:35
av herrstina-
Ja, däremot finns det som alltid skillnader mellan olika stater. Är det frågan om fordon som kör i många stater måste man ju alltid ta hänsyn till sämsta värdet. Jag fick veta det här när jag undersökte möjligheten att ta över min F12 och trailer till USA, det blev lite problem då. Den väger ganska exakt sju ton på framaxeln. Det görs ingen skillnad på dragbilar eller traditionella flakbilar.

Jag vill minnas att det finns sju undantag från den här regeln, varav en är soptransporter och en annan gäller "icke kommersiella fordon", de övriga minns jag inte. Det här gjorde i alla fall att min bil klarar sig, den är ju 100% leksak och alltså icke kommersiell. Då dök nästa problemparameter upp, det finns även en formel mellan däcksbredden och det tillåtna framaxeltrycket. De 315/80-22,5 som sitter fram på Volvon är på gränsen, dock finns möjligheten att utrusta åket med supersingel, alltså 385/65-22,5 på framaxeln. Då klarar man knappt åtta ton.
Bredden har ingenting med den verkliga bredden att göra utan bygger helt på däckets märkning, alla 315/80 är alltså 315 mm breda. Trots att det kan skilja mer än 50 mm mellan olika typer och fabrikat, sedan ska detta räknas om till ett inchmått och multipliceras med ett antal Pounds.

Det enda skälet till begränsningen jag kan tänka är att deras usla vägnät inte klarar höga tryck i kombination med för smala däck.

Det här förklarade varför sopbilar och särskilt frontloaders ofta har supersingel på framhjulen, vilket inte är särdeles vanligt over ther.

Det här bevisar ännu en av mina teorier: man behöver inte vara smart för att bygga upp en mäktig nation, det räcker att man är många.

Stina.

Re: USA-Scania

InläggPostat: 07 dec 2014, 21:54
av Bo Norvinge

Re: USA-Scania

InläggPostat: 07 dec 2014, 22:11
av herrstina-
Sedärja, ett helt gäng Nobelpristagare. Med Burt Reinolds i spetsen, låt oss hoppas att dom slutat röka på bensinstationerna numera.

Stina.

Re: USA-Scania

InläggPostat: 07 dec 2014, 22:37
av Z 1578
herrstina- skrev:Sedärja, ett helt gäng Nobelpristagare. Med Burt Reinolds i spetsen, låt oss hoppas att dom slutat röka på bensinstationerna numera.

Stina.


Eftersom jag i mitt yrke framför en fordonskombination lastad med stora mängder brandfarlig vätska så har jag sett lite olika beteenden både på bensinstationer och andra platser, en del mindre begåvade än andra. En gång hade jag stannat för att äta, och parkerat alldeles intill ett lågt räcke. När jag kommer ut mätt och belåten så sitter det en filur på räcket och röker, mindre än en halvmeter från bilen. Jag nämnde nog inget om hans potential som nobelpristagare, men förklarade vad jag ansåg om hans intellekt när han var tvungen att röka brevid 50 kubik bensin. Gubben höll på att sätta fimpen i halsen, släckte den kvickt och avlägsnade sig mumlande nån form av ursäkt. Vad den nu hade varit värd om det hänt något, inte för att risken var så stor men det visste ju inte han...

Re: USA-Scania

InläggPostat: 07 dec 2014, 23:59
av Åkarns Kalle
Jag känner till en chaufför som stod och lastade i Oljehamnen i Sundsvall medans han rökte pipa

När dom skrek på svarade han: hä ä ingen fara hänne äre alldes fö tjockt fö å ta ell hä hadd vare värrer ôm ja stått länger ifrån

Re: USA-Scania

InläggPostat: 08 dec 2014, 12:50
av Ante
Blir nyfiken på vad herrstina hade tänkt göra i USA med sin F12 och trailer?

Viktbestämmelser för framaxeln i USA

InläggPostat: 08 dec 2014, 20:23
av Lars-Gunnar
HDT Truckinginfo (Heavy Duty Trucking) augusti 2013

Det är inte ovanligt att hitta lastbilar med framaxlar och fjädringar specificerad för 13,200 pounds (6,000 kg). Medan 12,000 punds (5,454,5 kg) var norm i branschen i många år kom användandet av 6-tonsaxlar med tillägget att utsläppen minskar. Fritt översatt. Handlar egentligen om däckfrågan i samband med viktökningen. 5,5 ton är ju väldigt lågt. Här i Sverige har vi väl 7-8-tons framaxlar?

http://www.truckinginfo.com/article/sto ... lenge.aspx

Mvh. Lars-Gunnar