När började lastbilsintresset?

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

När började lastbilsintresset?

Inläggav Anders Ason » 16 sep 2007, 21:09

Ja, när började ni bli intresserade av lastbilar?

Själv är jag född o uppvuxen med dessa manicker.
(Bilmärket på bilden är dessvärre okänt. Notera ciggasken, vill minnas med en snidad jycke på - typisk 50-talsgrej. Jodå, vi hade även ett glasaskfat med ett däck runt.)


Bild
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Kjell T » 17 sep 2007, 10:04

Ja, det var en fråga som var svår att besvara, men troligen var det först efter födseln. Ett av de äldsta minnen jag har är från en Ford 1951 som min far körde, den hade smal hytt och för att det skulle vara tillåtet att ha två passagerare med fanns ett rör från instrumentpanelen till hyttens bakvägg. Mitt minne är när jag kröp på golvet under detta rör. Jag har senare frågat min far vad röret hade för uppgift och fick förklaringen.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Per Thomson » 17 sep 2007, 10:57

Hej Kjell!
Så du menar att röret skulle förhindra att passagerarna skulle komma för nära föraren? Eller har jag missupfattat det hela?
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7373
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Inläggav Kjell T » 17 sep 2007, 15:16

Ja, röret skulle hindra passagerarna att komma för nära föraren.

En del bilder från Tunga rallyt Åkarsvängen 2007 finns på fordson.se
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Anders Ason » 17 sep 2007, 19:54

Kjell T skrev:... Ett av de äldsta minnen jag har är från en Ford 1951 som min far körde, den hade smal hytt och för att det skulle vara tillåtet att ha två passagerare med fanns ett rör från instrumentpanelen till hyttens bakvägg. Mitt.....


Hmmm. med den dåliga hyttvärme som fanns på den tiden var nog röret snarare till för att kunna hänga upp blöta strumpor!

Skämt åsido var hyttvärme i regel inte standard på 50-talet.
(har aldrig hört talas om ditt rör förr)

:D


/Ason
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5614
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Inläggav Kjell T » 18 sep 2007, 08:28

Det var i forna "Östsverige" som det här gällde. Jag kommer ihåg att när jag frågade min far om röret så hade han glömt det, men kom ihåg det då när jag började prata om det. Var lite osäker på storleken på bilen och frågade far i går kväll, det var en Ford F6 som han körde när den var ny. Ibland med snöplogen framför vintertid.
Kjell T
 
Inlägg: 2241
Blev medlem: 14 apr 2007, 18:40
Ort: Österbotten

Inläggav Anders » 10 okt 2007, 12:57

Skulle tro att intresset hängt i så länge jag kan minnas. Fick en tidig start i och med att både far, farbror och farfar haft åkeri. Dessutom stod det under mina tidiga år en Scania Regent bakom ett uthus på min farfars gård. Borta sedan länge nu, men den bev beundrad väldigt många gånger!
Det är ju tyvärr sällan man ser något sådant nuförtiden.
Kan nämna att jag med har ett glasaskfat storlek 6.50-16. Tror att min farfar fått det som reklam någon gång för länge sedan.
Tillhör dem som samlar på allt som har med teknikhistoria. Bensinkvitton från Gulf i Örebro 1938 som ett exempel. Eller en Zenith förgasare till en Brockway. Sambon är inte lika övertygad om att den pryder sin plats
Användarvisningsbild
Anders
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: 09 maj 2007, 01:43
Ort: Oxelösund

Inläggav Thomas Almen » 22 dec 2007, 00:04

Såg att det var längesen det var nåt inlägg här, så jag får väl bidra med lite. Som för så många andra, började jag åka med farsgubben. Han avled i sjukdom tidigt, men olika gamla bekanta gjorde att man återkom till branschen efter nåt år. Man tyckte aldrig man blev gammal nog att köra själv, men det blev så till slut. Och så har det fortsatt. 30 år senare gör man samma sak, så det måste väl vara någorlunda bra jobb. Roligast har väl, vid sidan av utvecklingen, varit alla profiler man träffat på genom åren, dom flesta borta idag.
Thomas Almen
 

Inläggav flak » 24 jan 2008, 19:32

Har varit lastbilstokig sen späd ålder och så fort jag kunde cykla så spenderade jag åtskilliga timmar nere vid Åkericentralen och lastbilscentralerna i Kalmar.
Började bygga modeller 1980, så det har blivit några stycken med åren.

Cyklade ner till Ford när Cargon skulle presenteras 1982 och hämtade en egen broschyr.
Stolt cyklade jag hem igen.
Flak
Användarvisningsbild
flak
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 19 jan 2008, 22:23
Ort: Bergkvara

Intresset........

Inläggav Böll » 26 jan 2008, 23:48

Börja springa på Jannesons åkeri vid 10 års ålder,Harry som då var chefen lät mig va med på allt som hände,både i transporter å verkstan,minns att ja va med han 1981 å hämta en chassie ren 141,CFR-617,den hade rakt rör till höger bakom hytten så ja satt å lyssna hela vägen från Kungälv till Linnarhult,GBG så ja blev både döv å förkyld,men de va de värt..sa till Harry under körningen att en sån bil ska ja äga nån gång,köpte samma bil 20 år senare,de som ja gilla de mest med 141 an var att de va den enda av Harrys bilar som spann loss i gruset när dom skulle under en tung trailer,hans F-89 och F-12 dog oftast,så V-8 blev en tidig favorit............har precis köpt en 141 igen så nu ska de njutas...........
Böll
 
Inlägg: 654
Blev medlem: 24 jan 2008, 19:58
Ort: Hindås


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster