Sida 1 av 2

En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 03 okt 2014, 18:53
av Bengt Dahlberg
Har besökt en dansk bekant med många intressanta fotoalbum. Har fotograferat en del bilder.
Bilden nedan visar, tycker jag, en engelsk bil i tysk tjänst och med WH-nummer. WH = Wehrmacht Heer.
Notera de delvis förtäckta fönstren.
Vi som minns vet att hastigheterna på den tiden var låga. 40 - 50 km/h var en god hastighet. 70 en mycket hög.

http://i25.photobucket.com/albums/c63/b ... G_4723.jpg

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 03 okt 2014, 20:26
av Bo Norvinge
En Bedford.
Kanske ett krigsbyte eller importerad till Tyskland före kriget?

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 04 okt 2014, 20:22
av magirus
Trevlig bild :D
Ser ut som en militär version med bl.a. de större däcken o delbara fälgarna. Positionslyktan på framskärmarna är brittiska men mörkerlyktan lågt på vänster framskärm är tysk.

Enligt min "bibel" om MVs ska Bedford med detta utseende ha kommit att användas av Brittiska armén från 1938.
Jag gissar att den blivit tagen som byte efter Dunkerque, för om jag inte är alldeles fel verkar bilden vara tagen i Frankrike. (stavning på texten på husväggarna i bakgrunden.)
Tyska WH hade ju en drös bilar som man tagit som byte.

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 04 okt 2014, 22:26
av Kjell T
Är det verkligen en Bedford? Bla hjulnavet fram och dörren ser inte ut som på de Bedford jag sett bilder av.

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 04 okt 2014, 22:46
av magirus
Tyvärr kan jag inte scanna från boken, så jag kan bara beskriva.
Bilden i boken på Bedford WH verkar inte ha samma nav som forumbilden. (avd fram till och med 1940)
Hytten ser inte heller likadan ut och huvsidorna saknar den "nedre" raden gälar.

Bilden i boken som tar upp perioden WW2 har samma dörr, och samma framhjulsnav som forumbilden. Den kallas Bedford MSC. Den senare har också de "extra" gälarna på huvsidorna. (den "nedre" raden)
Denna har även ventilationslucka på sidan framför dörren

I WW2-avd. finns även en Bedford-ambulans som ser likadan ut. Den kallas Bedford ML.
Där har man en annan kaross efter torpeden. Karossbyggare ska vara Mann Egerton.
Där återfinns "samma" hjulnav, samma typ av fälgar och däck som forumbilden. Däcken uppges ha dimensionen 10.50x16.

Källan(böckerna) är
"The Observer´s Fighting Vehicles Directory", Bart H Vanderveen, utgiven av Frederic Warne & CO. LTD
Boken tom 1940 har ISBN 0 7232 1540 5
Boken "WW 2" har ISBN 0 7232 1469 7
Det finns en tredje bok i serien som tar upp "efter WW2" men den har jag inte lyckats få tag på.
Det finns tydligen en reviderad upplaga där man gjort 1 bok av dessa 3. :D

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 05 okt 2014, 10:04
av Kjell T
Tack Magirus!
Vi kan då tro att det är en Bedford.

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 05 okt 2014, 20:13
av magirus
Det hoppas jag med :D

Komponentgemenskap Opel <-> Bedford

InläggPostat: 06 okt 2014, 12:56
av Bengt Dahlberg
Opel Blitz och Bedford var båda GM-produkter. Fanns komponentgemenskap för väsentliga komponenter märkena emellan?

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 06 okt 2014, 23:27
av Bo Norvinge
Man ska väl inte tro, men jag tror inte det var något större med det förrän in på 70-talet. Verkligen inte i nära anslutning till andra världskriget. Tyskland och England var inte riktigt polare på den tiden för att uttrycka saken försiktigt.
Skåpbilarna var gemensamma på 70-80-talet har jag för mig.

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 07 okt 2014, 05:36
av Bengt Dahlberg
Bo Norvinge skrev:Man ska väl inte tro, men jag tror inte det var något större med det förrän in på 70-talet. Verkligen inte i nära anslutning till andra världskriget. Tyskland och England var inte riktigt polare på den tiden för att uttrycka saken försiktigt.
Skåpbilarna var gemensamma på 70-80-talet har jag för mig.


Det lär nog ha berott på hur hårt Opel resp Bedford styrdes från GM i Amerika. Men nog var Opel Blitzmotorn en, möjligen något förminskad Chevrolet? Hur det var med Bedford vet jag inte.
Har läst i en tysk bok att tyska mekaniker i Nordafrika uppskattade att det fanns komponentgemenskap mellan erövrade allierade fordon trots att de var av olika fabrikat. Mellan tyska fabrikat existerade ingen komponentgemenskap.

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 07 okt 2014, 22:47
av magirus
Wehrmacht använde sig tidigt i kriget i stort av beslagtagna fordon, vilket gjorde att fordonsparken spretade rejält.
Men, en viss General Schell lanserade ett program (Schell-Programm) som i början reducerade antalet civila motorfordon (typer) i produktion. Antalet lastbilsmodeller av alla klasser gick från 113 till 30, bilar (person) från 52 till 19 och motorcyklar från 150 till 30.
Han låg bakom att Wehrmacht satsade på ett minimum av pålitliga bas-typer för att möta de flesta transportbehoven.
De nya standardiserade last-klasserna (load classes) skulle nu forma den nya "flottan" av fordon.
Dessa var: 1½, 3, 4½ och 6 ton, alla med grundmodellen 4x2 (S-typ) och 4x4 (A-typ), den senare mestadels för militärt bruk.
"S" betyder Standard och "A" betyder Allradantrieb. (Allhjulsdrift)
Man standardiserade även sånt som generatorer, startmotorer etc

Min Magirus S3500 är en kvarleva från denna standardisering. Om man jämför min 4x2 med A-modellen (4x4) så finner man att många delar passar emellan. Chassit har i stort sett likadant ut från 1937 och fram till 1950-tal.
A modellen (A 3000) fanns med ända till 1965.
Ramen på bägge består av, i stort, 4 delar. En frontmodul med motor och växellåda samt framaxel, en bakmodul med bakaxel och däremellan en höger och vänster rambalk. De senare kapades till det axelavstånd som man för stunden behövde även om stordelen gjordes med standardmått.
Programmet ledde också till att vissa framgångsrika/pålitliga modeller blev tillverkade av flera olika fabrikanter.
Opel Blitz 3-ton gjordes förutom av Opel även av Daimler-Benz.
En annan standardisering som kom utifrån avsaknad av material blev den s.k. "Wehrmacht Einhetsfahrerhaus" som började tillverkas 1944 och som, på sina ställen, faktiskt fanns i produktion ända till 1947.

Nu ska väl sägas att detta program även hade sina brister så mitt inlägg här är väl inte hela bilden.
Om skrönan är sann så föredrog Rommel de brittiska fordonen under Ökenkriget.

Re: En engelsman i tysk tjänst. Moritz

InläggPostat: 08 okt 2014, 10:44
av Bengt Dahlberg
magirus skrev:Om skrönan är sann så föredrog Rommel de brittiska fordonen under Ökenkriget.


I en tysk bok visades en AEC som Rommel använde. Den gick under namnet "Moritz".

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 08 okt 2014, 22:41
av Per Thomson
:lol:

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 10 okt 2014, 22:36
av magirus
Fint serru :D då var det inte bara snömos jag hackade ner i mitt förra inlägg :lol:

Apropå snö....
Detta var synen från ett av våra fönster här hemma i morse
Schnee.jpg
Schnee.jpg (38.66 KiB) Visad 17534 gånger


ursäkta O/T

Re: En engelsman i tysk tjänst.

InläggPostat: 11 okt 2014, 18:22
av Thomas Almen
Lars, hur kan Yxskaftkälen nånsin bli ot?..... :D