Sida 1 av 2
Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 07:56
av Janne G
Skulle vilja ha lite hjälp av någon som är äldre än mig att reda ut 1970-talets körkortsregler.
För mig som tog körkort på 1990-talet känns det självklart att man inte får köra något tyngre än 3,5 ton med vanligt B-kort. Därför höjde jag en aning på ögonbrynen när jag såg att de VW LT35:or som såldes i Sverige på 1970-talet hade en totalvikt på 3,8 ton. Jag har svårt att tro att man kunde sälja en sådan bil om den krävde C-kort (eller?). Någonstans 1983-84 verkar totalvikten på just LT35 ha sänkts till 3,5 ton, vilket för mig tyder på en regeländring.
Så vad var det egentligen som gällde? Hur tunga bilar fick man köra med B-kort? Och fick man fortsätta köra en 3,8 tonnare med B-kort efter 83-84?
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 09:32
av herrstina-
Hemligheten var att man fick köra vilket fordon som helst på personbilskörkortet, i det nya systemet kallat B-kort, så länge det inte var frågan om yrkesmässig utövning.
Om man i samband med regeländringen ägde ett fordon som krävde högre körkortsklass fick man det per automatik, man kunde också intygsvägen förse sig med lämplig behörighet.
Exakt vilket år den här förändringen skedde minns jag inte men tidigt 80-tal känns som en bra gissning.
Stina.
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 10:15
av sjömannen
Det var jämfört idag ett mycket underligt regelverk,,,,Många större byggfirmor hade fullstora bil o släp vilket inte krävde mer än vanligt körkort, medans en åkeriägd Trafikbilsskyltad Volvo Duett krävde den tidens trafikkort. Trafikkortet krävdes då man körde gods mot betalning som innebar krav på trafiktillstånd, vid övergången till nya körkortsbestämmelser början -70 fick alla som kunde vidimera att dom körde tung lastbil i jobbet ABCE "gratis", och på varenda firma som innehade en lastbil så körde givetvis ALLA den lastbilen på respektive firma som hade en sådan. beträffande trafiktillstånd fanns undantag, typ snö mejeriprodukter, samt säkert ett antal till kategorier jag glömt. Beträffande förvärvande av trafiktillstånd har jag avhandlat det dramat i tidigare inlägg.
Sjömannen
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 11:05
av Per Thomson
Bra förklarat båda!
Jag kan komplettera med ytterligare en underlighet, för yrkesmässig utrikestrafik behövdes det inget svenskt trafiktillstånd varför det räckte med ett vanligt enkelt körkort.
Som instruktör (bitr.) inom FAK medverkade jag vid förnyande av militärt förarbevis som omprövas vart 4:de år. Jag hade vid de tillfällena hand om kontrollen för backning med släp och det visade sig att många förare, även fortfarande yrkesverksamma, måste ha varit sådana som fått den civila E-behörigheten i julklapp. Vid senaste tillfället när jag själv skulle utföra omprövning för 3 år sedan, hade detta prov skärpts ytterligare jämfört med när jag senast var kontrollant.
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 15:05
av Claes_s
En liten not: Omläggningen skedde
1983
/Claes
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 15:46
av sjömannen
83??....bombis????....tycker de låter sent,var ganska säker på första halvan 70,,,, minnet kanske svek mig - men j-t tveksam
Sjömannen
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 16:20
av Claes_s
Det beror sig kanske på vad man menar
Efter körkortsreformen 1983 behövdes det C körkort för att köra tung lastbil privat, men det var ju även en körkortsreform på 70-talet, när ny körkortsklasser infördes.
Följande tråd kanske förtydligar lite?
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=2287&p=15207&hilit=k%C3%B6rkort+1983#p15207Hittade även denna länk:
http://www.vittsjobjarnum.nu/artiklar/historia/2407-koerkortets-historia.html/Claes
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 16:45
av sjömannen
Var nog den regeländringen från-77 jag hade i bakskallen,,,,men,,,,vad är skillnaden mot den från-83?? Gällde det endast privatkörning?
Sjömannen
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 16:54
av Anders Ason
Inge snack om YKB här inte! Märkligt att landet fungerade.
Jag har också gjort samma förarbevisresa, först Kk lätt MC, bil Kk, sedan trafikkort efter 6 mån och senare byte till den nya modellen av Kk (gick per automatik p g a Trafikkortet), sedan militärt förarbevis (jobbade i Flygvapnet) tung lastbil (minst lika noga prov som det civila). Vill minnas att det mesta skedde i vänstertrafik. Vi är nog många här med liknade historia.
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 17:33
av sjömannen
När jag tittar i den bifogade länken, så började den reform jag antydde-73 och avslutades- 76,,,,( 1 jan-77)....kanske inte blev helt fel med "början-70" ändå? Vi får väl vänta in Bagarn Almèn o se va han minns.
Sjömannen
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 18:41
av Z 1578
Ja, i egenskap av bagare borde han ju räknas som sakkunnig i frågan...

Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
14 aug 2014, 23:50
av Sudde52
1974 erhöll jag mitt "trafikkort" enligt denna dispens. Körde grusbil med material från firmans "egen" grusgrop tidigare på B-kort, sen krävdes högre behörighet för exempelvis dumprar så vi turades om att köra grusbilen så att alla skulle få den högre behörigheten. Detta krävdes av t.ex kommunen om dom skulle hyra in maskiner/transportfordon.
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
15 aug 2014, 11:18
av sjömannen
De va många den tiden som fick tunga lapparna "gratis" utan att ens kört en enda meter,,,flera har sagt till mig under årens lopp-Jag kan köra åt dig,,,jag har behörighet,,,,,,,mitt standardsvar var alltid- Ja... å jag har en gitarr därhemma-men inte får jag spela med Sven-Ingvars för det.
Sjömannen
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
15 aug 2014, 14:22
av Thomas Almen
2 bagare å en smet..... Jag tog körkort 1975. Minns jag rätt så var det i den duringen som myndigheterna gödslade landet med tyngre behörigheter. Har en del bekanta inom ICA-koncernen, å där fick ju nästan tjejerna på kontoret trafikkort. Min gissning ligger runt 1973-75.Dessutom fick man väl maskinbehörighet om nån intygade att man visst antal timmar på maskintypen. Som många andra forummedlemmar fick jag skolningen innan uppnådd ålder. Var man nån gång tveksam fick man svaret: "-Ja, jag har då aldrig sett ett körkort komma körande..."
Re: Körkortsregler 1970-tal

Postat:
15 aug 2014, 19:43
av herrstina-
1977-12-19 tog jag busskort, det renderade i #B#DE och trafikkort. Dåtidens regelverk tillät att man körde tung lastbil dels med B+trafikkort och dels med D. E innebar att jag fick ha tung släp efter personbil och "släpvagn oavsett vikt och antal" efter en buss, dock inte släpvagn efter tung lastbil. Trafikkortet gällde även taxi.
Möjligheten att intygsvägen få tyngre behörighet intygsvägen måste ha pågått till 82 eller möjligen 83, jag kan kolla närmre när hustrun dyker upp, jag ordnade nämligen C till henne. Förmodligen gällde den möjligheten inte högre behörighet än just C, annars borde rimligen hustrun haft även E och kanske tom. D. Själv hade jag varken bussar eller släpvagnar på den tiden men om det krävdes att intygsutfärdaren ägde fordon av den aktuella typen hade vi tillgång till sådana resurser i familjen.
Hustrun dök upp, hennes C behörighet är utfärdad 84-01-25, vilket troligen innebär att intygen skulle vara inne före årsskiftet 83/84.
Stina.