Bromsar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Bromsar

Inläggav mats-oh » 30 jul 2014, 19:48

Läste någon annan tråd här på forumet om bromstest med en Scania LB 80 , vilket kom mig att komma ihåg en incident jag var med om.
Dock inte alls så allvarlig som inläggen i den andra tråden utan mer lite komisk när man tänker tillbaka på det nu.
Det hela utspelade sig 1985 när jag gick transportutbildningen i Göteborg.
Bilen var en Volvo F1025 grusbil.
Läraren , kallades för proppmätt , skulle visa hur man inte bromsar när har luftbromsar.
Jag och en skolkamrat åker med i ovannämda Volvo som bekant bara är utrustad med en passargerarstol så därför sitter jag på motortunneln i mitten.
Proppmätt visar då helt plötsligt utan förvarning i ca: 50 Km/t hur man inte ska bromsa alltså trampar på bromsen mycket hårt och jag bara lättar och flyger rakt in i frontrutan.
Dessutom drog han kommentaren att "där ser ni vad som kan hända".
Jag kan säga att det gjorde J.....t ont!!!
Det blev en rejäl bula i huvudet kan jag säga.

Jag kan dessutom tillägga att F10:an , troligtvis en mycket tidig årsmodell, var nån form av testbil från Volvo som Lindholmens gymnasium hade ärvt.
Det sades att den inte fick gå på allmän väg tex.
Givetvis var det en plattakare och dessutom korthytt och var utrustad med trilexfälgar runt om.
Men den hade något som älskades av mig och mina kamrater , eller rättare sagt så saknades något och det var ljuddämpare.
Det var uppdraget ett rakt rör rakt ut från turbon och upp bakom hytten så ljudet var helt underbart!!
Med vänlig hälsning
Mats
mats-oh

Re: Bromsar

Inläggav gunnilse » 30 jul 2014, 19:55

Ha ha det liket ja jösses allt var tjuv kopplat faktiskt förträngt den, nu kommer jag sova dåligt i natt :lol:
gunnilse

Inläggav mats-oh » 30 jul 2014, 20:01

Haha , ja det var ju inte meningen att den lilla storyn skulle ge mardrömar :lol:
mats-oh

Inläggav mats-oh » 30 jul 2014, 20:04

Dessutom kommer jag ihåg nu att den var helt otroligt svårstartad när temperaturen sjönk.
Brukade gå en hel tub med startgas varje morgon. :D
mats-oh

Inläggav Böll » 30 jul 2014, 22:36

Jösses,den minns ja med,vi kalla den för flipperspelet då inget el funka som de skulle.....stod på stora holm då ja gick på fordon.. :D ...
Böll

Inläggav Bo Norvinge » 31 jul 2014, 11:53

Den var mörkblå (anm.)
Med den backade jag i full fart på högväxeln på Storaholmsrakan. Jäklar vad impad klasskamraten var när han väl skrikit färdigt.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav mats-oh » 31 jul 2014, 17:36

Jepp , På Stora Holm fanns den.
Tydligen några "Lindholmare" här på forumet :D
Vi har ju grusgropen i Nödinge också där dom hade mest lastbilar.
Skönt urval av Volvo N86 , N88 , och iaf en Scania 110:a.
Det var också en N10 med singelboggie och med mycket långt överhäng.
Det fanns en Volvo F88:a också. Tyvärr med lite växellådsproblem. Bara 1 . 3 , 5 och 7:an fungerade. La man i backen så var det färdigkört den dagen.
Finns hur mycket som helst egentligen att skriva om dom lastbilarna som fanns där.
Alla hade sina små egenheter.
MVH
Mats
mats-oh

Inläggav Bo Norvinge » 31 jul 2014, 17:56

Härliga minnen.
En av Nödingebilarna hade converterlåda, en brun N88. Den långa N10 stod mest. På min tid (1987) fanns en vit Irak-N10 också men F88:an var borta. Det fanns ett krav att ingen fick köra på högväxlarna, men de missade ju att LS110:an hade splitlåda och gick som f-n med knappen på låg.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav mats-oh » 31 jul 2014, 18:30

Jaså det fanns en N10:a till sen.
Jag hade min examen tidigt i Juni 1986.
N88:an med Converterlådan kommer jag mycket ihåg.
Faktiskt en en av mina favoritbilar på skolan.
Den hade Karlstad LBC emblem på dörrarna.
Den långa N10:an körde vi mycket med. Både med ett fat eller dubbelstaplade så man skulle lära sig att kör mjukt :D
Övningskörningsbilarna som vi hade på allmän väg var Volvo N7:or. Hade ni det också?
Fanns också en gammal vägverks NB88:a som högväxlarna till och med var urkopplade.

Lite senare läste jag att dom flyttat Nödingedelen av skolan till Gråbo.
Är det någon som vet mer om det?
Mats
mats-oh

Inläggav gunnilse » 31 jul 2014, 23:32

Japp i grusgropen jag var på studie besök där ihop med lastb utställningen lite skillnad på vagnparken numera.
Det vi hade allt var ju rent livsfarligt nu när man tänker till lite..
Ne det var inget spärrat F88 minns jag väl man fick skopan i bakstammen för backen låg kvar i trots annat val framåt..
Jo jag åkte med när N7an gick av vägen i Säve å la sig på sidan å upplevs en sån hytt trång med tre personer så blir den olidlig i sido läge å ett klart minus att befinna sig underst.
gunnilse

Inläggav Böll » 01 aug 2014, 09:33

Den korta f-88 eller 89 i Nödinge 4x2,den gillade jag,kommer fortfarande ihåg va de stod på dörren,de har bränt fast i minnet..Bruno Sundvall Älvsjö.....kan bero på att ja alltid tog den lastbilen,har för mig de va converter på den också...ja vilka minnen från Nödinge..speciellt en klass kompis gilla Nödinge,han såg området från sitt sovrum,så han hade alltid sovmorgon veckorna vi va i Nödinge, :D
Böll

Inläggav Bo Norvinge » 01 aug 2014, 20:27

N88 med converterlådan hatade alla. Fattade inte varför. Det var ju bara att släppa kopplingen och gasa. Det fanns inget som kunde döda den. Tror den hette bil 16.
Bil 18 var nog vägverks NB88:an. Minns att vi gjorde något jobb utanför området med den. 3 000 varv och 30 km/h.
Vi hade tre N720. Stationerade på varje ställe - Stora Holm, Lindholmen och Nödinge.
Det fanns en F1225 med maskintrailer också. Minns ni den? (Emilssons favorit)

Jag tror vi (gick ut 88) var de sista på Nödinge innan de flyttade till Gråbo.
De hade förresten en lite Mercedesbuss som de körde till och från Nödinge.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Per Thomson » 01 aug 2014, 22:50

Nu har nostalgin infunnit sig på riktigt även för er kan jag förstå. :D
Det är sånt forumet är till för vetja.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav gunnilse » 02 aug 2014, 11:07

F 12 an med slut bakre hyttfjädring och Bollnästrailer efter jo den körde jag mycket faktiskt.
Flytta runt den gamla H12an inne på halkbanan jösses vad halt det var :lol:
Var ute å övningskörde med den några ggr vi var några som fick bruka den annars stog den mest var väl att de nådde inte ratten om det skulle behövas??
Röda mersan å en vit rand Nisse terminalen tidigt var de med jag gick genom Nordstan då gick polisen å väckte alla som sov där inne
för de skulle städa golvet.
Å Fredagar på Säve slutade vi tidigt men de gick ju inte ta sig där ifrån.
Vet en gång vi stod där i ösregnet då stanna bussen fast åt fel håll kom på grabbar då visa det sig att den vände vid Säve depå å samma väg tebaka hmm det var ju militärt på den tiden så bussen var ju alltid knökfull när när vi skulle på.
Sen den dagen hade vi sittplats på Fredagar :D
gunnilse

Inläggav Bo Norvinge » 02 aug 2014, 20:13

H12:an tror jag vi var de sista att använda.
Det glada 80-talet till trots var det kris på Göteborgs skolor. Maskinparken var urusel och mycket stod obrukbart. Vi riskerade att inte få våra behörigheter och på grund av det tvingades vi faktiskt att "jobba" på lördagar och söndagar.
Minns att jag satt en hel helg och svängde runt i deras Poclain-grävmaskinslik och åt OLW pepparchips tills jag hostade rök och rapade matolja. Vi byggde parkeringen till halkövningsbanan.
Rätt var det var hade de fixat några slags sponsorer. H12 och Poclain parkerades. Det dök upp ett par bättre Åkerman lånemaskiner och en ny Huddig 760 som kompletterade de gamla BM 616. Så vi fick till slut våra grävmaskins- och hjullastarförarböcker m.m.

Synd att man inte fotograferade något under skoltiden.
Något år senare på 13 veckors Lastbil & Buss blev det i alla fall några bilder från elefantskolan.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack