Sida 1 av 1

Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 08 maj 2014, 20:09
av fredrik123
Hejsan!!!
Som rubriken lyder så eftersöker jag hjälp att "ställa in"kompressorn så man får lite högre lufttryck i min Ford D1211 custom cab...
Läste någon stans att man kunde göra detta-men jag vet inte hur..
All hjälp tas mycket tacksamt emot! :D

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 08 maj 2014, 20:28
av fredrik123
Glömde nämna varför jag vill ha högre tryck i tankarna...
Anledningen är att jag köpt tryckluftstutor från Hadley, och de kräver tydligen minst ca 6 BAR...
Men nu har jag bara ca 7,5 BAR i tankarna, och eftersom att jag ska koppla tutorna till samma ventil (med hjälp av en trevägskoppling) så blir det väl bara drygt 3 BAR i varje tuta??

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 08 maj 2014, 20:46
av Z 1578
Du kan koppla in hornen utan att mixtra med trycket, det kommer att fungera. Det du begränsas av är om du vill tuta länge, typ 5 minuter :D så kan kompressorn ha svårt att hålla trycket för att du förbrukar för många liter luft.

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 08 maj 2014, 20:50
av gunnilse
Det skall räcka sen kan du inte bara justera upp trycket alternativet är ett elverk å verkstadskompressor bakpå :idea:

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 08 maj 2014, 22:05
av herrstina-
Har du 7,5 bar i systemet får du det till båda tutorna, det som kan hända är att flödet blir för litet om du har för klena ledningar. Förmodligen är det inga problem, en 6mm plastslang brukar räcka för att förse två horn med luft.

Skulle luften ta slut innan du tröttnat på att tuta är lösningen att montera större eller fler tankar.

Risken är att grannar och omgivning tröttnar och avbryter tutandet innan luften tar slut.

Stina.

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 09 maj 2014, 07:24
av Anders Ason
:lol:

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 09 maj 2014, 22:19
av fredrik123
Tack för all hjälp!!! :D :D :D
Längre än 5 minuter BÖR man ju kanske inte tuta... 8)
Håller på och bygger om slanganslutningarna under hornen nu... Det var någon konstig sorts anslutning, och konstiga gängor också! Så jag måste löda fast nya anslutningar under hornen, vilket inte är helt enkelt... Men skam den som ger sig! :D

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 15 maj 2014, 20:48
av Böll
Hmm,om de inte e ombyggt så ska du kunna hitta rätt nipplar till tutorna,har me precis köpt 2 nya hadley horn till 141,så nu kan vi tuta ikapp, :mrgreen:

Re: Hjälp med kompressor!!

InläggPostat: 16 maj 2014, 06:47
av Kjell T
Konstiga gängor?
Metriska gängors benämning utgår från ytterdiameter och stigning. Stigningen för metriska gängor är hur mycket en mutter förflyttar sig på ett varv, eller avståndet mellan två gängtoppar.
Tums gängor går efter ytterdiametern i tum. Stigningen anges i hur många gängor det är på en tums skruv längd.
Rörgängor i tum är de konstigaste,de har benämning enligt rörets nominella innerdiameter. Stigning enligt samma som för tums skruvgänga.
Röranslutningar kan vanligen ha tex metrisk gänga, metrisk fingänga, Brittisk rörgänga (BSP), Amerikansk rörgänga (NPTF) eller UNF gänga.
En av de bästa gängtabeller jag sett finns på http://www.gewinde-normen.de
Men tyvärr finns även där några luckor.