Registreringsbevis

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Registreringsbevis

Inläggav Henrik E » 16 mar 2014, 13:09

Har hittat en Volvo Starke som är till salu. Den ser ganska fräsch ut så jag funderar på att slå till.
Problemet är att det inte finns några papper alls. Nuvarande ägare vet inte bilens ursprung eller årsmodell.
Man vill ju gärna vet vad det är man köper.
Går det att hitta ett chassinummer någonstans? och med hjälp av det leta i något register?
Ramen är mörkgrå, det ser lite militäriskt ut, kan det vara en militärlastbil som har blivit civiliserad för länge sedan? (den har gul hytt nu)

Tacksam för hjälp
Henrik E
Henrik E

Re: Registreringsbevis

Inläggav Bo Norvinge » 16 mar 2014, 14:29

Min åsikt är att det hela ser rätt hopplöst ut med denna.

Volvo uppger att det finns leveranslistor om man har ett chassinummer, men med dessa får man på sin höjd bara reda på till vilken återförsäljare bilen gick.
Att gå vidare utifrån det är i det närmaste meningslöst enligt min mening. Återförsäljarna håller bara reda på vad som står på asfaltsplan just idag.

Den typen av tveksamma objekt anser jag personligen bara är värda att plocka delar av och sedan skäras ner för bli till kinesiska bilar och cyklar.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Henrik E » 16 mar 2014, 16:49

Så synd!

Om man skall registrera den utan papper så blir den väl betraktad som ett hemmabygge antar jag.
Henrik E

Inläggav Anders Ason » 16 mar 2014, 17:12

Leta rätt på chassinumret (forummedlemmar vet var det sitter), kolla med Volvo om den gick till Försvarsmakten (FM), om (detta ord!) det nu är så kontaktar du FMs handläggare FMV som finns i Luleå. Hittar de numret får du ett bevis som är OK för ursprungskontroll (handlar mest om att fordonet inte är stulet). Kopiera detta bevis och skicka originalet till Transportstyrelsen, sätt in 700 kr på deras konto med rätt avsändare. Vi är många som gjort detta (även jag) och kvinnan på FMV som handlägger dessa ärenden är en av de allra mest servicevänliga jag stött på.

Sannolikheten är mycket stor att det är en gammal militärbil då ingen frivilligt lackar i en sådan färg.

Om! det nu inte är ett militärt fordon begär du ut fordonsdata från Volvo med hjälp av numret så kan vi fortsätta ....
Hälsningar Anders Ason
Anders Ason

Inläggav S-V L44 » 16 mar 2014, 17:22

Visserligen finns det "massvis" av "Starke" bevarade så det är sannolikt enklare att köpa en bil som redan är identifierad och t.o.m. upptagen i nuvarande bilregister, men om man verkligen vill ha bilen så tycker jag inte att man skall ge upp så snabbt.
Är bilen verkligen en Starke? Det kan ju kanske också vara en Raske, Brage eller t.o.m. Friske. Alla ser ganska lika ut, men motorbestyckningen är olika.
Är bilen en Friske så är dessa riktigt ovanliga och verkligen värd att bevara.
Det måste ju gå att leta upp ett chassinummer och motornummer på bilen, annars är det tämligen hopplöst.
Om man vet att bilen varit registrerad i ett visst län t.ex. var man funnit bilen (eller kanske i angränsande län om det är i gränstrakter) så kan man söka bland de arkiverade registreringsbevisen hos berört Landsarkiv.
Och när man väl funnit en handling ger det andra sig och man kan oftast få fram hela bilens historik.
Det är billigast och enklast att göra dessa registersökningar på egen hand annars kan det bli riktigt dyrt.
Jag tror inte det går att registreringsbesiktiga ett så pass nytt fordon (från 50- och 60-talet) utan kopior av originalhandlingarna som behövs för ursprungskontrollen. Däremot är det fullt möjligt att göra så med riktigt gamla fordon, och då får bilen ett nytt chassinummer som innehåller det nya registreringsnumret plus året den registreringsbesiktigades.
Personligen tycker jag inte att detta är lika roligt att äga ett sådant fordon som inte har någon egentlig historik.

// Kjell N
Användarvisningsbild
S-V L44

Inläggav Henrik E » 16 mar 2014, 17:43

Eftersom det inte finns några papper så är det svårt att veta vad det är för något egentligen.
Men motorn är en D47, då borde det väl vara en Starke.
Henrik E

Inläggav carlevert » 16 mar 2014, 21:21

Hade militären några Starke ? Då jag gjorde lumpen på I 21 i Sollefteå 67-68 så fanns det mängder med som borde vara Brage för de hade bensinmotorer.
T3 hade många fordon, men nån militär- Starke har då jag aldrig sett.
Men det kanske fanns i södra Sverige.
carlevert

Inläggav gunnilse » 16 mar 2014, 23:12

Var nog Brage militären gilla.
Tror mer att det är vägverket eller flygplatsbil nästan samma specar..
Ramnummer kan finnas vä fram en nitad plåt eller stansat ungefär vid främre fjäderfäste.
Hö fram stansat i ramen området vid stötdämparen.
Kan enbart sitta en plåt på torpenden hyttens framända i motorrummet.
Brukar finnas information på förardörrens insida (militärt en mörk plåt brukar sitta högt på dörren eller på instrumentbrädan) ibland hamnar dessa i handsfacket byte dörr etc eller skruvas i handsfacks luckan.
Hoppas det hjälper lite vet ej klockrent var de sitter men de brukar hittas på dessa platser stålborste å en bra ficklampa!
Har du chassi nummer å köpekvitto går den få registrerad igen men räkna på kostnaderna..
gunnilse

Återgå till Allmänt Veteransnack