Gamla godingar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Gamla godingar

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 10:24

Koreaner-stockholmare etc,,kan väl bara sammanfattas i ett enda ord-,,"Jargong",och som jag alltid uppfattat det, med glimten i ögat.--Något skåpsläp med öppn.bart tak,har jag aldrig jobbat med, men jag antar att det bygger på samma premisser som äldre skjutbara kapelltak ( ännu en revolution i branschen)-minutiös smörjning och att hålla skenorna raka,det fanns flera olika fabrikanter av ställningar. En del bra,en del mindre bra-Vad jag minns var väl Jens Eriksson i Hudik s "kungen" av dessa. Dessa hade inte glidskenor som många andra utan rullar. Osmorda krokiga skenor, kunde åstadkomma enormt med svett möda o irritation .Då kunde föregångaren"plocke-pin vara betydligt trevligare att handskas med. Den tiden var det inte samma höjd som nu, vilket underlättade en hel del vid rivning o ihopplockande, när man dessutom fått på lasset hade man ofta lasset att gå på, för att sedan kroka i bakfliken i traversen o låta den dra tillbaka duken.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Gamla godingar

Inläggav Vågert » 09 mar 2014, 11:03

sjömannen skrev:
Vågert skrev:
58.jpg
Kommer inte ihåg men ett gjuteri med namnet Ohlsson var med vet jag.
Bilden är på min fars bil,jag körde då min Volvo Viking A-traktorreggad fortfarande.
En bild på den.



Skoglund- Olsson?

Sjömannen


Skoglund & Olsson helt rätt,kom på det själv men då hade jag släkt ner burken. :lol:



Sanden lastades ju i R-län till X-Län så det va ju lagligt men hur lagligt det var att gå till W-län
och ta hemlass vet jag inte.
Däremot lossades plåtlassen nästan alltid i F-län och det var ju inte lagligt.
Men Smålänningar var ju ofta här och lossa sina hemlass så någon annmälan gjordes aldrig va ja vet. :wink:
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 01 jan 2008, 21:38
Ort: Habo

Re: Gamla godingar

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 11:11

De va underliga regler, råkade ut för detta resonemang lite då o då, när någon "seriös, nyfiken kollega" ...gärna i förtäckt kompisanda började fiska vart man va ifrån o vart man skulle, o gärna berättade regelverket.
Hälsn Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Gamla godingar

Inläggav Per Thomson » 09 mar 2014, 11:27

Skjutbara tak Malte o Sjömannen:

Bengt Persson var åkaren jag var anställd hos då. Min första tur till Skåne var med den helt nya 76:an och ett tomt tre-axligt 12 m Skäninge skåp med just taklucka. Detta släp skulle på nervägen mot Skåne bytas mot ett helt nytt som väntade i Skänninge därför att det gamla höll på att gå itu ca 3 m från framgaveln som en följd av att det traverslastade godset aldrig nådde längre fram och den fribärande konstruktionen var uträknad efter jämn lastfördelning i skåpets hela längd. Skadan på skåpet var så illa att det blev lite nervöst om det ens skulle hålla samman till Skänninge men det gick bra. Det nya skåpet var endast 10,5 m långt och saknade taklucka, varför vet jag inte. Förmodligen var det väl det enda släp som fanns att tillgå med kort varsel och det fick väl bli en kompromiss att allt gods inte kunde lastas i det nya skåpet. Det verkade hur som helst bli fulla lass ändå, oftast kring 30 ton.

Så till de skjutbara kapellen, de fanns inte när jag beställde min egen trailer 65, i vart fall inte godkända för TIR. Kollegan Arne Pettersson från Göteborg (Tattarn) skaffade ett nytt trailerekipage några år senare med just skjutbart kapell och jag avundades honom verkligen när jag såg hur smidigt det fungerade jämfört med mitt plocke-pin skit när vi båda lastade plåt i Avesta. Arnes skjutbara kapell var av fabrikat "Irsta" och han lyckades även med att få det TIR-godkänt.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gamla godingar

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 11:37

Visst kunde man många ggr se med beundran på ett skjutbart kapell, men ofta fungerade ett"välsmort" plockepinn bättre än ett osmort skjutbart. :lol:

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Gamla godingar

Inläggav Per Thomson » 09 mar 2014, 11:43

sjömannen skrev:De va underliga regler, råkade ut för detta resonemang lite då o då, när någon "seriös, nyfiken kollega" ...gärna i förtäckt kompisanda började fiska vart man va ifrån o vart man skulle, o gärna berättade regelverket.
Hälsn Sjömannen


Även för de som hade trafiktillstånd tullades det en hel del med bestämmelserna och så kallad "trampfart" blev allt vanligare, dvs att man tog returer långt utanför vad bestämmelserna medgav. Minns aldrig att det förekom några stämningar från någon som kände sig drabbad?
För bilar i utrikes trafik behövdes inte svenskt trafiktillstånd men jag sökte ändå med motivering att jag annars hade långa tom-sträckor inom landet och fick en grönskylt. I stället för att behöva lasta utland inför t ex midsommarhelgen kunde jag istället lasta öl i Risingsbo för destination Sundsvall och därmed få fira helg hemma.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gamla godingar

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 12:44

Visst var det så att många av dessa "seriösa" bedrev olaga yrkesmässig trafik enligt dåvarande bestämmelser, men då var det helt plötsligt inte så noga. Beklämmande i sammanhanget var att storåkare kunde lägga in veto var gång någon enskild ville pröva lyckan som åkare, och i 99% få sin vilja igenom. Medan dom själva bedrev ovan nämnda gärning med gott samvete. I mitt län vet jag att det förekom anmälningar, resultatet blev dock aldrig av allvarlig natur. Hade man grejer som såg bra ut, lysen som funka överallt,- skapligt me fåror i puckarna, skaplig lack, helst bil o släp i samma färg :lol: någorlunda tvättat, och att man höll sig borta från hemorten mestadelen av veckan,vilket i sig va ett måste fick man huvudsakligen vara ifred. Jag-hade en som ofta påtalade att man var påpassad och vad som gällde, men grejen va den, att den mannen va väl den som hade skitigaste mjölet i sin påse. En grönplåt med bortsprättad länsbokstav kunde sätta griller i många.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Gamla godingar

Inläggav Reid Hulting » 09 mar 2014, 13:12

Blev en gång anmäld av en feg idiot i en Maserfrakt-bil. Att jag kallar honom feg idiot beror på att vi stod i Stockholms frihamn bredvid varandra för lastning, och där vågade han inget säga. Därefter körde vi mot Västerås. Strax innan Enköping blev vi omkörda av idioten som innan han kommit helt förbi svängde in mot oss och var mycket nära, och då menar jag riktigt nära, att orsaka en olycka, därav epitetet IDIOT. Han hade ju naturligtvis ringt polisen också, vilket endast resulterade i att en polispatrull fick en liten stunds arbete och vi blev lite försenade. Inga övriga efterräkningar.
Därav kommer det sig att jag haft ett ont öga till Maser-frakt :evil: efter den händelsen.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Gamla godingar

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 13:17

Reid Hulting skrev:Blev en gång anmäld av en feg idiot i en Maserfrakt-bil. Att jag kallar honom feg idiot beror på att vi stod i Stockholms frihamn bredvid varandra för lastning, och där vågade han inget säga. Därefter körde vi mot Västerås. Strax innan Enköping blev vi omkörda av idioten som innan han kommit helt förbi svängde in mot oss och var mycket nära, och då menar jag riktigt nära, att orsaka en olycka, därav epitetet IDIOT. Han hade ju naturligtvis ringt polisen också, vilket endast resulterade i att en polispatrull fick en liten stunds arbete och vi blev lite försenade. Inga övriga efterräkningar.
Därav kommer det sig att jag haft ett ont öga till Maser-frakt :evil: efter den händelsen.

Reid.




Sånt går aldrig ur Reid, o det spred sig ganska fort vilka som hade "synpunkter"oavsett geografin.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Gamla godingar

Inläggav Per Thomson » 09 mar 2014, 19:58

Avundsjuka åkare fanns alltid, blev väl inte särskilt välkomnad av en del äldre finnlandsåkare från Sthlmsområdet när jag först körde 6 månader på Finland innan jag lyckades fixa tysk-tillstånd. Sammanhållningen på färjorna mot kontinenten var bättre.

Det finns säkert mången svartåkare som har mer rent mjöl i påsen än sådana som jag som kunde utnyttja en lång familjetradition inom branschen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gamla godingar

Inläggav Åkarns Kalle » 09 mar 2014, 21:50

Var det ett h-vete på den tiden med anmälningar kors & tvärs?

Jag vet att morfar blev anmäld av en åkare åtminstone två ggr och beskylld för att ha kört utan trafiktillstånd
men de var lokalkörning och kanske en helt annan sak? helt andra regler?

Sedan vet jag att åkare var emot att pappa skulle få ta över när han köpte sitt åkeri, men att gick tillslut.

När upphörde det att andra åkare i princip kunde hindra andra åkare eller blivade åkare att utöka eller börja?
för det har väl slutat?

/Kalle
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Gamla godingar

Inläggav sjömannen » 09 mar 2014, 22:11

Grundidén och högsta önskan var ju att söka och att få det efterlängtade tillståndet. Då man med den tidens skrala kassa tog hjälp av svindyr Revisor för att få hjälp med ekonomisk kalkyl och allt som krävdes i ansökan, för att egentligen veta att man skulle få avslag redan när man la kuvertet på lådan. Avslag kom oxo, precis som väntat. Avsaknaden av tillståndet var väl egentligen det enda som skilde gentemot "Eliten" som styrde och ställde genom sina inbördes möten för att sedan leverera sina synpunkter till Länsstyrelsen, som jag för övrigt upplevde satt i knät på dessa Fantomer. Fordonsskatter ,försäkringar, egenavgifter betalade man som vilken annan företagare som helst. Intresset för jobbet och att driva ett eget litet åkeri var livsstil födkrok o hobby i ett. Man gned o tuggade på, utlämnad till de ställen som accepterade situationen. Betalningen va väl inte den bästa, men i någon ända måste man ju börja. Kontaktnätet vidgades, så att man undan för undan kunde få in lite mera deg i åkeriet. Skulle man däremot omräkna nettot i timlön, hade man förmodligen tjänat mer på att gå med jultidningar-men det syndromet gäller väl snudd på ännu?. Under denna tid konfronterades jag med en s.k. storåkare, som genom muntlig tradition "visste vem jag var"- som gick till tämligen hårt verbalt angrepp, med pekfingret i luften skanderade han.....De är såna som DU som förstör för OSS,..de är såna som DU som kör billigt. Jag lyssnade, och svarade,,det är FEL,,,,det är såna som DU, som satt den prisbild jag är tvungen att köra för, såna som Du som en gång prutat ner ett hyfsat pris,,såna som DU som i lugn o ro kunnat växa i kostymen, tack vare (många ggr ärvda) linjerättigheter o.s.v..- För att sedan se dom gladeligen ta ett lass för samma pröjs som mig o mina kolleger när det var dåligt med bagage hos dennes uppdragsgivare. Många stora etablerade åkare ringde o jagade bagage hos mina uppdragsgivare när de va tunt hos deras, oavsett kulör på farkosterna. Helt plötsligt dög prisbilden även hos dessa. O vilka var "Dessa"?? Jo,,åkare med poster i Åkeriföreningen som tillsammans föreslog avslag till Länsstyrelsen. Detta var för exakt 40 år sedan. Antar att en o annan på Forumet upplevt liknande. Det gamla talesättet att- De enda ggr 2 åkare är sams-det är när dom ska slå ihjäl den 3 e det antar jag också lever ännu.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Gamla godingar

Inläggav Per Thomson » 09 mar 2014, 22:21

sjömannen skrev:Japp....eller koreakapell :lol: ,men,,,vem tog sand i Gävle? -Vet att man körde till Sandvikens Jernverk, från Baskarp i vanliga inrikes bilar , på Bilsped,,,o skottade av sanden.

Sjömannen


Ställde upp en enda gång, obs enda gången, att lotsa den andra Skåne-bilen hos Bengt Persson, en Titan med två-axligt 9 m Ilsbo kapell-släp. Måste ha varit noll-hemgods från Skåne eller betalt i guld av Kolsva gjuteri att få hem gjutsand från Baskarp? Hur som helst, det baklastaren inte kunde skrapa av måste handskottas och det tog timmar i anspråk förutom mycket stendam ner i lungorna. Inte undra på att man sadlade om till utrikes istället, mycket idiotiskt har svenska chaufförer utsatt sig för medan man på kontinenten ibland blev bjuden på lunch medan fabrikspersonalen utförde lastning eller lossning.

Då jag förstod att de svenska chaufförerna mestadels utnyttjades på grund av sin dumhet att vara för snälla var jag inte sen att påtala detta, bemötandet fick väl inte alltid så populärt mottagande när man sa att någon var dum men det var ämnat för deras eget bästa. Minns ett tillfälle när en färgfabrik i Falun trodde att de gjort ett klipp genom att ta hem ett komplett lass färgkemikalier direkt från syd-Tyskland i stället för att ta hem det i 3-tons poster frå generalagenturen i Sthlm. ASG-lotsarna i Falun hade tydligen servat mottagaren med att bära upp säckarna på andra våningen i en gammal timmerlada. När de förklarade för mig detsamma svarade jag "Sorry, ni har 30 minuter på er att börja lossningen!". Glömmer aldrig den minen jag bemöttes av. "Om inte, så drar jag till Sthlm med skiten så får ni ta hem den på vanligt sätt med era bonngrabbar". Då ilsknade förmannen till och menade att slyngeln framför honom skulle sansa sig, han skulle minnsan kolla vad som gällde och bad mig att i vart fall vänta tills kontoren i Sthlm hade öppnat. Efter mycket ringande hit och dit förstod man att godset var köpt fritt levererat till destinationen men inte inkluderat lossning. Man blev tvungen att rekvirera ett lag flyttgubbar + en gaffeltruck från Tysks Express. Jag tog under tiden en slummer i hytten under de timmar de höll på att lossa. 8). Då jag upptäckte skillnaderna ute i Europa kämpade för att vi inte skulle fortsätta att vara så dumma som konkurrensen mellan enbilsåkerierna i Sverige förlett oss till att vara. 8)
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Gamla godingar

Inläggav Åkarns Kalle » 09 mar 2014, 22:34

Tack för det Sjömmanen intressant intressant
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Gamla godingar

Inläggav Per Thomson » 09 mar 2014, 23:14

sjömannen skrev:Grundidén och högsta önskan var ju att söka och att få det efterlängtade tillståndet. Då man
. . .

Sjömannen


Förstår dina känslor. Trafiktillståndens utdelning och begränsning kom främst från politikernas ambition att skydda järnvägen. Vad var inte då enklare än att utnyttja åkare som hade "papper på att skydda sina egna revir". Att trakassera och anmäla de som inte hade papper. Vi som hade turen att få papper tog gärna till oss att vara lite förmer. Ja så fungerade vårt land då, vi som gärna slår oss för bröstet och tror att vi är bäst i världen. :oops:
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7372
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster