Sida 1 av 2

Biltransport

InläggPostat: 24 feb 2014, 23:12
av Säters El-kvarn
Jag hittade denna dråpliga bild på Facebook.
Var och när?
1620477_10152217024993744_452035098_n.jpg
1620477_10152217024993744_452035098_n.jpg (81.19 KiB) Visad 22326 gånger

Re: Biltransport

InläggPostat: 24 feb 2014, 23:19
av Z 1578
Borde vara tidigt -70 tal om man kollar på bubblorna. Återigen en tråd där olycksstatistiken domineras av bubblor.. :D

Andreas

Re: Biltransport

InläggPostat: 24 feb 2014, 23:25
av Bo Norvinge
E6 mellan Göteborg och Kungälv. Eventuellt i höjd med Stigs Center. Många luriga viadukter på sträckan innan de höjde dessa.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 07:40
av Anders Roger Larsson
Z 1578 skrev:Borde vara tidigt -70 tal om man kollar på bubblorna. Återigen en tråd där olycksstatistiken domineras av bubblor.. :D

Andreas


Polisbilen är en 67:a.

Fast det är ju otroligt att bilarna var så bra surrade så att de inte sopades med baköver! Tror att det är ngt "lurt" med bilden!?

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 08:17
av Z 1578
Nån verkar ha ramlat av bakom.
Jag tror inte att dom strålkastarna och kofångaren fanns förrän 1970 nån gång. Skaplig smäll, det är ju minst 6 folkvagnar som strukit med.

Andreas.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 09:27
av herrstina-
Lite överraskande är att ingen bil var surrad över huvud taget. Trots det stod alla kvar och blev cabbar.

Stina

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 10:20
av Kjell T
VW 1300 och 1500 fick de kofångarna from augusti 1967.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 10:38
av Anders Ason
Helt klart att bilden är tagen efter 3:e september 1967.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 12:55
av Säters El-kvarn
Anders Ason skrev:Helt klart att bilden är tagen efter 3:e september 1967.

Och före 1973.
Jag gissar att det är 1302'or från 1972.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 13:20
av sjömannen
de enda positiva va väl att de bara blev en "självrisk" skulle jag förmoda,Själv har jag tagit dom en i taget. :lol:

Sjömannen.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 13:25
av gunnilse
Jag tror de håller på att lossa bilarna därför står en bakom så de kan sänka bryggan på släpet. Sen ligger hjulförstängarna brevid hjulen så de har säkerligen vart surrade eller åtminst klossade å de räcker väldigt långt. Som lastbilen står nu är den mellan två låga broar så övre lagret måste av för vidare färd.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 13:32
av Reid Hulting
En av folkorna ser ut att ha åkt ned mellan bil och släp.
Reid.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 16:39
av herrstina-
Dom var som sagt inte surrade, jag känner den stackars olyckan som körde. Kommer jag ihåg rätt var där klossar bakom hjulen på någon men inte på alla.

Stina.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 16:52
av Z 1578
Är nästa bro lägre då? Annars borde den ju gå under nu...

Andreas.

Re: Biltransport

InläggPostat: 25 feb 2014, 21:54
av S-V L44
Det är egentligen skandalöst att man byggde motorvägarna med så låga broar.
Och det dröjde ju ganska länge innan man höjde broarna (eller snarare sänkte körbanan så att brohöjden ökade).
Innan detta skedde så tvingade man högre fordon att köra av på avfarten strax innan bron och sedan köra tillbaks på motorvägen på motsvarande påfart.
Men ibland satt man och "sov" och glömde av den begränsade fria höjden.
Jag minns en händelse vid Lunds södra var en långtradare lastad med tomburkar från PLM i Malmö råkade sprida tomburkar på hela vägbanan. Det såg ut som ett slagfält.
Det bör har varit under mitten av 1960-talet.
De här PLM-bilarna var extra höga p.g.a. sin relativt lätta, men skrymmande last.

// Kjell N