Liftdumpertrailer

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Liftdumpertrailer

Inläggav Stellan » 08 maj 2008, 18:25

Skickar in en bild att disskutera så här i sommarvärmen, och hålla grytan kokande med :D

Återigen ett foto utan information, men uppenbarligen från någon mässa på -70 talet. Ett lite udda ekipage som jag aldrig sett i Sverige i det här utförandet. Det går en liftdumpertrailer på Volvo personvagnar som kör plåtrullar till produktionen, men jag har aldrig sett en sådan här trailer som sopbil...

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Lars-Gunnar » 08 maj 2008, 20:35

Det är ju en Engelsk skapelse. Det ser man på hytten. Alltså inget som förekommit/förekommer i Sverige.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Stellan » 08 maj 2008, 22:43

Jodå, den förekommer i Sverige...de har en FH12:a med en boggietrailer som har ett liftdumperaggregat som kör de stora plåtrullarna från järnvägsvagnar till personbilsproduktionen på torslandafabriken. Jag har själv sett den :)

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Lars-Gunnar » 09 maj 2008, 19:17

Stellan skrev:Jodå, den förekommer i Sverige...de har en FH12:a med en boggietrailer som har ett liftdumperaggregat som kör de stora plåtrullarna från järnvägsvagnar till personbilsproduktionen på torslandafabriken. Jag har själv sett den :)

/Stellan


Ja, du Stellan du skrev det. Vad jag menade var typen av ekipage. Det måste ju ha varit ett Engelskt konsept för deras marknad. Tror säkert att Den där FH12:an har något liknande men då kraftigare doningar. Men denna typ som finns på bilden har nog alldrig funnits som trailer med liftdump. Här har v ju kört med typ 2x4 lastbilar som liftdumper från tidernas begynnelse även som 2x6. Det var det jag menade.

Lars-Gunnar :wink:
Lars-Gunnar
 

Liftdumper- / plåttrailer

Inläggav Bengt Gustafsson » 12 maj 2008, 08:20

Ekipaget som Stellan refererar till kör rambalksstål i coils (plåtrullar) i trepack, med en vikt på 27 ton. Transporterna sker från järnvägen inne på Torslandaområdet vid Volvo Personvagnar till Volvo Lastvagnar i Tuve.

Bilen är en FH 13 och trailern är från Renders. Liften är tillverkad av Joab och hela bygget är förstås specialkonstruerat.

Med kombinationen har antalet transporter reducerats med 1/3 vid samma volym.

På 80-talet skedde transporterna med en F 12 6x2 1981 (alltså med platt tak :D) plus en liknande trailer av fabrikat Hafo. Jag körde denna en hel del, till exempel när den ordinarie föraren behövde avlösning.
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Stellan » 12 maj 2008, 18:00

Ohhh...inte säga FH 13, då får man på pälsen :P . Det heter FH och antalet hästkrafter, det är de mycket noga med hos Västra Götalands ledande lastbilstillverkare :mrgreen: 8) :mrgreen:

Ahh, jag trodde att de körde till pv. Man lär så länge man lever :) . Vet du hur länge har de kört med liftdumper, och hur de löste transporterna innan?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Bengt Gustafsson » 13 maj 2008, 10:55

Det är av förklarliga skäl svårt att få fram uppgifter om ämnet från Volvos barndom. Men på 50- och 60-talet skedde plåttransporterna med vanlig trailer och trucklastning / -lossning. Rullarna var vid den här tiden ganska lätta och så småningom övergick man därför till liftdumper. Dessa ägdes av Volvo.

Ur detta föddes plåttrailern någon gång på 70-talet. Det första ekipaget fanns hos Carl & Erik Johanssons Åkeri och det övertogs sedermera av Kurt Jonssons Åkeri AB.

De köpte i slutet av 80-talet en ny trailer med liftdumperaggregat och en ny F 10 Intercooler 6x2 som dragbil. Den ersattes på 90-talet av en FH 12.

Det ekipage som rullar idag ägs av J-Trans och har något år på nacken.
Bengt Gustafsson
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 05 apr 2007, 09:58
Ort: Mölnlycke

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Stellan » 13 maj 2008, 16:27

Lite underligt är det ju att de inte dragit ut järnväg till tuvefabriken, så otroligt mycket gods som kommer dit varje dag. Man ser ju en trailer som går i pendeltrafik med hytter från Torslanda till Tuve varje dag också...med en tvåaxlig FE-dragare, också J-Trans. Däck är en annan stor artikel som har strykande åtgång på Tuve, det måste ju komma flera trailer varje vecka. Plus allt annat som behövs för att tillverka en lastbil...

Det är lite synd att logistikbiten med transporter och allt som hör dit inte har blivit bättre dokumenterat, även på andra företag än Volvo. Fordonsinformation och statistik finns hur mycket som helst, men det som varit runt om är det sämre med. Kanske är detta något vi på forumet kan hjälpa åt med...

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Per Thomson » 14 maj 2008, 17:10

"Logistikhistoria" kommer mer eller mindre in i många trådar då lastbilarna/påbyggnader/trailers/släpvagnar ofta är konstruerade för olika "logistikupplägg". Kanske det blir mer "system-lösningar" när transporterna upphandlas av de stora företagen som t ex Volvo, SCA, Boliden med flera. Den här tråden är ett lysande exempel på detta.

Logistikbegreppet infördes inom högskoleutbildning först i början på 70-talet och CTH i Göteborg var kanske främst i detta avseende. Senare på 80-talet "tystades begreppet ner" en aning om jag inte minns fel.

För den som känner sig lite osäker vad Logistik-begreppet står för utan att nämna flummiga akademiska definitioner så kan man beskriva det som att transportvalet inte fick ske enbart utifrån en lägsta fraktkostnad. Man skulle också väga in kostnader för latning/lossning, transporttiden som hade betydelse för kapitalbindning, kostad för förpackningar m m. Med sådana hänsyn var det ofta att lasbilen blev vinnare före järnvägsalternativet.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7385
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Liftdumpertrailer

Inläggav Stellan » 14 maj 2008, 20:30

Per Thomson skrev:Logistikbegreppet infördes inom högskoleutbildning först i början på 70-talet och CTH i Göteborg var kanske främst i detta avseende. Senare på 80-talet "tystades begreppet ner" en aning om jag inte minns fel.


Begreppet logistik blev "pånyttfött" i mitten och slutet av -90 talet igen. Då blev det ett hett och "inne" ämne som alla använde sig av, men ingen kunde riktigt beskriva vad det var. Jag började att läsa på Handelshögskolan i Göteborg 1996, och då hette det "transportekonomi och materialadministration". Det var en tvåårig kurs när jag började, men under tiden jag pluggade så blev den treårig och bytte namn till "logistik och transportekonomi". Samma innehåll, men med en ny förpackning och nytt namn :mrgreen:

Nu finns det både mastersutbildning som påbyggnad och forskning/forskarutbildning i Göteborg som drivs av Chalmers och Handelshögskolan gemensamt, så Göteborg håller sig fortfarande i framkant när det gäller logistikområdet.

Tyvärr så saknas både den historiska aspekten och den praktiska förståelsen inom den akademiska världen, något jag reagerade på när jag började läsa vid vuxen ålder. 25 år i "branschen" sätter sina spår...jag var femton när jag började som hjälplastare och springpojk på verkstaden hemma, och fyrtio när jag började på högskolan. Kanske jag var en besvärlig elev som ställde en massa underliga och knepiga frågor på föreläsningarna :lol:



/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan
 
Inlägg: 3078
Blev medlem: 04 jan 2008, 13:08
Ort: Göteborg


Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster