Minnen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Minnen

Inläggav Per Thomson » 12 mar 2014, 09:45

"Snarkbodar":
Dingtuna (norr Västerås), Götene (norr Skara) och Kånna (söder Ljungby) var mackar som hade små snarkbodar. De två först nämnda försvann nog i skiftet 50/60 tal. Götene utnyttjade jag en gång då jag som 16 åring (-59) på en Monark Blue-Figther 150 cc hade missbedömt körtiden från Avesta till Stenungsund. Vid småtimmar och ordentligt trött stannade till vid macken och den bussige mack-killen lät mig få äntra en binge och sova ända till morgonen.
Kånna kom jag att utnyttja "på riktigt" men det har jag berättat på annan plats.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Minnen

Inläggav 30Fredrik » 12 mar 2014, 11:14

Ja just det,nu vaknar minnena till liv!! Dingtuna, måste vara Y-korsningen när man kom från Västerås och skulle mot Köping, nu pratar jag om gamla vägen till Köping över Munktorp. I det Y-korset gick Vägen till vänster mot E-Tuna och Kvicksund och till höger mot Munktorp+Köping. Där i svängen låg en Mack( Kåken finns kvar än ), Har ett svagt minne av att ägaren hette Magnus, han jobbade natt som dag och hade ett krypin i källaren under stationen där man kunde ta sej en lutare. Det fanns även kaffe+Mackor och kokta ägg, sen la man kollekten i en burk på bordet!! Skulle vara idag det!! Var där första gången 1955, då som passagerare i en Bilspeditionstradare. En skolkompis hade en Far som körde för Svalboviken Trafik.AB. (Mest kända för sina Turistbussar, finns än idag!). På sommarloven var vi ofta med denna gentleman till chaufför vars namn var Kalle "Stjärna" Eriksson. Han trafikerade linjen E-tuna-Dalarna med en Scania-Vabis 135a en boggiebil+enkelaxlad kärra.Detta rede hade Luffarkapell på både Bil och Kärra. Vi grabbar fick tränga ihop oss på höger sida av Be-Ge 1200 Hytten och fick sen hjälpa Kalle Stjärna med lossningen uppöver, som alltid gick över Fagersta-Ludvika-Borlänge-Falun. Allt norr om Falun omexades i Borlänge. Sen lastning fram emot kvällen i Kvarnsveden av tidningspappers rullar till Folket + E-Tuna Kuriren+ lite styckegods hos Bilspedition Borlänge. Kalle Stjärna låg alltid över i en snarkbod vid en Gulfmack inte så långt från GDG i Borlänge. Upp klockan 04.00(Tufft för morgontrötta grabbar) sen kaffe på macken,ut i 135an och iväg söderut mot Smestan! Kalle körde alltid samma väg, Borlänge-Hedemora sen kom den kämpiga Gråbobacken, där vi nog hade hunnit springa ikapp den ärrade Scania-Vabisen så sakta gick det uppför med fullt papperslast, sen Avesta-Krylbo- in över Sätra Brunn-Västerås och sen kaffepaus hos Magnus i Svängen( Dingtunakryssset). Jag har en klar bild hur det såg ut i lokalen under Macken och det Snarkande man hörde in till vänster i lokalen. Fina sommarminnen från mitten av 50 talet. Konna utanför Ljungby kommer jag åxå ihåg för där tankade vi när jag körde Danmark hos S-E. Pettersson-Torshälla, på slutet av 70 talet. Då var det fortfarande nattöppet och lagom långt ner till Helsingborg, fast vi stannade ändå alltid i Åsljunga för en sista kopp kaffe innan vi var framme i HBG.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Minnen

Inläggav 30Fredrik » 12 mar 2014, 12:31

Ber om ursäkt, nu har Alzheimer slagit till igen!! Ska naturligtvis vara Grådöbacken som låg efter man hade passerat Grådö Mejeri i riktning mot Avesta, en riktig knäckar backe för den tidens lastbilsmotorer, men även den nya sträckningen efter Dalälven är idag rätt tuff med fullt last!! Nej, Gråbobacken då får vi dra ner mot Göteborgshållet, har jag för mej? Rätt ska vara rätt! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Minnen

Inläggav Lars-Gunnar » 13 mar 2014, 00:14

Vilka härliga minnen man får. Följde med min pappa på sommaren då han körde virke till Holmsunds hamn för vidarebefordran till England. Upp 5 på morgonen, påklädning (hade tvättat mig då jag lade mig) ner till första våningen, fram med kallgröten (kornmjölsgröt) som legat i en liten runt kärl som vi vände upp och ner. Sedan dukning med hemmagjort långfil (sånt där som släpper från skeden när man knycker på den). Sedan satt vi på varsin sida om köksbordet, tog en sked kallgröt, förde den genom filet och inmundigade detta. Sjutton va gött.
Dagens ungdomar skulle nog spy om de fick se maten. De är ju så bortskämda idag och äter inte vad som helst.

När vi var unga på 40 och 50-talet var det inte tal om att välja maten. Det skulle ätas vad som var satt på bordet punkt slut!

Sträckan var Hällnäs-Umeå-Holmsund två vändor + lastning för nästa dag. Det var en sträcka på 18 mil tur och retur. 6 mil till Umeå och 3 till Holmsund. Enda backen att sega sig uppför var den i Rödåsele. Annars var det rätt platt så det gick att hålla 50-60 km som var tillåtet då. Körde man fortare tändes alltid den röda lampan på hastighetsmätaren. När jag var med lyste den konstant för pappa hade ingen lust att masa fram.

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar
 

Re: Minnen

Inläggav Per Thomson » 13 mar 2014, 23:04

30Fredrik!

Kyrkbacken i Avesta efter bron över Dalälven var heller inte så lätt för dåtidens tradare, för att inte tala om ni skulle ha färdats i motsatt riktning, backen norrut efter älvbron.
Från Borlänge och söderut passerade man Naglarby, där fick man verkligen se upp så inte trailer eller släp hakade i någon lada. Här en bild från Massvängen 2011 något före innan man kommer fram till denna trånga passage.

IMG_1309.JPG
IMG_1309.JPG (159.83 KiB) Visad 24311 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Minnen

Inläggav herrstina- » 14 mar 2014, 09:35

Du måste tänka på vad du skriver Per!

När man använde snarkbodarnas slafar "på riktigt" tänker många av oss på helt andra saker än fisande lastbilschaufförer.

Utan att fördjupa mig i årtal som jag inte minns så stängdes Rattugglan i Kånna ganska snart sedan den nya E4.an öppnats.

Någon gång i mitten på 80-talet köpte en dansk herre som hette Børge macken och öppnade upp commersen igen. Strax därefter var min bror ute och finåkte med personbil och tankade i Kånna.

Förmodligen snackades det en massa skit vid betalningen så brodern glömde kortet på macken varför en av chaufförerna fick uppdraget att hämta kortet vid lämpligt tillfälle. Bengt som vår kille heter hämtade kortet och fick en pratstund med Børge som naturligtvis undrade var vi tankade lastbilarna.

Kånna ligger strategiskt rätt så det här mynnade ut i att vi ganska omgående la om våra rutiner och tankade i princip allt hor Børge i Kånna. Dragbilstrafiken från Skåne och uppåt var ganska omfattande på den här tiden och vi som körde pratade med varandra så det tog inte särskilt lång tid förrän merparten av bilarna svängde inom Kånna för att tanka både på väg norr och söderut.

Børge och hans kompis Tage delade arbetsbördan på macken och deras fruar skötte serveringen, servicen var oslagbar. Vi ställde bilarna ifrån oss och gick in till damerna, under tiden tankades bilarna, fönsterna tvättades och åken parkerades så näste man kunde komma till.

Jag låg ofta och sov någon mil norr om Ljungby på väg söderut och ringde till Kånna 20 minuter för ankomst så damerna hann sätta fram mannagrynsgröten och duka bordet till mig.

Under några år på 80-90-talen skulle jag tro att Kånna hade bland Sveriges högsta omsättning på Diesel.

Allt för ett glömt kreditkort.

Stina.
Senast redigerad av herrstina- 14 mar 2014, 11:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Minnen

Inläggav Per Thomson » 14 mar 2014, 10:31

Tack för den Stina!
När motorvägen från Malmö nådde fram till Borgeby ändrades vägvalet från tidigare Trelleborg-Malmö-Lund-Höör-Markaryd-E4-Sthlm till istället Malmö-Kävlinge-Tågarp-Mörarp-E4. Vid infarten till Tågarp fanns en Caltex-mack med liknande "fullservice" oavsett på dygnet man kom. Minns än idag de härligaste leverpastejmackorna.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Minnen

Inläggav herrstina- » 14 mar 2014, 11:43

Macken i Tågarp minns jag väl men serveringen måste ha inskränkt sig till mackor inne på macken i stil med de moderna serviceinrättningarna för någon riktig servering har jag inget minne av. Det var den första macken med DKV service jag kom i kontakt med.

Där fanns Diesel och Fotogenpumpar strategiskt placerade sida vid sida, på den här tiden var Dieseln billig och Fotogenen oförskämt billig. Gubbens fordon gick alldeles lysande på 50/50 blandning.

Stina.
Användarvisningsbild
herrstina-
 
Inlägg: 3826
Blev medlem: 06 okt 2008, 19:11
Ort: Helsingborg

Re: Minnen

Inläggav Per Thomson » 14 mar 2014, 22:11

Du minns helt rätt Stina, någon egentlig servering för vanliga kunder fanns inte.
Och när vi kom från Holland hade gjort av med ett par hundra liter diesel med fel vinterbeständighet och då var det bara att fylla upp vad som gick med fotogen så ordnade det sig. För att slippa fylla på två ställen, biltank och trailertank, gjorde man bara misstaget en gång att pytsa över fullt på bilen från trailerns tank så behövdes det bara fyllas fotogen på trailertanken. När man sen kom till sydsvenska höglandet (Klevshult, Vaggeryd) och det var minus 20 ca så började 76:an blöddra, visst f::n det blev ju ingen vinterblandning i dragbilstanken :mrgreen:

Med tiden fann man på recept även för sådana överraskningar, någon liter T-sprit i dragbils tanken räckte för att DS11:an skulle få dragkraft igen. Det var många utländska bilar med fel diesel som man stannade och hjälpte igång genom att bjuda på lite "sprit". Sådan kollegial sammanhållning finns säker inte idag. :(
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Minnen Min kompis" Smöret"

Inläggav 30Fredrik » 15 mar 2014, 00:57

Eftersom ni ville höra mera berättelser från Mellan Östern ska jag dra en som jag själv tycker cold story om en chaufförskompis kallad "Smöret", en ganska cold chaufför, döm själva!! Lennart "Stjärna" hade fått problem,stora problem!! Heinz,en tysk som var chaufför på firman, hade dött i en hjärtsmäll uppe i bergen efter Ankara i Turkiet. Heinz hade lagt upp årorna som Farsan sa, efter att ha bökat med snökedjor uppe i dom branta passagen och nu hade det kommit besked från Ambassaden i Ankara att Turkmilitären hade kört trailern till en militärbas en 30-40 mil från Ankara! Vad göra i Lennarts ställe? Jo, efter lite tänkande så kontaktades "Smöret" som var en beläst man, kunde 6 språk flytande,bl.a. turkiska+arabiska hjälpligt,kunde komma att behövas i det här fallet!! "Smöret" skickades med flyg till Ankara och sen vid ankomsten dit, bar det av i taxi till Militärbasen en 40 mil bort!! Väl framme på basen fick "Smöret" legitimera sej och det var ett väldigt kontrollerande om han hade rätt att hämta bilen, men Lennart hade skickat med lite formaliteter och mycket stämplar på papperen, det gillar alla myndigheter i länderna därborta, så "Smöret" fick nycklarna till Volvo F12an som stod tom där på basen! Jag har själv tänkt många gånger på följande! Lennart+"Smöret" hade en jäkla tur för i handskfacket på F12an låg Heinz pass, helt otroligt att inte turkarna hade sett passet!! Utan Heinz pass hade det varit kört för "Smöret" vid gränövergången i Kapikule,gränsen mellan Turkiet-Bulgarien! Bilen+Trailern hade TripTick, ett pass som KAK utfärdade och gjorde dej personligt ansvarig att fordonet inte såldes i Turkiet,utan fördes ut igen, stämplat och klart!! Nåväl, nu låg ju passet där så det var som "Smöret" sa efteråt," Bara att dra mot Kapikule!" Efter några dagar så dök Kapikules dammiga gränsövergång upp! Bilen var ju tom, så det var bara att ställa sej i kön och vänta! Undrar vad som rörde sej i skallen på min kompis när det var hans tur att köra fram och visa upp alla dokument?? Som han sa senare" Det var ju bara att Kasta in Heinz pass och Trip-Ticken och hoppas på det bästa" Men han visste nog att Tullare är av födseln lata och inte gör mer än det dom ska, och knappt det! Ut kommer Heinz pass+Trip-Tick, stämplade och klara!!! Måste ha känts skönt att se Kapikule i backspegeln på F12an. Att han sen lastade på ett par ställen i Jugoslavien hem är en annan historia!! Men som sagt en cool historia som hade kunnat fått stora problem för både firman+"Smöret" om inte allt hade flytit på i rätt riktning,eller hur?? MVH. 30Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 15 mar 2014, 16:33

Om frysningar och sammanhållning.

I min ungdom åkte jag en vinterkväll vägen mellan Arvidsjaur o Piteå, som kan upplevas som 5 gårdar på 14 mil, svinkallt nånstans mellan 20-30-. Bilen började bluddra, och bli orkeslös, man börjar fundera på om lilla gasolflaskan man hade kunde va till nån nytta, samtidigt tänkte man på att man inte sett en käft på flera mil.. I backspegeln såg jag plötsligt lysen som närmade sig. En timmerbil kom upp jämsides, o kör förbi o blinkar ut mot kanten o stannar. Jag stannar bakom, med en illa gående motor som verkar ha lust att lägga av vilken sekund som helst.. Fram till mig kom en äldre man typ riktig norrländsk timmerkörare, med storluva o Helly Hansen o Graninge .- Ja se bil håll på frys fö de pojk säger han o öppnar mitt tanklock o slår i någonting. Man kunde höra hur det han slog i tanken gick genom ledningar o genom filter,,,på ca 20 sekunder gick bilen som en dröm igen.- Va slog du i frågade jag.- Hä metanol,sa han-Hä skale allti hamä dåne bi kallt. Jag var djupt tacksam denne man som undvarade mig en hiskelig massa bekymmer o köld. Efter detta fanns alltid en 5a metanol me i lådan. Till burken o att hälla i bromsslangar o en skvätt i tanken då o då. Kan inte minnas att jag nånsin haft problem med frysningar sedan dess. Vid ett tillfälle var jag uppe i Bjurträsket vid -42, det är i svalaste laget, men med en filt för grillen o en metanolkur, fortlöpte det hela knirkefritt. Däremot kändes det i bilen, fjädrar, växellåda, kinnegrip, kapell, allt kändes stelt. Spännbanden som bockhorn. De kunde räcka med att man kom en 7-8 mil närmare kusten, så kunde temperaturen ligga runt 25-. Så de finns riktiga kallhål. En annan sak om köld,,,,vid 18- börjar det med vit avgasrök, Man kunde se på röken om de va 18- eller kallare. Några fler som reflekterat på det???


Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav 30Fredrik » 16 mar 2014, 00:15

Stämmer precis det, kopplingen stum som betong på 76a Supern+när du släppte gasen och drog på igen ett stort vitt rökmoln!! Då visste man att det var dags att dra på toppluvan för det var över -15 kanske -20. Mycket viktigt att man skötte om vinterservicen med filter och vattentappning ur tanken, stod alltid vatten på botten av tanken. Metanol, som sagt underbart bra, någon som kommer ihåg att man kunde slå i en flaska tillsatsmedel mot förfrysning av dieseln, fanns att köpa 1 liter räckte till 300 liter, sparade mycket bekymmer!! MVH. 30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Minnen

Inläggav Z 1578 » 16 mar 2014, 08:57

K-Diesel var en sort. Det fanns reklam för det i Trailer, 2 truckers står framför en bil. Den ena säger: K-Diesel mitt i sommarn? Tokfan! Den hade tydligen effekt på sommaren också, eller så såldes det bara för lite. :D

Andreas
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Minnen Volvo+Surröken!!!

Inläggav 30Fredrik » 16 mar 2014, 11:29

När vi ändå är inne på kyla+vinter, är det någon som minns lukten från en F88 eller Volvo 495a som stått och gått på så där en 1200-1300 varv för att hålla värmen i hytten under natten,långt innan kupevärmarna var påtänkta! Bara att ta ett djupt andetag innan man tog språnget ut i vinterkylan för att slå en drill!!! Det riktigt sved i ögonen och för att inte tala om röken som la hela trakten i en grå-blå dimma! Hade vart nåt för miljötalibanerna!! Usch,Usch! MVH.30 Fredrik.
30Fredrik
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 22 sep 2009, 21:28

Re: Minnen

Inläggav Per Thomson » 16 mar 2014, 12:09

Urk, hemska London :cry:
Undrar hur många som fått hälsan förstörd av den vita Volvo-röken. Efter en kallstart var man tvungen att köra någon km med sidorutan nere för att ventilera ur det hemska oset som på något sätt alltid letade sig in i F88:hytten. Det är nog inte enbart cigarettrökning som är orsak till många chaufförers ohälsa. :evil:

Men att kupévärmare inte fanns håller jag inte med om, däremot var dom kanske inte vanliga. Snåla åkare trodde att det var billigare med tomgångsvärme med åtföljande motorreparationer. Alla hitlerkälkar kom ju i början på 60-talet med Eberspächer, jag eftermonterade en sådan i min.
Heidmark hade gasolvärmare på sina bilar, för egen del hade jag från början gasolvärmare i min F88 men köpte en dieseldriven Eberspächer i Hamburg som fick ersätta gasolvärmaren.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster