Minnen

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Minnen

Inläggav Z 1578 » 21 feb 2014, 10:28

Vinbärsbuskarna överlevde Thomas :D. Men nu är dom flyttade...
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 21 feb 2014, 13:25

Hade lastat ett virkeslass uppe i Ruskträsk till en bygghandlare i Malmö detta va i första halvan på 70 talet,,väl kommen till Malmö var jag lite osäker på vart bygghandlarn höll till,,,så jag stannade på det breda innan stan,,,en Merca stannade bakom, jag klev ur o fråga om han visste vart min adress låg?,,,,,Näföffan,,,,je e inte från stån serru,ja ha kört soppatorsk,-få ja åka me dej till en mack,säger han,,(Stockholmare),,okey, säger jag, ska gå bort o fråga han polisen, dom stod o dirigera trafiken på morronkulan,o han förklarar vägen- jag går tillbaks till lastbilen,,en pickis hade stannat bakom Stockholmarn. Stockholmarn står mellan släpet o sin Merca o ropar...-De e klart!!,,-Fan va bra tänkte jag, då får han åka me pickisen istället.Jag stakar iväg passerar polisen som står o dirigerar pullar iväg ut förbi Bulltofta, vid Jägersro blev ja lite konfunderad, -hur var de nu han sa?....,,,jag håller ut på kanten, stannar upp o orienterar. I backspegeln ser jag ena lyset på en Merca o en lirare som står bredvid densamma o viftar me armen. Jag stiger ur,,,går baki släpan...."E vi framme"??,,,säger Stockholmar`n ??????,,,Vaffan,,,,har du knytit fast bilen baki min vagn säger jag......- Jå,,,,ja frågaju om ja fick åka säger han-,, Men för h-e knyt loss bilfan, jag trodde givetvis du skulle åka INNE i min bil me en dunk,ditt j-a ollon Jag knöt loss honom o drog iväg.....man kan tro detta är ett skämt, men dessvärre kan man stöta på dom mest underliga figurer i denna bransch.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav sjömannen » 21 feb 2014, 17:38

...en klassiker ,,säkert många som hört, Kroon hade gjort en sväng till Göteborg, med mycket bagage (tungt lass)...-"Å i Finnerödjabacken blev ja omkörd av en väghyvel-å tro mig eller inte- Han hade bladet nere.

Sjömannen
sjömannen
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 02 jan 2014, 17:40

Re: Minnen

Inläggav Anders Ason » 21 feb 2014, 17:54

sjömannen skrev:...en klassiker ,,säkert många som hört, Kroon hade gjort en sväng till Göteborg, med mycket bagage (tungt lass)...-"Å i Finnerödjabacken blev ja omkörd av en väghyvel-å tro mig eller inte- Han hade bladet nere.

Sjömannen

    "Stackars Kroon! Fick han parningsböter också?"

    Ja, ja - den tekniken. Skrev det ord det skulle vara men nya datorn ändrade själv efter att jag läst igenom!
    Parkeringsböter ska det förstås vara. :oops:
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 21 feb 2014, 18:28

Anders Ason skrev:
sjömannen skrev:...en klassiker ,,säkert många som hört, Kroon hade gjort en sväng till Göteborg, med mycket bagage (tungt lass)...-"Å i Finnerödjabacken blev ja omkörd av en väghyvel-å tro mig eller inte- Han hade bladet nere.

Sjömannen

    Stackars Kroon! Fick han parningsböter också?

Parningsböter?.... Jag antar att du menar om han blev tvungen att betala underhåll?... :P (kan va bra att korrekturtläsa ibland...)
Thomas Almen
 

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 21 feb 2014, 18:37

Apropå tunga lass. En av dom tidiga Lugnviksåkarna skulle lasta masonite i Pilgrimstad till Skåne. Inne på kontoret låg en till fraktsedel till Skåne. Han tyckte han kunde ta bägge lassen, när han ändå skulle ner. Ner till Mariestad höll planen, men där la länsman krokben för han. Inga vågar hade dom med sig ute på vägen, men inne stan fanns en fast våg, å dit skulle han eskorteras av en mc-polis. Den stackarn höll på att lägga omkull mc-n, för det var svagt mot från startplatsen, så högtvåan var vad 76:a Supern mäkta med. En förstående polisinspektör på hemorten förklarade i ett brev till Skaraborgspolisen varför Östman måste lasta närmare 60 ton på ekipaget för att klara sitt uppehälle.Samme man lastade 1.000 säck på Cementa i Skövde, men då på en Henschel. Säckarna vägde på den tiden 50 kg....
Thomas Almen
 

Re: Minnen

Inläggav Z 1578 » 21 feb 2014, 19:01

Undrar om det var samma krumelur som jag träffade på för bra många år sen?
Han hade lastat 50 ton mjöl i säckar på en Titan, men när han kom till backen efter Åsanforsen strax innan Åsarna var det stopp. Bilen orkade inte dra upp lasset så han lastade av 10-12 ton och körde upp, sen la han över billasset på vagn så han kunde backa ner med bilen och hämta resten. Det tog tid sa han, men det var ändå bättre
än att dra två vändor...
Andreas
Z 1578
 
Inlägg: 898
Blev medlem: 08 feb 2013, 23:53

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 21 feb 2014, 19:19

Fanns några att välja på, lika dåliga att räkna ut rätt max.last samtliga på Lugnvik på den tiden.
Thomas Almen
 

Re: Minnen

Inläggav Säters El-kvarn » 21 feb 2014, 21:10

Angående folkvagnar.
På en liten fabrik utanför Säter skulle en långtradare lastas upp.
Ganska skrymmande grejer som lastades med en gammal brädgårdstruck med förlängningsgafflar.
Eftersom det var trångt på fabriksområdet, skedde lastningen ute på den trafikerade vägen, vilket jag antar är rätt vanligt ibland.
Lastbilen stod på motsatt sida av vägen, och en "vägvakt" hade koll på trafiken.

Mitt under själva lyftet dyker en folka upp, med en gammal tant vid rodret.
Trots vägvaktens vinkande stannar hon inte upp, utan gör en "omkörning" av långtradaren.
Alla som kört en sån här gammal truck, vet att sikten är inte den allra bästa.
Det skramlade till och folkan passerade under pallgafflarna, och fortsatte som om ingenting hade hänt.

Dagen efter hittade man folkans takräcke i diket. :D
Vem tanten var, lyckades man aldrig lista ut.

Hur är det, har ni några skräckhistorier av lastning med gamla truckar och baklastare?
Säters El-kvarn
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 08 feb 2010, 20:05

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 21 feb 2014, 21:16

Vet inte bilmärket, men en timmerbil slog ikull efter en mindre väg i Jämtland. Vagnlasset spreds över vägen, å mitt under bärgningen dundrar en personbil rätt upp på lasset. Karlarna på plats får ut en något förbryllad dam ur bilen, som svarar att "-Jag brukar köra på den här sidan när jag ska till stan!", på frågan om hon inte såg lasset.
Thomas Almen
 

Re: Minnen

Inläggav Anders Ason » 21 feb 2014, 21:51

Kul berättelser!
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5612
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: Minnen

Inläggav Lasse Hsand » 21 feb 2014, 21:58

Mycke rolig läsning!!
MVH Lars .J
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
 
Inlägg: 2217
Blev medlem: 12 jan 2010, 15:54
Ort: Härnösand

Re: Minnen

Inläggav Åkarns Kalle » 22 feb 2014, 00:19

Uppskattas!!

Mera Mera
Den enda form av sport som intresserar mej är transport

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna, X-Trafik, numera kör vi mest beställningstrafik med buss & lastbil.
Åkarns Kalle
 
Inlägg: 820
Blev medlem: 15 aug 2007, 12:36
Ort: Gnarp

Re: Minnen

Inläggav Reid Hulting » 22 feb 2014, 01:17

Om vi nu skall spä på med dam/folka-historier så har jag en också.
Hade varit iväg med min G88 och HAFO maskinsläp till Vittinge med en Bröyt X2. På väg hem mot Stockholm strax söder om Uppsala på gamla E4:an hände det som säkert de flesta som kört lastbil känner igen, en bil kommer från en sidoväg och skall ut på E4:an. Får syn på lastbilen och bara MÅSTE ut före lastbilen för att inte behöva ligga bakom och förlora tid. Det var sent på kvällen så jag drog på fullt med hel-, fjärr- och plogljusen och dessutom tryckluftshornen. Damen, som det sedermera visade sig vara, förstod snabbt att nu höll det på att gå åt h--vete och höll ut så mycket hon vågade, men det räckte inte riktigt till ändå fick vi reda på dagen efter. Jag hade lyckats klämma mig emellan henne och refugen som var där i korsningen, så när som på sista hörnet på släpet som tog i hennes framskärm.
Jag hade precis köpt HAFO:n av Jord-Magnus, känd jordhandlare på den tiden, så han stod fortfarande som registrerad ägare på trailern.
Dagen efter när vi satt på Magnus kontor ringer telefonen och en uppbragt människa klagar på att hon nästan körde i diket och att hennes framskärm höll på att ramla av.
Anledningen till att det blev trångt sade hon ju naturligtvis inget om.
Hon kunde ju inte veta vem Jord-Magnus var, än mindre vilket humör han kunde vara på. Magnus frågade först vad det var för bil, och det var ju då VW-bubbla, sen bröt det ut. "En sån j--la skitbil kan man ju inte ens köra förbi utan att nåt går sönder på den", m.m.
Det hördes sen aldrig nåt mer.
Men jag tvivlar på att hon fortsättningsvis hade bråttom ut framför lastbilar.

Reid.
Reid Hulting
 
Inlägg: 2412
Blev medlem: 08 aug 2010, 14:47
Ort: Gotland, Farsta, Nynäshamn och Västerhaninge.

Re: Minnen

Inläggav Thomas Almen » 22 feb 2014, 14:09

Huddinge Jord & Maskin hette väl Magnus firma?. Minns nån Jämtfraktsbil med sån dekal. Inte direkt lastbilsrelaterat, men tänkvärt å lite skrämmande. Jag försörjde mig som pilot på en lastväxlare för ett åkeri i Alvesta en period på tidigt 2000-tal. Lappsjukan blev för stark, så jag bestämde mig för att dra hem igen. Sista dan där nere kommer ett trafikmeddelande på radion om en olycka mellan tåg å personbil i Alvesta. Eftersom åkeriet hade lokaler alldeles intill järnvägen, såg jag ett stillastående tåg, men ingen bil. Reflekterade inte över det, bilen hade ju kunna kastats åt andra sidan. Senare på dan berätta man på nyheterna vad som hänt. En äldre Merca hade passerat en obevakad övergång med fungerande signaler. Tåget hade träffat bilen längst bak, å bilen hade bara fortsatt därifrån. Lokförarn hann se reg.numret, så polisen åkte hem till bilägarn. Det visa sig vara en 94-årig herre som står med körkortet i hand, å överlämnar det till poliserna utan vidare diskussion....
Thomas Almen
 

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster