Sida 1 av 1

Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 06 feb 2014, 14:42
av Bo Norvinge
Lägger här ett pressmeddelande rätt upp och ner som information om en i mitt tycke stort framsteg inom den teoretiska delen av hobbyn.
Vad är era åsikter?


Den 30 januari 2014 invigdes Motorhistoriska Riksförbundets (MHRF) projekt Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) på Centrum för Näringslivshistoria.
Gunilla Carlsson (S), ordförande för Kulturutskottet, invigde och höll ett tal om vikten av att bevara sin samtid eftersom kommande generationer kommer att uppskatta detta.
Gunilla Carlsson.jpg
Gunilla Carlsson.jpg (13.76 KiB) Visad 13135 gånger

Gästerna välkomnades av förbundsordförande Peter Edqvist från MHRF och Alexander Husebye,Vd på Centrum för Näringslivshistoria, platsen där arkivet förvaras. Efter Gunilla Carlssons officiella invigning fick gästerna lyssna på ett anförande av förste donator Anders Läck samt intressanta föredrag om Stig Nyberg och Gustaf Nordberg, vars samlingar SMA nu ska förvalta tack vara donationer av Anders Läck respektive Rolf och Rune Nordberg.

En uppskattad föreläsning höll Martin Rörby, arkitekturhistoriker och sekreterare i Skönhetsrådet - Rådet till skydd för Stockholms skönhet, på temat "Bilen som tidens spegel". Gästerna fick slutligen en visning av arkivmaterialet.

Bakgrund till Svenskt Motorhistoriskt Arkiv
Motorhistoriska Riksförbundet startade 2012 projektet Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA). Tanken med projektet är att inventera, samla in, bevara och presentera historiskt källmaterial om hjulburna motorfordon i Sverige. Privata samlingar kan ha en osäker framtid. Arkivkommittén söker aktivt information om intressanta arkiv med målet att sådana som riskerar att skingras ska kunna räddas genom att de doneras till SMA.

Förvaring och tillgänglighet
SMA ska vara deponerat vid en arkivinstitution, där det förvaras i lämpligt klimat samt skyddat mot tillgrepp, brand och dylikt. Idag är denna plats Centrum för Näringslivshistoria, en ideell förening vars uppdrag är att bevara och berätta näringslivets historia. Bland medlemmarna finns företag och organisationer, varav många är kunder och bevarar historiskt material i föreningens arkiv. Detta är världens största näringslivshistoriska arkiv med över 60 000 hyllmeter värdefullt historiskt material såsom dokument, ritningar, fotografier, filmer, föremål och reklamprodukter. Centrum för Näringslivshistoria finns i Bromma.
SMA ska vara tillgängligt för givaren, för seriös forskning och för motorhistorisk publiceringsverksamhet.

Drift
SMA drivs genom en arkivkommitté utsedd av MHRF:s styrelse. De utsedda är representanter från MHRF:s styrelse och kansli samt kunniga personer inom det fordonshistoriska området. För närvarande ingår dessa personer i kommittén:

Per Dahl, styrelseledamot
Göran Flank, styrelseledamot
Malin Blomquist, kanslisekreterare (under Malins föräldraledighet är hennes vikarie Catrine Wallheim med i arbetet)
Gert Ekström
Jan Ströman
Björn-Eric Lindh

Läs mer om SMA här: http://www.mhrf.se/svenskt_motorhistoriskt_arkiv

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 16 feb 2014, 12:46
av Per Thomson
Tack för rapporten!

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 16 feb 2014, 21:58
av Anders Roger Larsson
Det är inte så kinkigt i ett första läge VEM som tar hand om arkiven - huvudsaken är att någon gör det! Det är alltför många arkiv som makulerats och/eller eldats upp.

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 16 feb 2014, 23:57
av Bo Norvinge
Förhoppningsvis kan detta fånga upp alla mindre företagsarkiv med någon enstaka låda med dokumentation. Tänk så många leveransbilder som tagits genom tiderna, som efter en del år hittas och: "Va ska vi med denna gamla skiten till?".
Farligast är när ett kontor ska flyttas eller firmor fusioneras. "Ska vi behöva släpa med denna gamla lådan igen, nu när vi ska bli WNX3-logistic?"

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 19 feb 2014, 09:40
av Per Thomson
Jag har vid flera tillfällen fått liknande besked, jo det kom inte med i flytten till nya anläggningen. Två av tillfällena var S-V återförsäljare i Västerås (Alvenius?) och Helsingborg (Habil?). För att få tag på de eftersökta bilderna från annat har jag ringt många samtal och fått tråkiga besked att personen jag söker inte finns kvar längre eller om jag lyckats få träff har svaret blivit; nejdu jag har inga bilder på dom bilarna. :x

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 19 feb 2014, 12:18
av Reid Hulting
Hittade just igår igen en bild på en av F89-orna jag hade, som gick på mellanöstern, tack vare att Österlens lastvagns AB sparat gamla leveransfoton.
Bilen var en F89 6X2 med en 2-axlad Briab-vagn, foto kommer när jag själv fått det mailat till mig.

Reid.

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 21 feb 2014, 22:36
av Thomas Almen
Det tristaste är väl att det finns aktiva inom hobbyn som sitter på leveransbilder från olika delar av landet, men inte gärna delar med sig.... Förklara det den som kan.

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 22 feb 2014, 18:38
av sjömannen
Reid Hulting skrev:Hittade just igår igen en bild på en av F89-orna jag hade, som gick på mellanöstern, tack vare att Österlens lastvagns AB sparat gamla leveransfoton.
Bilen var en F89 6X2 med en 2-axlad Briab-vagn, foto kommer när jag själv fått det mailat till mig.

Reid.



Det ser jag fram emot att få se Reid,,,Den kombinationen i TIR kostym, i snygg färgkomb, får mitt nostalgiska lastbilshjärta att slå dubbelvolter. Den finaste komben genom alla tider.


Hälsn Sjömannen

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 22 feb 2014, 20:13
av Z 1578
Sjömannen. Kolla medlemmars fordon, "mina Scania och nån Volvo".

Andreas

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 22 feb 2014, 20:22
av sjömannen
Z 1578 skrev:Sjömannen. Kolla medlemmars fordon, "mina Scania och nån Volvo".

Andreas


Jodå,,,jag dreglar efter alla såna åk....kan lixom aldrig bli mätt på dom.

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 22 feb 2014, 20:24
av Z 1578
Bilden på 89:an är på sista sidan.

Re: Svenskt Motorhistoriskt Arkiv invigt

InläggPostat: 22 feb 2014, 20:38
av sjömannen
Z 1578 skrev:Bilden på 89:an är på sista sidan.

suck.....ögonen fuktiga

Hälsn Sjömannen