Sida 1 av 2

Identifiering av lastbil

InläggPostat: 13 jan 2014, 02:41
av Säters El-kvarn
Bilden är tagen i slutet av 1930-talet vid bygget av Långhags kraftverk norr om Säter.
Jag tycker lastbilen ser ganska kraftig ut, med bergflak.

Är det någon som har koll på denna lastbil?
Fabrikat och ägare?
557507_10151622837117499_1477553977_n.jpg
557507_10151622837117499_1477553977_n.jpg (168.02 KiB) Visad 15979 gånger

557507_10151622837117499_1477553977_s.jpg
557507_10151622837117499_1477553977_s.jpg (70.02 KiB) Visad 15979 gånger

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 13 jan 2014, 17:36
av Per Thomson
Förmodligen ingen lokal bil från Dalarna. Vem byggde kraftverket? Jag gissar att bilen tillhörde den entreprenör som utförde själva byggnationen och då kan det t o m vara en utländsk byggare. Om svensk byggare kanske Skånska Cementgjuteriet men då hade bilen förmodligen haft boggie. Det skulle vara intressant om någon kunde ha ett bättre svar.

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 13 jan 2014, 18:04
av Malte. E
Långhagsforsen. Byggherre, eller vad det kallas, var Stora Kopparberg. De hade anskaffat tre Scania-Vabis av typ 33518-2 med " skylt" 382. En benämning som anger en mycket hög totalvikt, nästan som en treaxlig bil. De hade dieselmotor på 120 Hk. Leveransåret uppges till 1943. konstigt nog hade de en hjulbas på 5 meter. Även däck
dimensionen var konstig,10,50 x 20. Kanske de största däck som gick att få tag på just då?
Vågar vi gissa att det är en av dessa tre bilar? Märkligt nog har man monterat strålkastarna uppe vid vindrutan.
Malte E.

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 13 jan 2014, 18:20
av Per Thomson
Vad trevligt, då blev det snabbt svar på den gåtan, tack Malte!
Mycket intressant med sådana bilder.

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 13 jan 2014, 19:10
av Anders Roger Larsson
Malte. E skrev: Märkligt nog har man monterat strålkastarna uppe vid vindrutan.
Malte E.


Berodde detta möjligen på att man avsåg att använda bilarna till att ploga snö med?

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 14 jan 2014, 00:02
av S-V L44
Ett mycket intressant fotografi som genererat mycket intressanta uppgifter av Malte E enligt följande :
Långhagsforsen. Byggherre, eller vad det kallas, var Stora Kopparberg. De hade anskaffat tre Scania-Vabis av typ 33518-2 med " skylt" 382. En benämning som anger en mycket hög totalvikt, nästan som en treaxlig bil. De hade dieselmotor på 120 Hk. Leveransåret uppges till 1943. konstigt nog hade de en hjulbas på 5 meter. Även däck
dimensionen var konstig,10,50 x 20. Kanske de största däck som gick att få tag på just då?
Vågar vi gissa att det är en av dessa tre bilar? Märkligt nog har man monterat strålkastarna uppe vid vindrutan.

En totalvikt över tio ton för en tvåaxlig lastbil var ytterst ovanligt under slutet av 1930-talet och början av 1940-talet.
Den "normala" maximala totalvikten för en tvåaxlig Scania-Vabis vid den här tiden var väl 10000 kg? Den s.k. "sockerbilen" från 1933 hade ju ännu lite högre totalvikt, 11700 kg, men den var baserad på ett busschassi och tillverkades så vitt jag kan bedöma endast i ett enda exemplar som f.ö. är bevarat. Sedan har jag sett några tvåaxliga Scania-Vabis bussar av typ 860 med totalvikter på 12 ton.
Skulle detta betyda att totalvikten var runt 11-12 ton för lastbilen på bilden, eller den officiella totalvikten kanske t.o.m. överskred 12 ton under de förhållanden som rådde under anläggningsarbetena på kraftverksbygget?

// Kjell N

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 15 jan 2014, 11:12
av Ove
Långhag byggdes åren 1936 till1939 .Enligt Malte levererades Scaniorna 1943 ? Vad är rätt,Ove

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 15 jan 2014, 13:40
av Anders
Min första tanke var att det är en Engelsk bil, Scammell eller Thornycroft. Men får det inte riktigt att stämma. Och tysk ser den inte ut att vara.
Utseendet påminner lite om franska lastbilar från tiden, men så pass exotiskt kan det väl inte vara?

Anders

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 15 jan 2014, 15:49
av Malte. E
Långhag.
Oves iakttagelse är helt rätt ! Det stämmer inte, undersökning pågår.
Tre Scanior av beskrivna typ levererades 1943.
Två levererades 1941, men sannolikt av något lättare typ., och med bensinmotor.
Det stämmer ändå inte tidsmässigt.
Återstår att Stora Kopparbergs fått en ännu tidigare leverans av denna eller liknande biltyp.
Det finns anledning att återkomma till ämnet.

Om lyktornas placering=
Från 1940 pågick byggandet av Järpströmmens kraftverk. Där gällde det, till skillnad från Långhag,
tunnelbyggen. För att forsla ut sprängstenen användes Faun och Scania-Vabis av tung typ. Flera av
dessa bilar hade också lyktorna placerade lika som bilen på fotot. (??)
Hälsningar
Malte E.

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 18 jan 2014, 11:01
av Ove
Mycket riktigt var det Stora som var beställare, Vattenbyggnavsbyron som gjorde ritningar . Skånska Cementgjuteriet byggde på entrepenad ,kanske var bilen Skånskas. Det var en åkare Jonsson i Borlänge som var där med en Scania tippbil med på bild i Bengt Hellbergs berättelse från bygget.Går att beställa av Honom tel 0243 242050, kostar 50:- pluss frakt 24:- Mycket fina bilder ,bland annat en kabelkran som går tvärs över älven.Kabelkranar var vanliga vid pappersbruk för att lossa massavedsbilar. Innan lastmaskinerna fans. Ove

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 18 jan 2014, 14:17
av Bengt Dahlberg
Ove skrev:... Kabelkranar var vanliga vid pappersbruk för att lossa massavedsbilar. Innan lastmaskinerna fans. Ove


    Samt för att lyfta upp timmerbuntar ur vattnet. Buntarna hade kommit i stora timmersläp dragna av bogserbåtar.

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 18 jan 2014, 17:52
av Z 1578
Om bilarna gått på ett tunnelbygge kan man ha flyttat upp strålkastarna för att dom skulle sitta mer skyddat. Om det var lite trångt i nån kurva så tog väl lyset i väggen först. Vid ett lite senare tunnelbygge här i Jämtland hade alla Kockumstruckarna som gick i tunneln skador på samma ställe på höger framhörn, förmodligen från nåt trångt ställe i tunneln.
Mvh Andreas

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 20 jan 2014, 10:17
av Per Thomson
Fortsättning om Långhags kraftverksbygge finns i en ny tråd under Historia; Övrig logistik och transporthistoria.
http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=35&t=6663

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 20 jan 2014, 19:57
av Säters El-kvarn
När det var dags för bygget i Trängslet, då investerade man i kraftigare bilar.
Min morfar körde en av dessa, och står lutad mot bakhjulet.
010.JPG
010.JPG (149.68 KiB) Visad 15412 gånger

Re: Identifiering av lastbil

InläggPostat: 20 jan 2014, 20:47
av herrstina-
En stabil pjäs! Är bakhjulen mycket större än fram, eller är det en synvilla?

Stina.