Långtradaren under 1947 - 1951

Fordonsstatistik taget från den eminenta boken När Var Hur av år 1953
1947 registrerades 16, 668 lastbilar varav 527 st. med 16 tons totalvikt
1948 registrerades 16, 892 lastbilar varav 612 st. med 16 tons totalvikt
1949 registrerades 16, 921 lastbilar varav 651 st. med 16 tons totalvikt
1950 registrerades 17, 747 lastbilar varav 612 st. med 16 tons totalvikt
1951 registrerades 17, 700 lastbilar varav 861 st. med 16 tons totalvikt
Lastbilarna drevs 1951 drevs till 90 % av dieselolja
En fullutrustad långtradare kostade ung. 70,000 kronor med accis och alla skatter.
1947 körde man 55, 937 km/mån
1948 körde man 60, 814 km/mån
1949 körde man 69, 060 km/mån
1950 körde man 75, 567 km/mån
1951 körde man 77, 937 km/mån
Enligt biltrafiknämndens statistik forslade 1951 långtradarna 324 milj. tonkilometer som inbringade 37,7 milj. kronor. Åkarbilar i lokaltrafik ca 7, 000 st. körde samma år 1, 000 milj. tonkilometer till ett värde av 212 milj. Kronor. Medeltransportlängden per resa var 1951 22,4 km. Vid transporter över 10 mil använde man släpvagnar vid 41 % av alla fjärrtransporter. Bilförmedlingsfirmorna förmedlade 1951 gods för 63 milj. kr. (ASG och Gods- och Bilspedition AB)
År 1953 blev det obligatoriskt med blinkers på bilarna
Lars-Gunnar
1947 registrerades 16, 668 lastbilar varav 527 st. med 16 tons totalvikt
1948 registrerades 16, 892 lastbilar varav 612 st. med 16 tons totalvikt
1949 registrerades 16, 921 lastbilar varav 651 st. med 16 tons totalvikt
1950 registrerades 17, 747 lastbilar varav 612 st. med 16 tons totalvikt
1951 registrerades 17, 700 lastbilar varav 861 st. med 16 tons totalvikt
Lastbilarna drevs 1951 drevs till 90 % av dieselolja
En fullutrustad långtradare kostade ung. 70,000 kronor med accis och alla skatter.
1947 körde man 55, 937 km/mån
1948 körde man 60, 814 km/mån
1949 körde man 69, 060 km/mån
1950 körde man 75, 567 km/mån
1951 körde man 77, 937 km/mån
Enligt biltrafiknämndens statistik forslade 1951 långtradarna 324 milj. tonkilometer som inbringade 37,7 milj. kronor. Åkarbilar i lokaltrafik ca 7, 000 st. körde samma år 1, 000 milj. tonkilometer till ett värde av 212 milj. Kronor. Medeltransportlängden per resa var 1951 22,4 km. Vid transporter över 10 mil använde man släpvagnar vid 41 % av alla fjärrtransporter. Bilförmedlingsfirmorna förmedlade 1951 gods för 63 milj. kr. (ASG och Gods- och Bilspedition AB)
År 1953 blev det obligatoriskt med blinkers på bilarna
Lars-Gunnar