Sida 1 av 1
Nytt år och nya "veteraner".

Postat:
02 jan 2014, 10:52
av Anders Ason
Nytt år och ytterligare 1 245 fordon över 3 500 kg som fyller 30 år och blir veteraner och skattebefriade. Utbudet fylls ju på en hel del för vår del, men många kommer nog att gå i trafik.
Frågan är väl om inte en 30-årig lastbil är förhållandevis modern ändå?
Vad har inte en 1984 som finns på en nyare bil?
Re: Nytt år och nya "veteraner".

Postat:
02 jan 2014, 11:55
av Anders Ason
Finns det någon bil av -84 års modell som skulle kunna bli en klassiker?
Re: Nytt år och nya "veteraner".

Postat:
02 jan 2014, 12:08
av Thomas Almen
Anders Ason skrev:Finns det någon bil av -84 års modell som skulle kunna bli en klassiker?
Volvo kom ju med förhöjt hytttak på dom större F-modellerna fr.o.m årsmod. 1984. Plus en del annat, som Intercooler på F 10:an m.m.
Re: Nytt år och nya "veteraner".

Postat:
02 jan 2014, 12:09
av Reid Hulting
Det finns nog en del 80-talsmodeller som har möjligheten att bli klassiker, delvis beroende på att väldigt många av 80-talarna försvann ur landet vid den ekonomiska krisen i början av 90-talet.
Reid.
Re: Nytt år och nya "veteraner".

Postat:
02 jan 2014, 15:03
av LarsJo
Helt klart kan en 84:a bli en klassiker. För oss lite yngre gammelbilsentusiaster (jag fyller 49 år i år) är ju detta bilarna som var nya när vi började köra för trettio år sedan.
Och jo: det är en himmelsvid skillnad mellan en F12 från 84 och en FH av nya modellen.
Min nyrenoverade F12:a från 83 med platt tak har fått mycket uppmärksamhet när jag varit ute och åkt.
Det funkar ju så att vad som anses vara en klassiker har till stor del att göra med betraktarens ålder. Det är därför 30-årsregeln funkar klockrent och kommer antagligen att funka klockrent framöver också.
Tack för ordet. /Lars Jonsson Gävle