Registreringsuppgifter från 1930- och 1940-talets Sverige

Lite utdrag från 1950-års upplaga av boken ”Motorismen och dess män” utgiven av Bygd och Folk Förlag i Uppsala.
”Det totala antalet bilar i riket, som vid 1919 års slut icke uppgick till mer än 8506, steg under de närmaste åren i rask takt, och utgjorde vid slutet av åren 1920-1923 respektive 21277, 30379, 39913 och 50460, vilket innebar en sexdubbling av antalet från 1919.
F.n. (år 1948/1949) uppgår antalet registrerade bilar till över 275000.
Vid 1923 års utgång utgjorde antalet lastbilar i riket 11906.
Under tiden från 1923 till andra världskrigets utbrott, 1939, befann sig antalet bilar i jämn stegring, bortsett dock från åren 1932 och 1933, då, under inverkan av den kraftiga depressionen, en viss tillbakagång kunde iakttagas.
En sammanställning av antalet lastbilar under tiden från 1925 till 1939 ger följande siffror.
(OBS! Omfattar såväl tunga som lätta lastbilar.)
1925 - 19203
1926 - 22496
1927 - 26230
1928 - 30677
1929 - 34591
1930 - 38071 - (Därav endast 412 lastbilar med en lastförmåga över 3 ton.)
1931 - 40626
1932 - 39871
1933 - 38564
1934 - 41054
1935 - 42116
1936 - 44904 - (Därav 5653 lastbilar med en lastförmåga över 3 ton.)
1937 - 53093
1938 - 57734
1939 - 63028 - (Därav 21602 lastbilar med en lastförmåga över 3 ton.)
Under åren 1940-1944 ägde en givetvis en tillbakagång rum. Antalet lastbilar höll sig under denna tidsperiod vid cirka 38000. Efter 1944 har dock en snabb återhämtning skett, och antalet ökade till 59400 vid 1946 års utgång, samt uppgick till 70254 vid 1947 års utgång och 76368 den 31 december 1948, det vill säga, vid sistnämnda tidpunkt mer än 13000 fler lastbilar än vid 1939 års utgång.
Jämsides med denna ökning av antalet lastbilar har gått en oavbruten stegring av dessa bilars lastkapacitet.
Ett par siffror må anföras.
Vid 1930 års utgång var antalet lastbilar med en lastförmåga överstigande 3 ton endast 412.
1936 hade antalet stigit till 5653 och vid slutet av 1939 till 21602.
Vid slutet av 1948 uppgick antalet lastbilar med en lastkapacitet av över 3 ton till 38409."
Lite senare i texten står följande:
”Uppgifter angående långtradartrafikens omfattning föreligger sålunda sammanställda fr.o.m. 1947 års början. Dessa uppgifter utvisa, att i runt tal något över 600 lastbilar mera regelmässigt användas i långtradartrafik. Den genomsnittliga lastförmågan hos de i denna form av trafik använda bilarna ligger på närmare 7 ton. Det är emellertid att märka, att trafiken utföres med fordon av högst olika typ från sådana med en maximilast av cirka 5 ton till 10 a 12 ton.”
Notera det låga antalet fordon i slutet av 1910-talet och början av 1920-talet och även det låga antalet lastbilar med ”hög” lastkapacitet långt in på 1930-talet.
Vad vill jag nu säga med dessa citat och tabeller?
Jo, jag har faktiskt fotograferat av registreringshandlingarna för samtliga lätta och tunga lastbilar som var registrerade i Malmöhus län under perioden 1939 till 1942/43.
Jag har tänkt redovisa det sammanställda resultatet avseende de tunga lastbilarna (över 3.5 tons totalvikt), som är mycket intressant, nu under helgerna i forumet under Historik – Övrig logistik- och transporthistoria.
Så håll utkik.
Det fanns knappt 25600 registreringsnummer reserverade för personbilar, lätta och tunga lastbilar, bussar och traktorer vid denna tid i Malmöhus län.
Antalet registrerade tunga lastbilar (över 3.5 tons totalvikt) utgjorde drygt 5300 fordon.
// Kjell N
”Det totala antalet bilar i riket, som vid 1919 års slut icke uppgick till mer än 8506, steg under de närmaste åren i rask takt, och utgjorde vid slutet av åren 1920-1923 respektive 21277, 30379, 39913 och 50460, vilket innebar en sexdubbling av antalet från 1919.
F.n. (år 1948/1949) uppgår antalet registrerade bilar till över 275000.
Vid 1923 års utgång utgjorde antalet lastbilar i riket 11906.
Under tiden från 1923 till andra världskrigets utbrott, 1939, befann sig antalet bilar i jämn stegring, bortsett dock från åren 1932 och 1933, då, under inverkan av den kraftiga depressionen, en viss tillbakagång kunde iakttagas.
En sammanställning av antalet lastbilar under tiden från 1925 till 1939 ger följande siffror.
(OBS! Omfattar såväl tunga som lätta lastbilar.)
1925 - 19203
1926 - 22496
1927 - 26230
1928 - 30677
1929 - 34591
1930 - 38071 - (Därav endast 412 lastbilar med en lastförmåga över 3 ton.)
1931 - 40626
1932 - 39871
1933 - 38564
1934 - 41054
1935 - 42116
1936 - 44904 - (Därav 5653 lastbilar med en lastförmåga över 3 ton.)
1937 - 53093
1938 - 57734
1939 - 63028 - (Därav 21602 lastbilar med en lastförmåga över 3 ton.)
Under åren 1940-1944 ägde en givetvis en tillbakagång rum. Antalet lastbilar höll sig under denna tidsperiod vid cirka 38000. Efter 1944 har dock en snabb återhämtning skett, och antalet ökade till 59400 vid 1946 års utgång, samt uppgick till 70254 vid 1947 års utgång och 76368 den 31 december 1948, det vill säga, vid sistnämnda tidpunkt mer än 13000 fler lastbilar än vid 1939 års utgång.
Jämsides med denna ökning av antalet lastbilar har gått en oavbruten stegring av dessa bilars lastkapacitet.
Ett par siffror må anföras.
Vid 1930 års utgång var antalet lastbilar med en lastförmåga överstigande 3 ton endast 412.
1936 hade antalet stigit till 5653 och vid slutet av 1939 till 21602.
Vid slutet av 1948 uppgick antalet lastbilar med en lastkapacitet av över 3 ton till 38409."
Lite senare i texten står följande:
”Uppgifter angående långtradartrafikens omfattning föreligger sålunda sammanställda fr.o.m. 1947 års början. Dessa uppgifter utvisa, att i runt tal något över 600 lastbilar mera regelmässigt användas i långtradartrafik. Den genomsnittliga lastförmågan hos de i denna form av trafik använda bilarna ligger på närmare 7 ton. Det är emellertid att märka, att trafiken utföres med fordon av högst olika typ från sådana med en maximilast av cirka 5 ton till 10 a 12 ton.”
Notera det låga antalet fordon i slutet av 1910-talet och början av 1920-talet och även det låga antalet lastbilar med ”hög” lastkapacitet långt in på 1930-talet.
Vad vill jag nu säga med dessa citat och tabeller?
Jo, jag har faktiskt fotograferat av registreringshandlingarna för samtliga lätta och tunga lastbilar som var registrerade i Malmöhus län under perioden 1939 till 1942/43.
Jag har tänkt redovisa det sammanställda resultatet avseende de tunga lastbilarna (över 3.5 tons totalvikt), som är mycket intressant, nu under helgerna i forumet under Historik – Övrig logistik- och transporthistoria.
Så håll utkik.
Det fanns knappt 25600 registreringsnummer reserverade för personbilar, lätta och tunga lastbilar, bussar och traktorer vid denna tid i Malmöhus län.
Antalet registrerade tunga lastbilar (över 3.5 tons totalvikt) utgjorde drygt 5300 fordon.
// Kjell N