Sida 1 av 1

SJ bärgningsbil

InläggPostat: 26 nov 2013, 19:01
av Bengt Dahlberg
http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01564&Imgnr=1
Bilen köptes in strax efter krigsslutet.
http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01565&Imgnr=1

http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01567&Imgnr=1

I mitten av 1960-talet bodde jag i Bremerhaven som var den ena hamnen som amerikanska armen i Tyskland använde. Den andra var Rotterdam.
Importgodset kördes från Bremerhaven till de amerikanska baserna i sydtyskland på korta boggitrailers dragna av sexhjulsdrivna dragbilar med likadana "hytter" som den här visade bärgaren. Det var tyskar som körde bilarna som verkligen skuttade fram d v s de fjädrade upp och ned trots att de rullade på Autobahn.

Re: SJ bärgningsbil

InläggPostat: 26 nov 2013, 21:12
av Kjell T
Det var en riktig bil, långt före CAN och LIN kom i användning i våra fordon.

Re: SJ bärgningsbil

InläggPostat: 26 nov 2013, 23:02
av Lars-Gunnar
Jag har sett från SJ:s portal att de använde den för att lasta transformator och andra tyngre element på järnvägsvagnarna.

Ja i USA har man stor tilltro till vajerspel. De använder catepillarer s.k. pipelayers för att städa upp vid tågurspårningar och de kör med vajer.

Lars-Gunnar :)

Re: SJ bärgningsbil

InläggPostat: 26 nov 2013, 23:53
av Per Thomson
Bengt Dahlberg skrev: . . .

I mitten av 1960-talet bodde jag i Bremerhaven som var den ena hamnen som amerikanska armen i Tyskland använde. Den andra var Rotterdam.
Importgodset kördes från Bremerhaven till de amerikanska baserna i sydtyskland på korta boggitrailers dragna av sexhjulsdrivna dragbilar med likadana "hytter" som den här visade bärgaren. Det var tyskar som körde bilarna som verkligen skuttade fram d v s de fjädrade upp och ned trots att de rullade på Autobahn.


Såg mängder av dessa. Tror inte man hade tyskar som körde, i vart fall inte de jag träffade, många färgade som inte kunde ett ord tyska och de var ofta ganska stöddiga. Vid ett tillfälle tittade jag lite närmare på ett sådant ekipage som stod parkerat, föraren fick för sig att jag höll på med sabotage och skulle ha med mig till militärpolisen, det var inte lätt att övertyga honom om att det handlade om genuint lastbilsintresse.

Att de "skuttade" berodde på att boggierna, i vart fall på dragbilarna som var av Timken-typ. Lastbalanseringen mellan boggieaxlarna för den boggiekonstruktionen passade inte för autobahn-hastigheter och vid den tiden det mycket urusla skicket på dessa vägar.

Re: SJ bärgningsbil

InläggPostat: 27 nov 2013, 23:26
av Anders
Bengt Dahlberg skrev:http://samlingsportalen.se/all/cgipict-img?Table=050&IMGID=Jvm_KBDB01564&Imgnr=1
Bilen köptes in strax efter krigsslutet.


Det är väl en Ward la France?

Re: SJ bärgningsbil

InläggPostat: 27 nov 2013, 23:28
av faun v12
Ser ut att vara en Ward La France,Amerikansk surplus-bil. AB Bofors ägde ett exemplar mellan 1946 till 1960. Bilen användes både som mobilkran och som tung-dragare. Efter Bofors-tiden fanns bilen i ägo hos två olika plåtfirmor i Karlskoga varav den ena levererade en oljetank till min fars hus-bygge. Där användes den att lyfta ned tanken i källar -våningen innan huset kommit på plats ( ett Gulllrings-hus ).

Re: Bremerhaven och "die Amis"

InläggPostat: 21 dec 2013, 13:50
av Bengt Dahlberg
Per Thomson skrev:
Bengt Dahlberg skrev: . . .

I mitten av 1960-talet bodde jag i Bremerhaven som var den ena hamnen som amerikanska armen i Tyskland använde. Den andra var Rotterdam.
Importgodset kördes från Bremerhaven till de amerikanska baserna i sydtyskland på korta boggitrailers dragna av sexhjulsdrivna dragbilar med likadana "hytter" som den här visade bärgaren. Det var tyskar som körde bilarna som verkligen skuttade fram d v s de fjädrade upp och ned trots att de rullade på Autobahn.


Såg mängder av dessa. Tror inte man hade tyskar som körde, i vart fall inte de jag träffade, många färgade som inte kunde ett ord tyska och de var ofta ganska stöddiga. Vid ett tillfälle tittade jag lite närmare på ett sådant ekipage som stod parkerat, föraren fick för sig att jag höll på med sabotage och skulle ha med mig till militärpolisen, det var inte lätt att övertyga honom om att det handlade om genuint lastbilsintresse.

Att de "skuttade" berodde på att boggierna, i vart fall på dragbilarna som var av Timken-typ. Lastbalanseringen mellan boggieaxlarna för den boggiekonstruktionen passade inte för autobahn-hastigheter och vid den tiden det mycket urusla skicket på dessa vägar.


Jodå, det var tyskar som körde bilarna klädda i MC-läderhuvor. I och för sig möjligt att även "Amis" satt bakom ratten. "Die Anwesenheit der US-Alliierten prägt die Stadt sehr. Tausende Jobs werden hier geschaffen" och även en släkting till min första fru arbetade för dem.

http://www.bremerhaven.de/meer-erleben/stadtleben/die-amerikaner-in-bremerhaven-teil-1-der-ursprung.48151.html?skip=20

Re: SJ bärgningsbil

InläggPostat: 21 dec 2013, 16:13
av Per Thomson
Ok Bengt, då har jag uppdaterat mitt minne :)