Amerikanska lastbilar i Sverige

Angående Amerikanska lastbilar i Sverige är jag lite kluven, liksom hat och kärlek på samma gång.
De amerikanska lastbilarna är utan tvekan en stor del av svensk åkerihistoria och förmodligen till och med dominerande vad gäller antalet under vissa år. Mina egna tidigaste minnen av lastbilar är "Nalen" som den kallades till vardags. Denna International tillverkad i slutet av -40 talet tillhörde gruppen vägens stora bilar med sitt enaxlade släp och total lastförmåga på 9 ton (bil och släp)! Gick i långtradartrafik Västervik-Göteborg. Inte sällan med mig som passagerare.
Av möjligen protektionistiska skäl? eller en ärlig mening att skydda de åkande kom så småningom kraven på slagprov på hytterna och större amerikanska lastbilar upphörde i stort sett att importeras då marknaden nog var för liten för att tillverkarna skulle vara intresserade av att bygga särskilda hytter för Sverige. De nu begravda Idéerna om obromsad framaxel kanske också gjorde sitt till?
Utseendemässigt stod/står väl utvecklingen i stort sett stilla i USA men på tekniksidan blev det mer och mer datorer i bilarna. Andra regler om axeltryck och fordonslängder drev också utvecklingen åt lite olika håll.
Hur som helst så är nu slagprovet borttaget så det är OK att köra med en amerikansk lastbil i yrkestrafik. Men hur många gör det?
I stort sett är ju de allra flesta amerikanska lastbilar numera byggda med hytt och motorhuv vilket är ovanligt i övriga världen. Amerikanska lastbilars svenska åkerihistoria är ju högst marginell efter 50-60 talet och har väl inte nämnvärt ökat under de senare åren.
För min del är det kul att se dom då märkesdominansen Scania o Volvo är stor, men är mera tveksam till om jag skulle vilja äga någon då grunden för vår lastbilshistoria ändå är starkt kopplad till åkerihistoria. De amerikanska lastbilarna som vi ser på träffar o s v är väl med möjligen något undantag, sådana som aldrig gått i ett svenskt eller nordiskt åkeri?
Hur ser ni på amerikanska lastbilar?
De amerikanska lastbilarna är utan tvekan en stor del av svensk åkerihistoria och förmodligen till och med dominerande vad gäller antalet under vissa år. Mina egna tidigaste minnen av lastbilar är "Nalen" som den kallades till vardags. Denna International tillverkad i slutet av -40 talet tillhörde gruppen vägens stora bilar med sitt enaxlade släp och total lastförmåga på 9 ton (bil och släp)! Gick i långtradartrafik Västervik-Göteborg. Inte sällan med mig som passagerare.
Av möjligen protektionistiska skäl? eller en ärlig mening att skydda de åkande kom så småningom kraven på slagprov på hytterna och större amerikanska lastbilar upphörde i stort sett att importeras då marknaden nog var för liten för att tillverkarna skulle vara intresserade av att bygga särskilda hytter för Sverige. De nu begravda Idéerna om obromsad framaxel kanske också gjorde sitt till?
Utseendemässigt stod/står väl utvecklingen i stort sett stilla i USA men på tekniksidan blev det mer och mer datorer i bilarna. Andra regler om axeltryck och fordonslängder drev också utvecklingen åt lite olika håll.
Hur som helst så är nu slagprovet borttaget så det är OK att köra med en amerikansk lastbil i yrkestrafik. Men hur många gör det?
I stort sett är ju de allra flesta amerikanska lastbilar numera byggda med hytt och motorhuv vilket är ovanligt i övriga världen. Amerikanska lastbilars svenska åkerihistoria är ju högst marginell efter 50-60 talet och har väl inte nämnvärt ökat under de senare åren.
För min del är det kul att se dom då märkesdominansen Scania o Volvo är stor, men är mera tveksam till om jag skulle vilja äga någon då grunden för vår lastbilshistoria ändå är starkt kopplad till åkerihistoria. De amerikanska lastbilarna som vi ser på träffar o s v är väl med möjligen något undantag, sådana som aldrig gått i ett svenskt eller nordiskt åkeri?
Hur ser ni på amerikanska lastbilar?