Sida 1 av 1

Dubbla baklampor

InläggPostat: 11 okt 2013, 12:01
av Per Thomson
Någon som vet när dubbla bakljus / baklampor blev lagkrav?
Innan när det endast behövdes ett bakljus, vilken sida skulle lampan sitta på?

Re: Dubbla baklampor

InläggPostat: 11 okt 2013, 12:50
av Anders Ason
Dubbla baklysen blev det lag på f o m 1955.

Har sett bilar med lampan i mitten (aldrig till vänster) men vanligen på höger sida p g a vänstertrafiken. Känner dock inte till vad lagen sade om placeringen.



Re: Dubbla baklampor

InläggPostat: 11 okt 2013, 13:15
av Lars-Gunnar
Jag har 2 Volvomodeller, en Lv 153 och en långnos Lv 293 och på dessa sitter ett enda bakljus på vänster sida och då dessa bilar var aktuella var det vänstertrafik.

Lars-Gunnar :)

Re: Dubbla baklampor

InläggPostat: 11 okt 2013, 13:21
av Anders Ason
Lars-Gunnar skrev:Jag har 2 Volvomodeller, en Lv 153 och en långnos Lv 293 och på dessa sitter ett enda bakljus på vänster sida och då dessa bilar var aktuella var det vänstertrafik.

Lars-Gunnar :)


    Det var nog inte förbjudet men ansågs lämpligare att ha lampan på fordonets ytterkant.

Re: Dubbla baklampor

InläggPostat: 11 okt 2013, 15:28
av Rune K
Dubbla bakljus blev krav 1955, viken sida ljuset skulle sitta tidigare har jag inte kunnat hitta tror inte det fanns något krav.
Hälsn. Rune K

Re: Dubbla baklampor

InläggPostat: 11 okt 2013, 21:01
av Malte. E
Baklampor.
Får man plussa på med ytterligare en variant. På en av mina första arbetsplatser hade vi en LS65 av 1951 års modell. Den hade TVÅ baklyktor, båda satt
på höger sida, monterade i en plåtlåda med nummerskylten monterad mellan lyktorna. Plåtlådan skulle väl fungera som smuts- och påkörningsskydd.
Bilen gick kvar hos oss till första halvåret 1955. På vänster sida hade den ingen baklykta alls.
Malte E.

Re: Dubbla baklampor

InläggPostat: 13 okt 2013, 22:21
av Gösta
Hej. Ett bromsljus och ett färdljus då?