Sida 1 av 3
Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:09
av Anders
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:14
av Lasse Hsand
Härliga bilder!! 76an från Gelleråsen vilken patina. Är det Reids 111a?
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:22
av Anders Ason
Lasse Hsand skrev:Härliga bilder!! 76an från Gelleråsen vilken patina. Är det Reids 111a?
Jo, det är Reid med 111:an och om bilden är tagen på E4 söder ut efter träffen så är det jag som ligger bakom i brandbilen. Kan nämna att jag i en likadan trafiksituation som på bilden, d v s med omkörande fordon i ytterfilen, blev omkörd på insidan, d v s på vägrenen. En förare som definitivt inte själv hade något på insidan. Har hård koll i speglarna så jag såg honom komma i hög hastighet men trodde nog inte att han hade så bråttom.
Trevliga bilder du tagit Anders. Kul.
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:28
av Anders
Stämmer bra det. Stod på bron över E4;an precis nedanför Lästringe kyrka.
En lite närmare bild på den aktuella brandbilen

Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:30
av Anders Ason
Hmmm... trevlig skylt på stötfångaren! (mer att förstora?)
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:38
av Anders Ason
Apropå den vit/blåa F88, gäst från annat land, med det ovanligt korta flaket. Blev inte tillfälle att kolla bilen i detalj men hade den möjligtvis en vändskiva under?
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:40
av Anders
Något sådant?


Fick för övrigt lift med Scaniamuséets Metropol till starten

Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:43
av Anders
Den du menar?

Såg inte till någon vändskiva, men det kanske varit en dragare?
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 21:58
av Thomas Almen
Har vart dragbil den norska 88:an. Men förebilden hade väl flak, så det blev en (praktisk) kompromiss. Förmodligen döljer en boplats under kapellet. Trots ihärdigt vistande i broderlandet har jag inte kunnat kolla den ingående jag heller. Hängde en del bilder av orginalet i ett fikarum på Peterson i Ranheim, som är ett pappersbruk alldeles norr om Trondheim.
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 22:09
av herrstina-
Den korta 88:an var i Vinstra också, vi spekulerade lite i om den varit inblandad i transporter där man behövde en lång släpvagn, tex. krandelar där dessa då transporterades på släpet och utrustning för montering och liknande kunde få rum på den korta bilen.
Stina.
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 22:19
av Anders
Någon annan forumdeltagare vars bil man kanske fångat på bild?
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 22:23
av faun v12
Ang. Gellerås-bilen : Var i trafik till 1976 då den ersattes av en Volvo N7,stackars chaufför,hamnade sedan på bondgård där den transporterade utsäde och liknande i samband med vårbruk. Hur som helst har man behandlat den väl eftersom den ser ut som den hade lossat sista betongen i går. Den är riktigt basic utrustad utan turbo och tillsats-låda , däremot har den Atlasverkens snabblås eftersom tanken var att alternera med betog-lave och grus-flak. Grusflaket låg ovanvänt till 1972 då det lades på ett nytt LS110-chassie. Var i morse i kontakt med chauffören som körde bilen hos Gelleråsen och han var mäkta förvånad att "hans " gamla bil existerar.

Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 22:24
av Thomas Almen
Kanske ska tillägga att förebilden för 88:an hade åtminstone 4,20´s hjulbas. Så det var nog enklare att snickra ett flak, än att förlänga ramen.
Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 22:26
av Anders
Var och kikade på snabblåsen på LS76;an

Re: Åkarsvängen 2013

Postat:
15 sep 2013, 22:37
av Anders Ason
Anders skrev:Någon annan forumdeltagare vars bil man kanske fångat på bild?
Per Thomson, forumets skapare i en Regent som kräver tränade armar att köra:

- IMG_1699-2_zps5887d0bf.jpg (174.76 KiB) Visad 16898 gånger