Sida 1 av 2

Besiktning

InläggPostat: 23 aug 2013, 20:40
av johannes0506
Hej jag har precis köpt mig en gammal Scania 36a, kör lastbil till vardags men har aldrig ägt någon egen, har endast skruvat med veteranbilar.. Vad är de man ska tänka på till besiktningen på en sån här veteran? Motor växellåda och likaså bromsar fungerar fint i nuläget, hur pass bromsarna tar är svårt att säga men verkar gå bra. MVH

Re: Besiktning

InläggPostat: 23 aug 2013, 22:31
av Bo Norvinge
Bromsarna är en viktig bit.
Tyvärr är det lite av ett lotteri. Beror på besiktningens bromsprovare. Ena stället underkänt och andra stället toppenbromsar.
Ibland kan man tro att de får "beställningar" av statistikföretag som vill ha fram olika resultat.

Re: Besiktning

InläggPostat: 24 aug 2013, 09:10
av Per Thomson
Har aldrig behövt göra något åt mina bromsar annat än att justera ansättning vid nockarmarna. Det är en låshyllsa som man måst trycka in innan justerskruven kan vridas. Det är viktigt att låshyllsan verkligen går att trycka in, knacka lite försiktig på skruvhyllsan om den skulle ha fastnat. Sedan gäller att fräscha upp beläggen något med några kraftiga inbromsningar och då märker du om det skulle vara ojämn bromsverkan. 36:an har samma bromssystem som de större syskonen. Lycka till!

Re: Besiktning

InläggPostat: 24 aug 2013, 10:02
av Thomas Almen
Lika viktigt att se till så hylsan går tillbaks i låsläge. Har man otur kan nån ha justerat utan att ha tryckt in hylsan riktigt, så den har blivit rundsliten.

Re: Besiktning

InläggPostat: 24 aug 2013, 10:47
av johannes0506
okej tack för svaren, får bli att kika på det! Antar att de kan va lämpligt att byta olja med i motor,låda o bakaxel när den inte används på ett tag? inte för besiktnings skull förstås men ändå

Re: Besiktning

InläggPostat: 24 aug 2013, 12:14
av Reid Hulting
En ordentlig rundsmörjning nu när det ännu är ganska varmt. Speciellt vid bromshävarmar och bromsnycklar, men alla övriga smörjnipplar också. Då får du samtidigt en koll på om alla nipplar fungerar och var det annars kan förväntas gå trögt.

Reid.

Re: Besiktning

InläggPostat: 26 aug 2013, 10:23
av Per Thomson
Bra rekommendation Reid, men hur är det, är det inte en nippel för nockarmen nära bromsskölden också? Den kanske man inte skall trycka in för mycket fett i då det kan finnas risk för läckage in till bromstrumman.

Även Thomas påpekande är viktigt, alltså att låshylsan verkligen låser efter det att justering gjorts.

Re: Besiktning

InläggPostat: 26 aug 2013, 13:50
av herrstina-
Smörj gaffelsprintarna som förbinder bromsklockans tryckstång med hävarmen och se till att dom snurrar lätt, är dom fastrostade och kärva blir det lätt svag och ojämn bromskraft.

Glappar sprintarna mer än ca 1 mm ska dom bytas.

Är bilen -74 och nyare ska det finnas mätuttag för att kunna mäta manövertryck på klockorna, på äldre bilar behövs inget uttag, då går det inte att beräkna bromskraften utan bara jämnheten. Å andra sidan kan det vara bra att veta statusen på bromseriet.

Är låshylsorna vid justeringarna svåra att få ut kan det hjälpa att smörja hävarmen och pressa ut ringen med fettet.

Stina.

Re: Besiktning

InläggPostat: 26 aug 2013, 15:08
av Anders Ason
herrstina- skrev:Smörj ...

Är bilen -74 och nyare ska det finnas mätuttag för att kunna mäta manövertryck på klockorna, på äldre bilar behövs inget uttag, då går det inte att beräkna bromskraften utan bara jämnheten. Å andra sidan kan det vara bra att veta statusen på bromseriet.

Stina.


    ... om bilen är äldre som i mitt fall, en -73 så är bilprovningen skyldiga att mäta manövertrycket om där finns ett uttag. Jag har låtit mitt mätuttag sitta kvar av de skäl som Stina anger.

Re: Besiktning

InläggPostat: 26 aug 2013, 21:28
av herrstina-
Anders Ason skrev:
herrstina- skrev:Smörj ...

Är bilen -74 och nyare ska det finnas mätuttag för att kunna mäta manövertryck på klockorna, på äldre bilar behövs inget uttag, då går det inte att beräkna bromskraften utan bara jämnheten. Å andra sidan kan det vara bra att veta statusen på bromseriet.

Stina.


    ... om bilen är äldre som i mitt fall, en -73 så är bilprovningen skyldiga att mäta manövertrycket om där finns ett uttag. Jag har låtit mitt mätuttag sitta kvar av de skäl som Stina anger.


Vi är två där!

Stina.

Re: Besiktning

InläggPostat: 27 aug 2013, 15:21
av johannes0506
Tack återigen för bra svar, ska bli kul att börja skruva, har nog fått tag i en garageplats över vintern nu så då är man sysselsatt !

Re: Besiktning

InläggPostat: 30 aug 2013, 13:44
av Z 1578
Det kan vara bra att kolla bandens tjocklek också, det kan dom ha synpunkter på. När jag tog körkort fick jag lära mig ett bra tips, använd en cigarett och en tändsticksask. Slaglängden får inte vara längre än tändsticksasken och banden får inte vara tunnare än cigaretten.
Mvh Andreas.

Re: Besiktning

InläggPostat: 30 aug 2013, 14:46
av Per Thomson
Aj aj, detta råd kanske ger rökare ytterligare ett skäl att fortsätta :mrgreen:
Skämt åsido, praktiskt råd, de flesta klarar nog av att översätta till mm.

Re: Besiktning

InläggPostat: 05 sep 2013, 21:57
av Hagberg
Hur brukar man göra om banden är slut? Går det att nita om dom själv eller lämnar man in dom för byte?

Re: Besiktning

InläggPostat: 05 sep 2013, 22:40
av Thomas Almen
Nita om band är ingen raketforskning direkt, när man väl fått av trumman, och lossat backarna. Ett dorn med grova änden uppåt i ett skruvstäd funkar utmärkt som mothåll när man nitar. Använd kulhammare, å nita på undersidan backen.