av Malte. E » 07 jun 2013, 11:11
Hej Fredrik.
Någon lista över ASG anropsnummer har jag aldrig sett, men givetvis bör någon sådan finnas bevarad någonstans. Försöker minnas vårt första anropsnummer hos Adolf Perssons åkeri, (Göteborg-Västerås Bilfrakt). Tror det var 3K . Radion var installerad i bilen redan vid
leveransen,(LS76), och då hade basstationerna ännu inte kommit igång, så den satt där mest som prydnad,utöver att den väckte uppmärksamhet. Det var en AGA-
anläggning som tog avsevärt med plats. "Miken" var en helt vanlig telefonlur. Likadan som man hade på hemmatelefonen.
Det var inte bara i bilarna det satt "profiler", utan även på en del kontor. Fredrik pekar på "Sune i Arboga" som inom parentes sagt var mycket uppskattad av åkare
och chaufförer. I Sala satt Malmqvist, som var både ASG-föreståndare och hemvärnschef. För att understryka sin krigiskhet hade han både gevär och hjälm på magasinet.
Malmqvist hade kört både till Petsamo och i Tysktrafiken. Var det därför han skulle försvara godsmagasinet med vapenmakt?
Jag ångrar att man inte frågade mer om den tiden,(Finlandsepoken). Men det var helt enkelt inte intressant då. I efterhand blir man smått arg på sig själv.
Men som en åkarson sade: "När farsan började gagga om det där jävla Petsamo och Finland å dom bravaderna gick jag för att slippa höra det en gång till".
Vad minns jag av Malmqvists berättelser? Tja, egentligen främst detta:
"Till Petsamo kom en Västeråsåkare med en treväxlad International, den skickade vi hem nästan med det samma, han blev ju bara en j-a bromskloss!"
Malte E.