Lastbilar och minnen i tecknad form

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 13 jan 2013, 19:23

jo kärran kallades vasikka på finska alltså kalv. i kärran transporteradesmjölkprodukter ut till skärgården,följandebil var en 3 axlad n 10 med skåp och tank,under 80 talet förbjöd man denna brillianta ide ,så sedan blev det vanlig tank igen
Bild
på tal om nöt, djurbil med VAK djurhiss
lars gunnar dethär har vi disskuterat förr ,ta det lungt har ocså volvo,sätter upp en bild på en knackorvskiosk också,sen ,har nog hört ett och annat illa om scanior, om man har reserv säkring med, desstom ,läste du inte att jag är med i V8 klubben ,bränt säkringen 24000 kostade det 86,ta lungt jag är inte för allvarlig alltid,humor är en del av mitt liv,och även självironi, gelite tid ser du nog jag är fan av varenda lastbil som byggts :D :D :D
Bild
SISU M162 cummins370 och fuller med nakkikoppi=korvkiosk :D
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav Sven-Olof Börjesson » 13 jan 2013, 20:13

Per Thomson skrev:"Maito" som det står på tankvolvon kunde jag, det är mjölk på finska. Den bilden ska väl symbolisera övergångstiden när man började hantera mjölk i tank men att man fortfarande hade "kruk-leverantörer" kvar med tanke på släpets utseende. Vet inte om något sådant förekom i Sverige, alltså att man samtidigt hanterade krukor och tank i samma transport? Du skriver "kalv", är det benämning för ett en-axligt släp, det som på motsvarande sätt i Sydsverige kallas "jigg" och i övriga landet "kärra"?


Jag körde ju mjölk åt Arla på 70-talet, hette ju Mjölkcentralen tidigare, bytte nog namn ungefär när jag började köra där. Då var det ju både tank och flaskor (krukor) hos bönderna. De små hade ju kvar sina flaskor, för det mesta gick det inte att köra fram med tanktrailern på dessa mindre gårdar utan de fick ta sina flaskor på traktorlastbryggan och köra ut till vägen där vi chaufförer fick suga ur varje flaska. Några hade transportabla tankar med hjul som de drog efter traktorn. Men jag tror inte att det finns vare sig några flaskor eller transportabla tankar nu längre :( Det var nog trevligare att köra mjölk på 70-talet än nu skulle jag tro :)

/Sven-Olof
Sven-Olof Börjesson
 
Inlägg: 124
Blev medlem: 20 dec 2011, 15:06
Ort: Götene

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav Anders Ason » 13 jan 2013, 20:13

Du är en hejare på att teckna Bengt och det som är extra bonus är dynamiken i dina bilder, d v s inte alltid exakt fotografiskt återgivna. Mycket trevligt att se dem.
Hälsningar Anders Ason
__________________________________________
Jag tillhör också den yngre generationen,
men det var ett tag se´n, nu med hobbyn som burit sina laster.
Användarvisningsbild
Anders Ason
 
Inlägg: 5610
Blev medlem: 02 apr 2007, 19:15
Ort: Linköping

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav magirus » 13 jan 2013, 22:14

Vackert!! Fortsätt att minnas, det är verkligen värt att följa detta! :D
Du råkar inte ha tecknat nån Scania Hägglundare (buss) från början av 60-talet? :wink:
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 14 jan 2013, 05:52

tack för all respons, bordeputsatangentbordet ,kanske mindre skrivfel sen .snart dags för del tre i min presentation.
hade en bmw 320 turbo cooler tuning ,sällsynt år 89,träffat min blivande fru ,tröttnat på 6x18timmars dagar i en etta utan bekvämligheter,ville flytta hem till korpo,mendet fanns ju inte körjobb här.övertalabrorssan att bli kompanjon, bildadeBMA Miljö(trodde vi skulle börjakörasopor) dettavar 90 på sommaren,tillstånd fick vi i december,tills det körde jag buss.
vi behövde ju bil nu, skulle haen v8förståss,men begagnat var dyrt i finland då,valet föll på en 111 från 79 med vireväxlare.
Bild
bmw,n såldes och blev startpenning till lbs111,n. sopor blev det inte ,vi förlorade anbudstävlan.däremot betor och skog tillen början
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 14 jan 2013, 17:47

mycket snart märkte vi att två är bättre en ensam,april 92kom denna -83 142 ,eftersom jag är äldre ,blev den min huvudsakliga arbetsplats ända till2004,men
Bild
med några ombyggnader dock, 111 gick i arv till brorssan :D
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav Lars-Gunnar » 14 jan 2013, 23:23

Götenebo skrev:
Per Thomson skrev:"Maito" som det står på tankvolvon kunde jag, det är mjölk på finska. Den bilden ska väl symbolisera övergångstiden när man började hantera mjölk i tank men att man fortfarande hade "kruk-leverantörer" kvar med tanke på släpets utseende. Vet inte om något sådant förekom i Sverige, alltså att man samtidigt hanterade krukor och tank i samma transport? Du skriver "kalv", är det benämning för ett en-axligt släp, det som på motsvarande sätt i Sydsverige kallas "jigg" och i övriga landet "kärra"?


Jag körde ju mjölk åt Arla på 70-talet, hette ju Mjölkcentralen tidigare, bytte nog namn ungefär när jag började köra där. Då var det ju både tank och flaskor (krukor) hos bönderna. De små hade ju kvar sina flaskor, för det mesta gick det inte att köra fram med tanktrailern på dessa mindre gårdar utan de fick ta sina flaskor på traktorlastbryggan och köra ut till vägen där vi chaufförer fick suga ur varje flaska. Några hade transportabla tankar med hjul som de drog efter traktorn. Men jag tror inte att det finns vare sig några flaskor eller transportabla tankar nu längre :( Det var nog trevligare att köra mjölk på 70-talet än nu skulle jag tro :)

/Sven-Olof


Jag hade två morbrödrar som bodde i Västerbotten och var djurhållare. En hade mjölkbryggan nära intill sin egen infart. Den andre fick ta Volvo Amazonen och lasta in krukorna och köra till mjölkbryggan 800 meter bort. Sedan kom mjölkbilen och tog rubbet med sig. När de tomma mjölkhinkarna kom tillbaka kunde det även komma smör, margarin och ost samtidigt om bondmoran beställt det.
Sedan försvann det där och det installerades en tank i ladugården och tömning kunde ske var 3 dag och mjölkbilen kom ända till dörren. Men många ryggar har blivit fördärvade vid mjölkhämtningen då de inte vetat att stå och lyfta på rätt sätt.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 15 jan 2013, 07:25

vi började ploga för vägverket 92,började med 111,n byggde själv plogfästen och hydraulik. ville ha underbett till bilen.hittade en nedkörd ls141 med sådant uppe i rovaniemi ,upp med flyg ,affär,borjade körahem ,körde 80 trodde jag ,efter en tid fattade jag att mätarn visa 80 men hastigheten 60,den hade volvos navreductions axel monterad,dessutom var den i praktiken 6 cylindrig :roll: .nå meningen var att ta underbettet till 111,sen tog fan i oss,det var ju en v8,slutade med att vi renoverade hela bilen under ett drygt halvår,samt byggde om den till lastväxlare,jobbade på till 2000
Bild
lite skrämd motor,drog i från det mesta ,med 60 ton totalvikt,var som ett strykjärn på vägen :D :D
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav VolvoStar » 15 jan 2013, 12:46

Ja Ls140/Ls141 är några riktiga järnhästar jag hatade modellen förut men när jag fick köra en tyckte jag att det var det bästa jag kört och jag tycker det är den snyggaste lastbilen som gjorts utan tvekan. :D
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 15 jan 2013, 17:31

Bild
vår 141 in action
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar och minnen i tecknad form

Inläggav VolvoStar » 15 jan 2013, 18:28

bma.finland skrev:Bild
vår 141 in action

Snygg :D
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 15 jan 2013, 22:16

tackar ,141 var som en gocart :D :D :D :D
nu har ni väl en bild av mig redan,så fortsättningen är väl tämligen fri och blandad om det är ok,hägglundaren kanske kommer ,och inspirerande önskemål kan beaktas enligt tid och kunskap,hoppas ni trivts med mig,och jag har och gör mera om så önskas,så nu mera fri presentation av transport relaterade teckningar
Bild
SEDDON ATKINSON ,
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 16 jan 2013, 17:47

Bild
hur skulle det va med en MERCEDES_BENZ ur LP serien,några fannsväl i sverige med,men tror vi hade flera(inte med pusher förståss)
Senast redigerad av bma.finland 16 jan 2013, 21:09, redigerad totalt 1 gång.
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav bma.finland » 16 jan 2013, 21:05

Bild
var på årsbesikning av denna,mitt åk ,1,6911,467 km på mätaren, fel ,styrstagsändar,justering av alb ventil ,verktyglådans infästning och ett fästband till trycktank :D
bilden ,lastning av fiskfoder i storsäck 2x500kg .hejsan att lossa med pumpkärra :!:
bma.finland
 
Inlägg: 1220
Blev medlem: 10 mar 2012, 08:56

Re: lastbilar ock minnen i tecknad form

Inläggav VolvoStar » 16 jan 2013, 22:46

bma.finland skrev:Bild
var på årsbesikning av denna,mitt åk ,1,6911,467 km på mätaren, fel ,styrstagsändar,justering av alb ventil ,verktyglådans infästning och ett fästband till trycktank :D
bilden ,lastning av fiskfoder i storsäck 2x500kg .hejsan att lossa med pumpkärra :!:

Hej är det en 144 som många kallar den sista riktiga Scanian.
VolvoStar
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 16 mar 2012, 22:28

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster