Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.
Jojo, många axlar var det men kanske inte trippel då. De fyraxlade släpen hade vanligtvis en boggi på mitten och en enkelaxel i vardera ände som var kopplade till varandra med stag eller vajrar. Kapelltaken var ofta med en längsgående förhöjning på mitten a´ la´ stugtak.
Haha Babbo Natale Transporto, många paket blir det...
Den här FIAT:en var inte så vanliga på våra breddgrader. Kommer ihåg att jag sett någon tvåaxlig trailerdragare i ett dike med Italienska plåtar, säkert rulldäck runt om på vintern... men den var vänsterstyrd, kan någon förklara varför äldre Italienska lastbilar oftast är högerstyrda?
De första FIAT lastbilarna i stil med den på bilden jag såg var i mitten på 60-talet. Det var två ur bruk tagna ganska "nya" bilar som stod på parkeringen utanför Paul Nyholms verkstad. PN hade då annars bara Scania-Vabis och Volvo i användning. FIAT blev inte långlivade här. Var det så att även Italien hade vänstertrafik, och därför hade ratten hängt med på höger sida? Har hört berättas att Österrike också hade vänstertrafik innan Hitlers armè lät meddela i radion " From i morgon kör tyska arméfordon på höger sida av vägarna". Då antar jag övriga gjorde likadant, utan flerårig planering inför Österrikiska dagen H.
Många italienska bilar är/var högerstyrda och anledningen lär vara att det gav bättre sikt på smala krokiga bergsvägar. Det stod bla. en orange LB141 på Scanias museum som var högerstyrd av det skälet. Just den bilen är nog hos Roland Berg i Ljungby för stunden.
Det var en fin bild Diesesven bidrog med och jag hade fel i min kommentar till Benkku. En förklaring kan vara att jag inte minns några sådana ekipage från 60-talet. Intressant notering att det är singelmontage på de yttre axlarna i trippeln.