Sida 1 av 2

Kålmasken

InläggPostat: 24 apr 2013, 21:34
av västerås59
Något liknande ekipage trafikerade Centralstation i Västerås och F1 Hässlö med militärer på 50-talet kanske en bit in på 60-talet. Är det någon som vet något om " Kålmasken" som den kallades i var mans mun.

Kålmasken.jpg
Kålmasken.jpg (23.53 KiB) Visad 16244 gånger

Re: Kålmasken

InläggPostat: 24 apr 2013, 22:37
av Bo Norvinge
I denna tråd beskrevs semitrailer-bussen.

http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=333

Re: Kålmasken

InläggPostat: 25 apr 2013, 22:14
av Malte. E
Om kålmaskar.
Den kålmask som visas på bilden tillhör ju , som de flesta insett, Linjebuss.
Den kålmask som gick i Västerås använde också Volvo dragbil(ar), jag tror nämligen de förbrukade två stycken.
Men dessa var av torpedtyp, varav den sista en långnos. Semitrailerchassiet, Fruehauf.
Den verkliga kännaren av Västeråsbussar, Gösta Hellgren, avled tyvärr för ca ett år sedan.
Hälsningar
Malte Eriksson.

Re: Kålmasken

InläggPostat: 26 apr 2013, 10:13
av Anders Ason
En intressant fordonskombination och har någon överlevt eller har förusättningar för det???

Re: Kålmasken

InläggPostat: 26 apr 2013, 10:56
av Bengt Dahlberg
Malte. E skrev:Om kålmaskar.
Den kålmask som visas på bilden tillhör ju , som de flesta insett, Linjebuss.
Den kålmask som gick i Västerås använde också Volvo dragbil(ar), jag tror nämligen de förbrukade två stycken.
Men dessa var av torpedtyp, varav den sista en långnos. Semitrailerchassiet, Fruehauf.
Den verkliga kännaren av Västeråsbussar, Gösta Hellgren, avled tyvärr för ca ett år sedan.
Hälsningar
Malte Eriksson.


Besökte tillsammans med min far år 1948 Västerås och såg då en tvåaxlig Volvo långnos komma farande med en busstrailer. Det var nog första gången jag såg en trailer överhuvudtaget.
Möjligen kan jag något tidigare ha sett en treaxlig International med tanktrailer.

Re: Kålmasken

InläggPostat: 26 apr 2013, 12:12
av Malte. E
Kålmasken kryper vidare:
Avskrift ur G.Hellgrens uppställning=
I början av 1946 inköptes från Krigsmakten:

U159 / U277 Volvo 1937 semi-trailerbuss. Dragfordon typ LV291 med Fruehauf påhängsvagn med ASJ kaross för 52 p. Från början tillhörig
F1 i Västerås med dragfordon Volvo typ LV180.
Nyreg. 2 mars 1946 . Sålda 1952 Ny reg. C3100 C 139.
Malte Eriksson.

Re: Kålmasken

InläggPostat: 26 apr 2013, 13:43
av Anders Ason
22-69.jpg
22-69.jpg (55.05 KiB) Visad 16095 gånger


http://sparvagsmuseet.sl.se/databas/pah ... h14-70196/

Elegant åk!

Re: Kålmasken

InläggPostat: 27 apr 2013, 10:18
av Per Thomson
Liknande åk kan finnas även idag på exotiska flygplatser.
Den här kanske ursprungligen har varit en av de "äkta" från bolaget LinjeBuss men som modifierats för lokaltrafik med extra dörrar.

Re: Kålmasken

InläggPostat: 27 apr 2013, 12:34
av herrstina-
Per Thomson skrev:Liknande åk kan finnas även idag på exotiska flygplatser.
Den här kanske ursprungligen har varit en av de "äkta" från bolaget LinjeBuss men som modifierats för lokaltrafik med extra dörrar.


Några av de mer berömda måste var Dromedarerna i Havanna. Dom är ju dessutom nästan lika gamla som våra svenska exemplar.

Det finns även mindre varianter.

Stina.

ImageCache[4].jpg
ImageCache[4].jpg (127.96 KiB) Visad 16018 gånger

Folktrailer.jpg
Folktrailer.jpg (40.37 KiB) Visad 16018 gånger

Re: Kålmasken

InläggPostat: 27 apr 2013, 16:33
av Thomas Almen
Piporna på VW´n var rejält tilltagna.... Orkar han blåsa ur bägge tro?

Re: Kålmasken

InläggPostat: 27 apr 2013, 19:53
av Per Thomson
Verkligen fin bekräftelse på vad jag antydde om exotiskt ovan Stina! :lol:

Re: Kålmasken

InläggPostat: 27 apr 2013, 23:28
av västerås59
Tack för forskningen av detta fordon. Sista bilden i Länken är En Äkta fin Slabben dragbil med semitrailer levererad till Svenska Lastbil AB 1965. Första slabben kontoret lär ha varit i Hallstahammar. Det största Åkeriet på 50-talet.

http://www.benkerud.se/Svenska/Kaross/K ... 60-tal.htm

Re: Kålmasken

InläggPostat: 28 apr 2013, 00:20
av S-V L44
I boken ”Alla Våra Bussar” skriven av Gert Ekström, Lars Ericsson och Lars Olov Karlsson finns på sidan 93 tre olika svenska semitrailerbussekipage avbildade, inklusive den med Volvo LV180 dragbil som Malte E beskriver. Detta är kanske det fordon som signaturen Västerås59 beskriver som "Kålmasken"?

Semitrailerbussar - Alla Våra Bussar Sidan 93.JPG
Semitrailerbussar - Alla Våra Bussar Sidan 93.JPG (174.96 KiB) Visad 15939 gånger

Det år jag bodde i Ryssland mellan 1994-95 flög jag flertalet gånger inrikes till bl.a. Sibirien och ned mot Tjetjenien. Oftast parkerade flygplanen vid terminalbyggnaderna i Moskva, men någon enstaka gång parkerade man en bit ifrån och då fick man åka i en gul semitrailerbuss på Sheremetyevo-flygplatsen i Moskva.
Dragbilen var tvåaxlad och nosbyggd, en ZIL 130 om jag inte minns helt fel. Färden var inte vidare bekväm, föraren missade flera växlingar med den osynkade lådan och det saknades en och annan ruta i bussen så det blev kallt vintertid, men å andra sidan var åksträckan inte så värst lång.

Bussekipaget som Anders Ason visar upp ovan och som också är avbildad nere till höger på sidan 93 i "Alla Våra Bussar" är f.ö. det ekipage som i folkmun kallades ”Kamelen” i Stockholm och dragbilen är en Scania-Vabis B32-1802 från 1946 bestyckad med en rak åttacylindrig motor.
Dragbilen som blev ombyggd till lastbil med flak år 1954 såldes tillsammans med 105 stycken bussar till en skrothandlare i Västerås 1967 och den avfördes definitivt från bilregistret i januari 1971.

Volkswagenekipaget på Cuba ser onekligen häftigt ut. Piporna avslöjar kanske en annan motor placerad på annan plats än den 30 hk starka originalmotorn, annars lär det väl inte bli några resor alls om bussen råkar bli fullsatt.

(( Kjell N

Re: Kålmasken

InläggPostat: 28 apr 2013, 08:56
av Anders Ason
Folkaekipaget har 14 (möjligen 15) rutor på släpet där det kan förväntas finnas sittplatser med två personer per rad och med den gamla standardvikten 75 kg per person (flygbolagen har ju plötsligt upptäckt att det är för lite) och då skulle den fullastad bestå av 2250 kg + ett visst bagage längst fram och bak. Trailern i sig måste rimligen väga mellan 1 á 2 ton. Det bakre utrymme skulle ju kunna innehålla en drivenhet om man lyckades fjärrstyra den (osannolikt?). Om den enda motorn sitter på sedvanlig plats på dragbilen behöver väl trailern lyftas bort vid service och om det nu är 30 hkr det handlar om så har denne det jobbigt, minst sagt. Trailern ser inte ut att ha några stödhjul.

Intressant ekipage annars.

Re: Kålmasken

InläggPostat: 28 apr 2013, 19:26
av Malte. E
Kålmask...Dromedar och Kamel
Den trailerbuss som visas i två bildvarianter och som till hörde Stockholms Spårvägar, fick öknamnet Kamel, men den är som Anders Ason skriver, linjeskön.
I varje fall dragbilen. Men det intressanta är att den lär ha åttacylindrig motor Vad säger bussexperterna, stämmer det?
Malte.E