Sida 1 av 1

Riks 1 ettan

InläggPostat: 14 apr 2013, 11:02
av Per Thomson
Vägnostalgi! Kartan är avfotograferad från tidskriften MIL nr 1 från 1957.
Vägarna var väl långt ifrån optimalt skick för den tunga trafik som började utvecklas med rejäl fart vid den här tiden. Många bedrövliga avsnitt fanns kvar ända under 60-talet. Jag minns den smala backiga vägen ut från Södertälje mot Nyköping, järnvägsviadukter vid Getå och Vagnhärad.

Välkomna med era minnen!
Den södra halvan kommer senare.

IMG_5446_1.JPG
IMG_5446_1.JPG (185.83 KiB) Visad 15476 gånger

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 14 apr 2013, 11:31
av Reid Hulting
Menar du inte Jönåker, när du skriver Vagnhärad? Man fick svänga av vid Nyköping och köra via Stigtomta till Jönåker, när du kom norrifrån och hade lit för högt lass. Och smalt är det också och nedförsbacke.

Reid.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 14 apr 2013, 13:08
av lokförare
Viadukten i Jönåker klarade som max 378 cm. Kom man söderifrån
var det problem eftersom där var en brant backe ut ur jönåker
jag körde på stockholm i slutet på 60-talet och en bit in på
70-talet så länge fanns problemet kvar
en olägenhet om lasten var för hög var att det blev ingen möjlighet
att fika på Tuna motell vilket var bra innan sista biten till stockholm

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 15 apr 2013, 09:25
av Per Thomson
Tack båda för korrigering, visst var det Jönåker. Var det inte där som "Kalle i backen" hade sin handelsbod, strax intill viaduktens norra sida eller är jag ute o cyklar igen?
Första utlandsresan jag gjorde var för Heidmark och vi var två, Birger som kompisen hette signalerade när vi passerade affären och berättade historien om "Kalle i backen". Den historien har väl de flesta hört idag, om inte så får någon annan berätta den.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 15 apr 2013, 11:38
av Reid Hulting
Jodå det stämmer med Kalle i backen, ICA-affär. Byggnaden finns kvar, men det är annan verksamhet där numera.

Reid.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 17 apr 2013, 20:59
av Per Thomson
När det gäller låga viadukter fanns misstankar från åkarhåll att det var en medveten taktik från statsmakterna att underlåta att förbättra dessa för att skydda järnvägen. Jag tror att det handlade om 30/40 -tal (boken om åkaren).

Varje röd pil på kartan utmärker en dödsolycka under ett år (1955/56).

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 17 apr 2013, 21:02
av Per Thomson
Nu kör vi vidare på ettan söderut mot Hälsingborg så får vi se om det väcker minnen hos någon. Vissa utmärkelser på kartan hade säkert byggts bort innan mitten 60-tal. Själv minns ja mest Barnarpsbacken strax söder om Jönköping och därefter genomfarter i alla samhällen som Vaggeryd, Skillingaryd, Värnamo, Ljungby, Markaryd och Örkelljunga. Söder ut från Värnamo fanns också en viadukt, dock med fri höjd på 3,7 m eller något sådant. Tranarpsbron omnämns redan här men det var nog en tidigare bro än den jag upplevde, tror inte att den finns kvar. Den vi idag menar med gamla Tranarpsbron kan ses från den nya och blev ersatt först 1996.

IMG_5447_1.JPG
IMG_5447_1.JPG (163.14 KiB) Visad 15242 gånger

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 17 apr 2013, 22:08
av Reid Hulting
!955 åkte jag riksettan första gången i hela sin sträckning. Semesterresa med föräldrarna till Köpenhamn och utställningen H55 i Helsingborg. Det vore intressant att i mesta möjliga mån få göra om en resa längs gamla riksettan nu snart 60 år senare.
Kanske en idé till ett rally för veteraner nån vecka på sommaren.
Rikstretton åkte jag ett par gånger andra halvan 50-talet till Sundsvall, och till Umeå första gången vid årskiftet -59/-60.

Reid.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 18 apr 2013, 19:03
av Per Thomson
Kul svar! Hur gammal var du då?
Och hur gammal var du då du först kom att köra den ersatta ettan själv bakom ratten?
Bra idé det där med någon karavan istället för rally och då att man utnyttjar gamla sträckningar. Ason har varit inne på något liknande, i vart fall en karavan.

Själv hade jag uppskattat att fler gamla vägsträckningar hade "brun-skyltats" så att de gick lättare att följa.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 18 apr 2013, 22:33
av Reid Hulting
Ja 1955 blev jag 9 år på hösten. Körkort blev det inte förrän efter lumpen 1967, men då blev det en hel del åkande åt alla möjliga håll. Så många utav gamla riksettans sträckningar har hunnits med innan de ändrats. Åkeri började jag med 1970 lokalt runt Stockholm, fjärrtrafiken kom väl i gång -71 / -72 och då gick den fortfarande på många ställen i gamla sträckningar och igenom städer och samhällen.

Reid.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 18 apr 2013, 23:00
av Per Thomson
Ok, tack för intressant svar!
Då kanske Barnarpsbacken redan var borta när du började köra tungt söderöver, men flera gamla sträckningar som passerar platser som Hörle, Lagan, Konna, Traryd, Åsljunga, Örkelljunga och Eket kanske fortfarande fanns kvar? Den här delen var ju hopplöst försummad med tanke på att det var och är Sveriges huvudstråk mot kontinenten. Vad kan det inte ha hämmat vårt lands utveckling att det ät först i nutid som dessa orter med dess nålsögon blivit befriade med motorväg?

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 27 apr 2013, 10:44
av Per Thomson
Någon som vet när viadukten vid Getå ersattes genom en annan vägsträckning?
Jag har för mig att den fanns kvar 1964.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 27 apr 2013, 21:27
av sverker
Den nuvarande motorvägen lär ha invigts 1965.

Re: Riks 1 ettan

InläggPostat: 28 apr 2013, 16:34
av Per Thomson
Tack för den upplysningen Sverker!
Då lär jag ha passerat Getå-vägporten ett betydande antal gånger.

Här kommer en annan vägport som också var ibruk vid samma tid. Någon som vet när E4:an fick ny sträckning utanför Åstorp?

IMG_5164.JPG
Åstorp vägporten gamla E4:an fotograferad januari 2013
IMG_5164.JPG (290.89 KiB) Visad 14839 gånger