Sida 1 av 1

Åkeritidningen

InläggPostat: 27 feb 2013, 23:19
av Lars-Gunnar
Se här:

”Det fanns absolut ingenting kvar av bromsarna, bara stålet” 2012-07-03 10:04

Livsfarliga ekipage utan bromsar, med nedslitna däck och utslitna hjulbultar, kör omkring på våra vägar. Pressade åkerier och laglöshet går före trafiksäkerhet. Och polisen kan inget göra.
För drygt ett år sedan fick Gotte´s Lastbilsreparationer i Göteborg in en utländsk lastbil för reparation. Bromsarna var nedslitna. Men åkeriet som ägde bilen tyckte det och uppmanade föraren att köra vidare. Om inte, skulle han få sparken.
Verkstadens ägare Michael Larsson ville däremot inte släppa iväg fordonet.
– Det var inte trafiksäkert. Det fanns absolut ingenting kvar av bromsarna, bara stålet. Vi har ett ansvar. Så efter att bilen lämnat verkstaden ringde vi polisen.
Som spårade den till Stigs Center där det gjordes ett bromstest som bekräftade att lastbilen inte var körduglig.
Polisen tackade för hjälpen. Men chauffören fick köra vidare i alla fall.
– Vi tyckte det var hemskt. Det var ett stort utländskt åkeriföretag, som egentligen inte haft några problem att betala, säger Michael Larsson.

Vadan denna generrositet från Polisens sida?

Lars-Gunnar :)

Re: Åkeritidningen

InläggPostat: 28 feb 2013, 00:14
av herrstina-
Du har rätt L-G,polisen kan inget göra, så verkar det i alla fall. En misstanke man får är att polisen utöver att vara lata och dumma dessutom är korrupta.

Jag har en utländsk bil stående på tomten, den är en av olycksfåglarna i kategorin EU-fordon. Den här snurrade på motorvägen i närheten av Ason.s hemvist, strax före jul. På olycksplatsen var bärgningspersonal och naturligtvis ett knippe konstaplar i statens blåvita bilar.

Ekipaget hade som sagt kapsejsat på motorvägen och halva fronten ink. belysning saknades efter närkontakt med någon form av räcke, detta var tydligen inte skäl nog för att ordningsmakten skulle utföra någon form av fordonskontroll. Bilen kunde utan bekymmer köras för egen maskin till Skåne, en svensk bil hade tveklöst blivit belagd med körförbud.

Väl här gjorde jag en liten besiktning av fordonet och kunde konstatera att all broms var av jänvägsmodel, alltså järn mot järn, dessutom hade färdskrivaren sedan länge passerat bäst före datumet.

Det är inte svårt att förstå varför missnöje och förakt gentemot beslutsfattare och ordningsmakt växer med ökande hastighet för varje dag.

Stina.

Re: Åkeritidningen

InläggPostat: 28 feb 2013, 11:26
av Anders Ason
Lite OT: En intressant aspekt i sammanhanget är vad åkarnas intresseorganisationer gör (eller inte)?

När det gäller Stinas omdöme om polisen så kan man ju även misstänka att det också kan omfatta våra politiska beslutsfattare.


Re: Åkeritidningen

InläggPostat: 28 feb 2013, 23:12
av Lars-Gunnar
Jag fortsatte att läsa en artikel och den kommenterades så här:

Regeringen vet om misshälligheterna men de vill kväsa svensk åkerinäring så att Sveruige kommer i samma nivå som övriga EU.

Stämmer det kommer Svensk åkerinäring att bli en andraparts aktör på dess egna marknad. Varför kan inte den svenska pokisen göra något? Order uppifrån?

Det är som Herrstina säger att svenska åkare åker dit medan utländska åkerier slipper igenom nätet. Staten skulle ju få in böter och det utländska bolaget skulle vara skyldig laga och testa fordonet. I Norge kör man inte en cm om man har dåliga bromsar och saknar snökedjor. De är benhårda och så ser vi hur dett går till här i vårt eget land som väl borde agera för att förhindra tradgedier.

Mygel är väl rätta ordet! Man blir både förskräckt och förtvivlad.

Lars-Gunnar

Re: Åkeritidningen

InläggPostat: 28 feb 2013, 23:35
av Reid Hulting
Eftersom detta forum är tänkt att inte politisera frågor, så säger jag inget :evil: .

Reid.