Lastbilarna i Sydamerika

Vad gäller Volvo är det mest 440 hästare och 520 hästare i mindre mängd. Iveco Stralis på 380 verkar räcka väl. Även Mercedes med samma motorstyrka finns samt Folkvagen. Men, ibland måste bilarna ha draghjälp uppför en lång backe vad det nu ska bero på, om de är för tungt lastade eller om underlaget är slirigt fast det ser torr ut. Det händer att många välter. De kör sockerrör och är lastade över max och blir så höga att de blir instabila. Lastbilarna får slita hårt.
Vad sägs om en FH 3-axlig flakbil med last av sockerrör som drar åtta 2-axliga släpvagnar med rågat mått. Det kan inte gå fort och om lastbilen har 440 hk måste det ju bli enorma påfrestningar på motorn. Finns även FH med boggisemitrailer och 2 fyraxliga släpvagnar.
Hav tålamod för fordonet skall bara svänga och köra nerför backen en bit och därifrån backa in till en avlastningsplats. Observera att bilen är en 164G med endast 360/400 och mer hk. I Sydamerika låter man sig inte luras av att man behöver 700 HK. Dessa fordon som går genom pampas där det när det regnat blir lerigt och skitigt och djupa spår. Regeringarna är så fattiga att de inte har råd med riktiga vägar överallt. Broarna kan bestå av 3 breda brädor på ömse sida. Folk skaffar sig traktorer för att dra loss bilar som fastnat och tjänar ju förståss på det. Ofta måste det vara två allhjulsdrivna stora traktorer för att kunna rubba de tungt lastade bilarna som kan ha alltifrån säd till plank och grus.
http://www.youtube.com/watch?v=7-HplS6Ey-Y 8,34 min.
Vilket är svårare att backa den sträcka som fordonet på filmen gör jämfört med att backa samma sträcka med en ett 25,5 eller 24 meters fordon som vi har i Sverige. Det ser knepigt ut för mig men det kanske inte är så märkvärdigt för er som kör och har kört lastbil.
http://www.youtube.com/watch?v=Vxla8xh4qnQ
Länk till något intressant och som ni får luska ut själva vad det är som pågår.
http://www.youtube.com/watch?v=q6eexYIKJms
Kan ni förstå hur denne chaufför tänker? Han har 400 hästar i Scanian kan jag berätta.
Lars-Gunnar
Vad sägs om en FH 3-axlig flakbil med last av sockerrör som drar åtta 2-axliga släpvagnar med rågat mått. Det kan inte gå fort och om lastbilen har 440 hk måste det ju bli enorma påfrestningar på motorn. Finns även FH med boggisemitrailer och 2 fyraxliga släpvagnar.
Hav tålamod för fordonet skall bara svänga och köra nerför backen en bit och därifrån backa in till en avlastningsplats. Observera att bilen är en 164G med endast 360/400 och mer hk. I Sydamerika låter man sig inte luras av att man behöver 700 HK. Dessa fordon som går genom pampas där det när det regnat blir lerigt och skitigt och djupa spår. Regeringarna är så fattiga att de inte har råd med riktiga vägar överallt. Broarna kan bestå av 3 breda brädor på ömse sida. Folk skaffar sig traktorer för att dra loss bilar som fastnat och tjänar ju förståss på det. Ofta måste det vara två allhjulsdrivna stora traktorer för att kunna rubba de tungt lastade bilarna som kan ha alltifrån säd till plank och grus.
http://www.youtube.com/watch?v=7-HplS6Ey-Y 8,34 min.
Vilket är svårare att backa den sträcka som fordonet på filmen gör jämfört med att backa samma sträcka med en ett 25,5 eller 24 meters fordon som vi har i Sverige. Det ser knepigt ut för mig men det kanske inte är så märkvärdigt för er som kör och har kört lastbil.
http://www.youtube.com/watch?v=Vxla8xh4qnQ
Länk till något intressant och som ni får luska ut själva vad det är som pågår.
http://www.youtube.com/watch?v=q6eexYIKJms
Kan ni förstå hur denne chaufför tänker? Han har 400 hästar i Scanian kan jag berätta.
Lars-Gunnar
