Lastbilarna i Sydamerika

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Lastbilarna i Sydamerika

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2013, 10:49

Vad gäller Volvo är det mest 440 hästare och 520 hästare i mindre mängd. Iveco Stralis på 380 verkar räcka väl. Även Mercedes med samma motorstyrka finns samt Folkvagen. Men, ibland måste bilarna ha draghjälp uppför en lång backe vad det nu ska bero på, om de är för tungt lastade eller om underlaget är slirigt fast det ser torr ut. Det händer att många välter. De kör sockerrör och är lastade över max och blir så höga att de blir instabila. Lastbilarna får slita hårt.
Vad sägs om en FH 3-axlig flakbil med last av sockerrör som drar åtta 2-axliga släpvagnar med rågat mått. Det kan inte gå fort och om lastbilen har 440 hk måste det ju bli enorma påfrestningar på motorn. Finns även FH med boggisemitrailer och 2 fyraxliga släpvagnar.

Hav tålamod för fordonet skall bara svänga och köra nerför backen en bit och därifrån backa in till en avlastningsplats. Observera att bilen är en 164G med endast 360/400 och mer hk. I Sydamerika låter man sig inte luras av att man behöver 700 HK. Dessa fordon som går genom pampas där det när det regnat blir lerigt och skitigt och djupa spår. Regeringarna är så fattiga att de inte har råd med riktiga vägar överallt. Broarna kan bestå av 3 breda brädor på ömse sida. Folk skaffar sig traktorer för att dra loss bilar som fastnat och tjänar ju förståss på det. Ofta måste det vara två allhjulsdrivna stora traktorer för att kunna rubba de tungt lastade bilarna som kan ha alltifrån säd till plank och grus.

http://www.youtube.com/watch?v=7-HplS6Ey-Y 8,34 min.

Vilket är svårare att backa den sträcka som fordonet på filmen gör jämfört med att backa samma sträcka med en ett 25,5 eller 24 meters fordon som vi har i Sverige. Det ser knepigt ut för mig men det kanske inte är så märkvärdigt för er som kör och har kört lastbil.

http://www.youtube.com/watch?v=Vxla8xh4qnQ

Länk till något intressant och som ni får luska ut själva vad det är som pågår.

http://www.youtube.com/watch?v=q6eexYIKJms

Kan ni förstå hur denne chaufför tänker? Han har 400 hästar i Scanian kan jag berätta.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Re: Lastbilarna i Sydamerika

Inläggav Lars-Gunnar » 25 feb 2013, 20:20

Någon kommentar?

Jag tänker på att man ju vid backtagning håller bilen rullande och liksom tar sats för att sedan växla ned. Här ser vi en förare som kommer med timmer sakta nerför backen och i brytpunkten stannar han, lägger i 1:an (antar jag) och börjar om liksom. Vad jag vill ha utrett är om ni andra skulle göra så eller skulle ni ta sats efter halva nerförsbacken?

Har vi några rutinerade chaufförer i detta forum eller är alla som jag bara intresserad av lastbilarna?

Lars-Gunnar
Lars-Gunnar

Inläggav bma.finland » 25 feb 2013, 20:59

Lars-Gunnar skrev:Någon kommentar?

Jag tänker på att man ju vid backtagning håller bilen rullande och liksom tar sats för att sedan växla ned. Här ser vi en förare som kommer med timmer sakta nerför backen och i brytpunkten stannar han, lägger i 1:an (antar jag) och börjar om liksom. Vad jag vill ha utrett är om ni andra skulle göra så eller skulle ni ta sats efter halva nerförsbacken?

Har vi några rutinerade chaufförer i detta forum eller är alla som jag bara intresserad av lastbilarna?

Lars-Gunnar

kanske krypväxeln ,inte lätt att lägga i i farten då det inte just är fart då, 2/5km /h ca
bma.finland

Inläggav Vågert » 25 feb 2013, 22:58

Vilket är svårare att backa den sträcka som fordonet på filmen gör jämfört med att backa samma sträcka med en ett 25,5 eller 24 meters fordon som vi har i Sverige. Det ser knepigt ut för mig men det kanske inte är så märkvärdigt för er som kör och har kört lastbil.Fråga från L-G

Jag sulle hellre backat in en 24metare eller en 25,25metare.
24 äller 25,25metare kvettar dä ä ju lika många leer :lol: :lol:

Ja skriver på västgötska sum ni förstår!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Veteranåkare
Användarvisningsbild
Vågert

Inläggav sverker » 26 feb 2013, 02:57

Lars-Gunnar skrev:Någon kommentar?

Lars-Gunnar

Nu är jag ingen rutinerad chaufför utan kör bara högst någon gång om året, men jag har iaf fått lära mig att om det är slirigt underlag så är det bättre att ta en växel från början som bilen kommer orka uppför backen med än att satsa på en högre, vara tvungen att växla mitt i backen och om man har otur missa något på växlingen så att man börjar slira för sedan är det kört. Med den strategin växlar han ner på ganska optimalt ställe för att släpet som står i nerförsbacke kommer hjälpa honom igång och sedan är det bara att köra. Att han stannar helt beror nog på att han har lite svårt att få i växeln, kanske krypväxel som påpekas ovan.

Ang backa, det beror på vad man är van vid. Det går nog att lära sig den där kombinationen också och den är inte så ovanlig här, man kan se mellantrailern som en lång dragstång om man jämför med bil och släp.
sverker

Inläggav Lars-Gunnar » 26 feb 2013, 22:41

Tack, det var intressanta svar.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar

Inläggav sjömannen » 29 jan 2014, 09:42

Han gjorde de enda rätta- Hade de vart asfalt o rakare väg, hade de kanske vart läge o"ladda". Jag antar att han åker där ofta och förmodligen har han vart med om att bilen "kurkat",eller att han inte fått i lägsta taggen i motlutet och därmed "fått lite att stå i". Med tanke på vägens beskaffenhet,så måste man väl säga" han hade tur me vädret"

Sjömannen
sjömannen

Återgå till Allmänt Veteransnack