Sida 1 av 1

Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 14:53
av flak
En rejäl vurpa, och säkert rätt mycket jobb för bärgaren.
Olycka 1969.jpg
Olycka 1969.jpg (107.86 KiB) Visad 11629 gånger

Olycka 1969 bild 2.jpg
Olycka 1969 bild 2.jpg (160.68 KiB) Visad 11629 gånger

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 15:07
av faun v12
Tveksamt om olyckan var 1969 med tanke på att F89 PRESENTERADES 1971,det kan ju ha varit en prototyp, intressanta bilder fö.

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 15:26
av VolvoStar
faun v12 skrev:Tveksamt om olyckan var 1969 med tanke på att F89 PRESENTERADES 1971,det kan ju ha varit en prototyp, intressanta bilder fö.

Volvo F89 presenterades väl 1970?

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 17:12
av faun v12
Stämmer ,Volvo Star, F89 presenterades November 1970 dock såldes de första serietillverkade bilarna som 1971 års modell. Det hela ökar ju möjligheten att olycksbilen var en prototyp.

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 18:12
av Bo Norvinge
Är det verkligen 1969?
Kan inte hjälpa det men det känns inte rätt med 1969.

ERT-loggan tror jag inte fanns då.
Treaxlig jumbotrailers, GoodYear-klistermärket, lackeringssättet, det kraftiga solskyddet i transparent plast, extraljus i inspektionsluckan, vägkantsmarkeringen och framför allt tidningstryckskvaliteten känns mer en bra bit in på 70-talet.
Kan verkligen Volvo kört Volvo-märkta prototyper med ny grill och ny inspektionslucka då de lika väl kunde använda gamla 88-prylar som inte väckte misstankar?
Och dessutom släppa prototyp till dragblisåkare i löstrailersvängen?

1979 hade jag inte tvekat på.

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 18:23
av Thomas Almen
Ja, bilen är inte äldre än 1975, eftersom det ser ut som det sitter torkare på lyktorna, (svart sarg runt lyktan).

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 18:55
av Reid Hulting
Helt rätt Bosse, den ERT-loggan fanns inte 1969. Kom en bra bit in på 70-talet. 1969 var det nog bara Scania-dragbilar som körde åt ERT, eftersom väldigt mycket lastades på Scania i Södertälje till Zwolle i Nederländerna.

Reid.

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 21:09
av Lars-Gunnar
Sedan skriver man Riks 15. Vad var det för väg? Var det en Europaväg. Vi hade ju Riks 13 som väl var den som blev namnändrad till E4:a?

Lars-Gunnar :)

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 16 feb 2013, 21:18
av Berger
Är det inte 22,5or på bilen? när kom det?

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 17 feb 2013, 00:08
av flak
Nu har jag svamlat till det bilden är hämtad från 80 talet men exakt år kommer jag inte ihåg..kollade tidning mellan 1981-84 så 69 gäller en annan bild.. Sorry=)

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 17 feb 2013, 09:47
av Mats t
Lars-Gunnar skrev:Sedan skriver man Riks 15. Vad var det för väg? Var det en Europaväg. Vi hade ju Riks 13 som väl var den som blev namnändrad till E4:a?

Lars-Gunnar :)

Riks 15 ändrades först till E66 nu är det E22

Re: Olycka med Volvo F89

InläggPostat: 17 feb 2013, 21:36
av Sudde52
Vägen Malmö-Norrköping var från början Riksfyran. Då riksvägsnumren reviderades 1962 blev Riksfyran till riksväg 15 vars nummer man behöll till 1980 (enligt Wikipedia)