Sida 1 av 1
Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 14:53
av flak
En rejäl vurpa, och säkert rätt mycket jobb för bärgaren.

- Olycka 1969.jpg (107.86 KiB) Visad 11629 gånger

- Olycka 1969 bild 2.jpg (160.68 KiB) Visad 11629 gånger
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 15:07
av faun v12
Tveksamt om olyckan var 1969 med tanke på att F89 PRESENTERADES 1971,det kan ju ha varit en prototyp, intressanta bilder fö.
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 15:26
av VolvoStar
faun v12 skrev:Tveksamt om olyckan var 1969 med tanke på att F89 PRESENTERADES 1971,det kan ju ha varit en prototyp, intressanta bilder fö.
Volvo F89 presenterades väl 1970?
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 17:12
av faun v12
Stämmer ,Volvo Star, F89 presenterades November 1970 dock såldes de första serietillverkade bilarna som 1971 års modell. Det hela ökar ju möjligheten att olycksbilen var en prototyp.
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 18:12
av Bo Norvinge
Är det verkligen 1969?
Kan inte hjälpa det men det känns inte rätt med 1969.
ERT-loggan tror jag inte fanns då.
Treaxlig jumbotrailers, GoodYear-klistermärket, lackeringssättet, det kraftiga solskyddet i transparent plast, extraljus i inspektionsluckan, vägkantsmarkeringen och framför allt tidningstryckskvaliteten känns mer en bra bit in på 70-talet.
Kan verkligen Volvo kört Volvo-märkta prototyper med ny grill och ny inspektionslucka då de lika väl kunde använda gamla 88-prylar som inte väckte misstankar?
Och dessutom släppa prototyp till dragblisåkare i löstrailersvängen?
1979 hade jag inte tvekat på.
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 18:23
av Thomas Almen
Ja, bilen är inte äldre än 1975, eftersom det ser ut som det sitter torkare på lyktorna, (svart sarg runt lyktan).
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 18:55
av Reid Hulting
Helt rätt Bosse, den ERT-loggan fanns inte 1969. Kom en bra bit in på 70-talet. 1969 var det nog bara Scania-dragbilar som körde åt ERT, eftersom väldigt mycket lastades på Scania i Södertälje till Zwolle i Nederländerna.
Reid.
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 21:09
av Lars-Gunnar
Sedan skriver man Riks 15. Vad var det för väg? Var det en Europaväg. Vi hade ju Riks 13 som väl var den som blev namnändrad till E4:a?
Lars-Gunnar

Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
16 feb 2013, 21:18
av Berger
Är det inte 22,5or på bilen? när kom det?
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
17 feb 2013, 00:08
av flak
Nu har jag svamlat till det bilden är hämtad från 80 talet men exakt år kommer jag inte ihåg..kollade tidning mellan 1981-84 så 69 gäller en annan bild.. Sorry=)
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
17 feb 2013, 09:47
av Mats t
Lars-Gunnar skrev:Sedan skriver man Riks 15. Vad var det för väg? Var det en Europaväg. Vi hade ju Riks 13 som väl var den som blev namnändrad till E4:a?
Lars-Gunnar

Riks 15 ändrades först till E66 nu är det E22
Re: Olycka med Volvo F89

Postat:
17 feb 2013, 21:36
av Sudde52
Vägen Malmö-Norrköping var från början Riksfyran. Då riksvägsnumren reviderades 1962 blev Riksfyran till riksväg 15 vars nummer man behöll till 1980 (enligt Wikipedia)