Sida 1 av 1

Länkar från Brasilien

InläggPostat: 10 feb 2013, 23:30
av Lars-Gunnar
Renovering av en Volvo NL12
Antes Depois = Innan dess

http://www.youtube.com/watch?v=jYekPvQ7T_4

Instruktionsfilm för Argentina med Volvo VN och Buss

När man ser filmen så tycker jag att det var en bil som väl övertog Titanens roll. Den är reslig och välbyggd och får klara svåra och tunga uppdrag. Se hytten som ju skulle ha suttit i de svenska bilarna istället för den lilla hytten.

http://www.youtube.com/watch?v=LDPzLTzlois 8 min.

Här en instruktions film från 1994 och man ser att Volvo har en provanläggning i Arizona. Den FH vi ser är lite anonym men går att känna igen. VN-modellerna är på 310, 340, 360 och 410 HK. Volvo har fått sälja många bussar och karosserna är inte VanHool utan de är byggda av inhemska leverantörer. Inte så dumma.

En sak är slående och det är att de har så hemskt långa hjulbaser och lång ram för de bilar som skall gå solo.. Bilarna går på Pampas det röda jordens land och blir bra smutsiga.

http://www.youtube.com/watch?v=Q6qSCdpMl1U

FM till ex. kan ha 4 axlar och mycket långt flak. De lastar och blir baktunga och inte så smidiga som ni kommer att få se

Lars-Gunnar :)

Re: Länkar från Brasilien

InläggPostat: 11 feb 2013, 15:43
av Ante
Jag såg resan uppför berget med den baktunga FM-bilen. Man undrar ju hur de tänker egentligen? Jag kan förstå om de måste lasta mer än fullt för att få lönsamhet i resan, och att de många gånger får försöka så gott de kan med den utrustning de har. Men någonstans borde väl ändå riskerna väga tyngre än viljan att försöka. Åkarna lever ju på sina bilar och underhållet kostar pengar för dem också, så man undrar ju varför de håller på som de gör. Jag har svårt att tro att de gör så för att de är korkade, eller? Det verkar ju finnas en del beresta herrar här på forumet, någon av er kanske har gjort ett studiebesök i dessa trakter och fått en inblick i hur de resonerar?

Re: Länkar från Brasilien

InläggPostat: 11 feb 2013, 19:15
av Anders Roger Larsson
Ante skrev:Jag såg resan uppför berget med den baktunga FM-bilen. Man undrar ju hur de tänker egentligen? Jag kan förstå om de måste lasta mer än fullt för att få lönsamhet i resan, och att de många gånger får försöka så gott de kan med den utrustning de har. Men någonstans borde väl ändå riskerna väga tyngre än viljan att försöka. Åkarna lever ju på sina bilar och underhållet kostar pengar för dem också, så man undrar ju varför de håller på som de gör. Jag har svårt att tro att de gör så för att de är korkade, eller? Det verkar ju finnas en del beresta herrar här på forumet, någon av er kanske har gjort ett studiebesök i dessa trakter och fått en inblick i hur de resonerar?


Detta var som att köra bärgningsbil när man hade tungt lass :evil: Man önskade att man haft styrbrom!

Re: Länkar från Brasilien

InläggPostat: 12 feb 2013, 00:24
av Lars-Gunnar
Många där har inte tummen mitt i handen utan kan laga bilarna stående ute. Men elektroniken måste dom nog lämna bort.

Annars har dessa bila oerhört lång hjulbas. Så här gick det det för en sådan långhjuling:

http://www.youtube.com/watch?v=GPNeqfiTkO0

När man ser bilderna på Mersedeslastbilen som kör över det utlagda bandet med något hårt i och den klarar sig. Sedan kommer Forden och se vad som händer. Lastförskjutning eller vad?

Lars-Gunnar

Re: Länkar från Brasilien

InläggPostat: 14 feb 2013, 11:50
av janne59
Lars-Gunnar skrev:Många där har inte tummen mitt i handen utan kan laga bilarna stående ute. Men elektroniken måste dom nog lämna bort.

Annars har dessa bila oerhört lång hjulbas. Så här gick det det för en sådan långhjuling:

http://www.youtube.com/watch?v=GPNeqfiTkO0

När man ser bilderna på Mersedeslastbilen som kör över det utlagda bandet med något hårt i och den klarar sig. Sedan kommer Forden och se vad som händer. Lastförskjutning eller vad?

Lars-Gunnar


Ingen Ford på våran gård. :)

Jan Johansson