av Per Thomson » 08 apr 2008, 10:15
Körde linje Fagersta - Skåne ett tag 1963, var 20 år då, hade en lots från Markaryd som "klev på" kl 05. Två turer i veckan var det. Nåväl, om man var i god tid innan Markaryd hände det att man kunde få sova någon timme på tradarmacken i Kånna strax söder om Ljungby. Det var ganska trångt och enkla galonklädda britsar. Gubbarna snarkade rätt våldsamt så jag kom snart på att det var bekvämare att sova i 1350-hytten i stället. Bilen jag körde var en LS76 med ett 10,5 meters treaxligt fribärande Skänningeskåp efter.
Det blev i regel långa dagar i Skåne med sista lastning i Helsingborg av styckegods på bilen och grönsaker i Släpet. Godset till Skåne var nästan alltid olika varor av stål som rör och tråd, det senare t ex till fjädrarna i Dux-sängar som tillverkades i Sösdala (Hässleholm). Lassen ner till Skåne var sällan mindre än 30 ton och kylartemperaturen steg rejält när man "tog" gamla Barnarpsbacken. Väl ovanför backen fanns ett populärt nattöppet tradarstopp där man ibland tog en fika och ett snack med någon annan chaufför. Minns att jag hade tillsägelse från åkaren att ej stänga av motorn om jag stannade där för "övervärmen" i motorn som uppstod på grund av den krävande Barnarpsbacken kunde skada motorn i så fall. Genom att låta motorn vara igång återfick den rätt temperatur och överhettning av eftervärmen undveks.
Nåväl, mycket Off-Topic, men filmen samt Anders PS-beskrivning "tände" minnen. Filmens tidsspegling var dock några år tidigare men förhållandena och vägarna inte så mycket annorlunda i tidigt 60-tal. En påtaglig förändring var dock att dubbelbemanning ej förekom på 60-talet.
Hälsningar
Per Thomson