Klassiska Lastbilar nr 1 2013

Hej alla forummedlemmar!
Har ni slutat med Klassiska lastbilar? Det brukar ju jämt komma kommentarer för varje utgivet nummer. Visst var omslagets Scania fin? Nummer ett gjorde mig verkligen ödmjuk in i själen för vad jag fick se och läsa om Volvo så vad annat kan man bli.
När jag efter att ha läst ledaren aningslöst bläddrade vidare och kom till en uppenbarelse som jag aldrig trodde jag skulle få se med 10 Volvo Titan med 4 tippkolvar och flak gjort för hårda laster på sidan 22. Jag minns att den Titan av 1954-års modell som min far fick äran att ratta hade 4 tippkolvar och kunde sidotippa åt båda hållen. Samma typ av BeGe-hytt hade den också.
Minns inte om 4 tipptuber gav snabb resning av flaket men vad är skillnaden mot idag. Har man 2 grövre tipptuber med samma kraft och snabbare resning eller?
Det var rena överraskningen när sidan 22 uppenbarade sig och vilken bild av 10 Titaner med 4 tipptuber vardera och endast för bakåttippning och med flak som jag inte sett förr. 150 Hk dög nog gott då inget starkare gått att få än Titan Turbo. Bilarna har bara Titan-skylten. Var det bra att ha 4 tippkolvar. Idag är det väl 2 som gäller. Fördelen med 4 kontra 2 tipptuber?
Det har skrivits en bok om Volvos lastbilar och var är alla foton på Titan och Titan Turbo. Tycker att författaren satt bilarna i skamvrån. Vad gäller Titan och Vikingen som var så vanliga och så tycks inte Volvo uppskatta detta. Nog är det Titan som är anfader bakom dagens lastbilar.
Tack Stefan Andersson för text och foto och Bengt Gustavsson för din ledare. Ja, vad hade hänt om FH16 hetat Titan 750?
Ett namn som smakar bättre än FH som har funnits med sedan 1993. Idag heter både MACK:s kraftigaste truck Titan och Mercedes har sin Titan och de SÄGER Titan när de pratar om dessa lastbilar.
(Titan är ett metalliskt grundämne och det nionde vanligaste atomslaget i jordskorpan
Sauern var en trevlig bekantskap med en orginell lösning för luftfjädringens placering bak. Entuasiaster har tagit sig an Sauers lastbilar med huv och de är ofta 4 eller 6-hjulsdrivna. De har träffar enkomt för märket.
Bengt, hoppas på fler reportagen om ett lastbilsmärke. Iveco, Mercedes och Yuri/Sisu om budgeten räcker. DAF är mångsidigt och tillverkade både släp och lastbilar i dess barndom.
Lars-Gunnar
Har ni slutat med Klassiska lastbilar? Det brukar ju jämt komma kommentarer för varje utgivet nummer. Visst var omslagets Scania fin? Nummer ett gjorde mig verkligen ödmjuk in i själen för vad jag fick se och läsa om Volvo så vad annat kan man bli.
När jag efter att ha läst ledaren aningslöst bläddrade vidare och kom till en uppenbarelse som jag aldrig trodde jag skulle få se med 10 Volvo Titan med 4 tippkolvar och flak gjort för hårda laster på sidan 22. Jag minns att den Titan av 1954-års modell som min far fick äran att ratta hade 4 tippkolvar och kunde sidotippa åt båda hållen. Samma typ av BeGe-hytt hade den också.
Minns inte om 4 tipptuber gav snabb resning av flaket men vad är skillnaden mot idag. Har man 2 grövre tipptuber med samma kraft och snabbare resning eller?
Det var rena överraskningen när sidan 22 uppenbarade sig och vilken bild av 10 Titaner med 4 tipptuber vardera och endast för bakåttippning och med flak som jag inte sett förr. 150 Hk dög nog gott då inget starkare gått att få än Titan Turbo. Bilarna har bara Titan-skylten. Var det bra att ha 4 tippkolvar. Idag är det väl 2 som gäller. Fördelen med 4 kontra 2 tipptuber?
Det har skrivits en bok om Volvos lastbilar och var är alla foton på Titan och Titan Turbo. Tycker att författaren satt bilarna i skamvrån. Vad gäller Titan och Vikingen som var så vanliga och så tycks inte Volvo uppskatta detta. Nog är det Titan som är anfader bakom dagens lastbilar.
Tack Stefan Andersson för text och foto och Bengt Gustavsson för din ledare. Ja, vad hade hänt om FH16 hetat Titan 750?
Ett namn som smakar bättre än FH som har funnits med sedan 1993. Idag heter både MACK:s kraftigaste truck Titan och Mercedes har sin Titan och de SÄGER Titan när de pratar om dessa lastbilar.
(Titan är ett metalliskt grundämne och det nionde vanligaste atomslaget i jordskorpan
Sauern var en trevlig bekantskap med en orginell lösning för luftfjädringens placering bak. Entuasiaster har tagit sig an Sauers lastbilar med huv och de är ofta 4 eller 6-hjulsdrivna. De har träffar enkomt för märket.
Bengt, hoppas på fler reportagen om ett lastbilsmärke. Iveco, Mercedes och Yuri/Sisu om budgeten räcker. DAF är mångsidigt och tillverkade både släp och lastbilar i dess barndom.
Lars-Gunnar
