Sida 1 av 1

Caydon truck meet

InläggPostat: 20 jan 2013, 19:20
av Lars-Gunnar
Hej!

Jag tittar på filmer från veteranträffar i England och de gjorde verkligen lastbilar av rang. Bilar med dubbla hjul fram (Chinese six), 3-axlingar, 2-axlingar och 8-axlingar och boggien var alltid driven. I ett forum säger man att de styrande i de olika bolaget begick självmord på brittisk lastbilsindustri. De var nog för konservativa och tog inte till sig signalerna utifrån så då kom först Scania-Vabis och sedan Volvo in i bilden och här ser vi di svenske:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=4QXQKvRKEkc (Lastas av)

De säger på YouTube att F88:an bolmade mycket när motorn var kall. Den blev såld sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=BwXzhK8SGCk (Anländer)

http://www.youtube.com/watch?v=oEcnuHfF48E (Åker därifrån.

Tittar ni noga så ser ni att Engelsmännen och Skottarna för den delen är mästare i att knyta i hop lasten. Här finns ingen vanlig last men kolla in chinese six bilen so får åka på flaket. Visst är det bra? De körde ju bara med presenning och så skulle detta förankras med många varv runt lasset.

Blandat nytt och gammalt: http://www.youtube.com/watch?v=1IFWiCBWQgo

Titta vilken snygg DAF 85 som kommer där, faktiskt den snyggaste jag sett. Notera också att våra engelska vänner har färg på fordonen och mycket text på sidorna. De är inte vita alla man ser.

Leyland gasturbinlastbil från 1968

http://www.youtube.com/watch?v=NvzmNWJBSNI
http://www.youtube.com/watch?v=TTSvwwsmTYM&NR=1

En parad med engelska lastbilar via denna länk. Titta på den fina Volvo F16 som kommer efter alla Foden hur fint lackad den är med smala streck som inramar en yta. Detta tycker jag faktiskt är finare än alla pråliga motiv som svenska åkare begåvar sina bilar med.

http://www.youtube.com/watch?v=5e40nihKNVo

Ni får gärna kommentera om ni känner för det.

Lars-Gunnar :)

Re: Caydon truck meet

InläggPostat: 22 jan 2013, 11:29
av flak
Fantastiska fordon och med tanke på alla snygga utställningstruckar vi hade på åttiotalet som såg ut som Volvo F16 dragaren så det är något som vi svenskar skulle fixa till för det finns otroligt lite sådana fordon kvar här i Sverige.

Sen kan jag ju inte låta bli att undra om alla fordon som exporterats till England, speciellt Morfar alltså Kalmar Kårens tungbärgare som exporterades till UK undrar om den finns kvar?
Tänk om den rullat förbi....ja kul att se att engelsmännen tar vara på sina bilar på ett sånt utsökt sätt.

Re: Caydon truck meet

InläggPostat: 22 jan 2013, 16:55
av Lars-Gunnar
Ja Flak, de har fler F86, F88, F89, F10, F12 än vi har och F86:an gjorde djupt intryck på Engelsmännen med riktiga stolar, radio, värme, servostyrning och den var tyst m.m. liksom sedan F88:an i det tunga segmentet. Finns bilder på hur de kopplat boggietrailerna och kört på utlandet med 40 ton. Den var "underpowered" säger dom men det uppvägdes av den goda komforten.
Att de har kvar så många bilar som svenskarna har gjort beror nog mycket på kärleken till märket.
England är en Ö och en annonserade i forumet om medlemmarna visste var han kunde köpa lastbilar och de bad honom bokstavligen att glömma det.

Sedan är ju Engelsmännen konservativa så därför anammar de inte vad som helst men sparar istället det de har. Storbritannien har 60 mil. invånare så det är klart att de är i överläge vad gäller innehavet av lastbilar.

Lars-Gunnar :)

Re: Caydon truck meet

InläggPostat: 29 jan 2013, 12:24
av Per Thomson
Har för mig att inga F89:or gick till UK då denna motor krävde mer plats på höger sida och det gick inte ihop med förarplatsens manöverorgan för högerplacering. Däremot tror jag att 88:ans motor trimmades upp något och att man på de dessa senare modeller försåg hytterna med 89:ans grill. Tror att detta står omnämnt i någon av Volvo-böckerna.

Re: Caydon truck meet

InläggPostat: 29 jan 2013, 22:05
av Lars-Gunnar
Jo F88:ans motor hottades upp så den fick 290 HK för de brittiska öarna men med F89:ans breda svarta grill. Vet inte om det var TD100A som användes. Det var något med växelspakens placering som gjorde att de inte fick 330 hästarn av just den anledning som Per säger här.

Lars-Gunnar :)