Lite statistik

Det är säkert många med mig som undrar hur många gamla lastbilar det egentligen finns kvar här i landet.
Den allmänna uppfattningen är nog att ”det inte finns så många kvar” utan det man i princip ser på träffar, rallyn, utannonserade på Blocket, etc. skulle i stort sett vara det som finns.
Man ser ju t.ex. nästan aldrig någon gammal lastbil ute på vägen.
Sedan är ju naturligtvis alla medvetna om att det finns åtskilligt med skrot och diverse objekt som inte omedelbart upptäcks.
Det finns de som har farhågor ”att det blir aldrig någon gammal bil kvar till mig” när gamla lastbilar och objekt exporterats ut ur landet. Speciellt exporten till Holland (som nu kanske stannat av lite p.g.a. orolig konjunktur) har varit särskilt uppmärksammad och i viss mån ifrågasatt.
Det visar sig vara ganska svårt att få fram relevant information och statistik, och för att göra den rättvisande så måste man naturligtvis skaffa information om:
- Fordon i trafik
- Avställda fordon
- Oregistrerade fordon, dvs. objekt, skrot, etc.
Det blir än mer komplicerat om man sedan vill bryta ned informationen i fordonens tillverkningsår samt i lätta och tunga lastbilar.
Enligt tillgängliga uppgifter från Transportstyrelsen och SCB så bestod det svenska fordonsbeståndet av 8660641 inregistrerade fordon vid årsskiftet 2011/2012.
Av dessa var 760849 lätta och tunga lastbilar.
Antalet tunga lastbilar (över 3.5 tons totalvikt) var 131071 stycken, därav 80739 i trafik.
Som en jämförelse mot de drygt 548000 lastbilarna (lätta och tunga) som var i trafik årsskiftet 2011/2012 så var motsvarande siffra knappt 85000 år 1950. Dvs. det finns idag cirka 6,5 gånger fler lastbilar på vägarna än det fanns då.
Andelen avställda fordon 2011/2012 alla kategorier ligger runt 20-30 %, men för tunga lastbilar är den närmare 40 %. Avställning av fordon ökar generellt sett under de kalla månaderna så jag preciserar inte siffrorna mer än så.
Sedan skall man inte heller bortse från att en f.d. lastbil kan vara registrerad som traktor, motorredskap eller terrängvagn och t.o.m. buss eller personbil. Ett sådant fordon kan mer eller mindre lätt återställas till lastbil om man vill.
Men frågan är – Hur många gamla lastbilar med veteranstatus (lastbilar och ombyggda lastbilar som finns i Transportstyrelsens nuvarande bilregister samt räddningsbara objekt) tror vi finns kvar i Sverige?
Enligt tillgängliga siffror så finns det runt 215000 veteranklassade fordon i Sverige.
Siffran avser personbilar, lastbilar, bussar och traktorer (men kanske även motorcyklar) och siffrorna är naturligtvis inkluderade i totalsiffran 215000 veteranklassade fordon som angavs ovan.
En siffra som också publicerats säger att det endast finns cirka 4500 fordon som är av årsmodell 1950 eller äldre inregistrerade i Sverige. Dessa fordon är ju inte bara befriade från fordonsskatt utan också befriade från obligatorisk årlig kontrollbesiktning (egenkontroll gäller) så därför har man särbehandlat dessa lite grand.
Ingen statistik som jag hittills sett har angivit hur många tunga lastbilar det finns kvar som har veteranstatus, dvs. är äldre än 30 år.
Men att det är betydligt fler än man först tror är jag övertygad om.
Det är inte helt lätt att erhålla kostnadsfri information från Transportstyrelsen så man får skynda långsamt.
Nu har jag i alla fall fått svart på vitt av Transportstyrelsen hur många påställda och avställda TUNGA lastbilsregistrerade fordon det finns i det nuvarande svenska bilregistret som är tillverkade år 1950 och tidigare.
Återigen finns det naturligtvis en hel del tunga lastbilar tillverkade före 1951 kvar som antingen skrot eller bättre eller sämre objekt, men då inte finns införda i nuvarande bilregister.
Vad tror forumet om fördelning på fordonsmärken?
Jag tänkte göra en omröstning.
Men för att göra det lite mer udda så tänkte jag inte fråga om det märke som har störst andel utan om det som kommer TVÅA i antal.
Det är två bilmärken som faktiskt utkristalliserar sig i topp och sedan finns det en grupp som är betydligt mindre och slutligen har vi en del udda märken.
Så min fråga lyder :
Vilket bilmärke med tunga lastbilsregistrerade fordon (totalvikt över 3500 kg) tillverkade 1950 och tidigare kommer TVÅA i den svenska registreringsstatistiken?
Observera att det gäller alltså kvarvarande och inregistrerade tunga lastbilar i dagens bilregister och inte någon försäljningsstatistik och inte heller några traktorregistrerade ombyggda lastbilar eller oregistrerade objekt.
Rösta gärna. Jag ger er två chanser att välja bilmärke.
Jag kommer att avslöja svaret efter omröstningens slut om 14 dagar.
// Kjell N
Den allmänna uppfattningen är nog att ”det inte finns så många kvar” utan det man i princip ser på träffar, rallyn, utannonserade på Blocket, etc. skulle i stort sett vara det som finns.
Man ser ju t.ex. nästan aldrig någon gammal lastbil ute på vägen.
Sedan är ju naturligtvis alla medvetna om att det finns åtskilligt med skrot och diverse objekt som inte omedelbart upptäcks.
Det finns de som har farhågor ”att det blir aldrig någon gammal bil kvar till mig” när gamla lastbilar och objekt exporterats ut ur landet. Speciellt exporten till Holland (som nu kanske stannat av lite p.g.a. orolig konjunktur) har varit särskilt uppmärksammad och i viss mån ifrågasatt.
Det visar sig vara ganska svårt att få fram relevant information och statistik, och för att göra den rättvisande så måste man naturligtvis skaffa information om:
- Fordon i trafik
- Avställda fordon
- Oregistrerade fordon, dvs. objekt, skrot, etc.
Det blir än mer komplicerat om man sedan vill bryta ned informationen i fordonens tillverkningsår samt i lätta och tunga lastbilar.
Enligt tillgängliga uppgifter från Transportstyrelsen och SCB så bestod det svenska fordonsbeståndet av 8660641 inregistrerade fordon vid årsskiftet 2011/2012.
Av dessa var 760849 lätta och tunga lastbilar.
Antalet tunga lastbilar (över 3.5 tons totalvikt) var 131071 stycken, därav 80739 i trafik.
Som en jämförelse mot de drygt 548000 lastbilarna (lätta och tunga) som var i trafik årsskiftet 2011/2012 så var motsvarande siffra knappt 85000 år 1950. Dvs. det finns idag cirka 6,5 gånger fler lastbilar på vägarna än det fanns då.
Andelen avställda fordon 2011/2012 alla kategorier ligger runt 20-30 %, men för tunga lastbilar är den närmare 40 %. Avställning av fordon ökar generellt sett under de kalla månaderna så jag preciserar inte siffrorna mer än så.
Sedan skall man inte heller bortse från att en f.d. lastbil kan vara registrerad som traktor, motorredskap eller terrängvagn och t.o.m. buss eller personbil. Ett sådant fordon kan mer eller mindre lätt återställas till lastbil om man vill.
Men frågan är – Hur många gamla lastbilar med veteranstatus (lastbilar och ombyggda lastbilar som finns i Transportstyrelsens nuvarande bilregister samt räddningsbara objekt) tror vi finns kvar i Sverige?
Enligt tillgängliga siffror så finns det runt 215000 veteranklassade fordon i Sverige.
Siffran avser personbilar, lastbilar, bussar och traktorer (men kanske även motorcyklar) och siffrorna är naturligtvis inkluderade i totalsiffran 215000 veteranklassade fordon som angavs ovan.
En siffra som också publicerats säger att det endast finns cirka 4500 fordon som är av årsmodell 1950 eller äldre inregistrerade i Sverige. Dessa fordon är ju inte bara befriade från fordonsskatt utan också befriade från obligatorisk årlig kontrollbesiktning (egenkontroll gäller) så därför har man särbehandlat dessa lite grand.
Ingen statistik som jag hittills sett har angivit hur många tunga lastbilar det finns kvar som har veteranstatus, dvs. är äldre än 30 år.
Men att det är betydligt fler än man först tror är jag övertygad om.
Det är inte helt lätt att erhålla kostnadsfri information från Transportstyrelsen så man får skynda långsamt.
Nu har jag i alla fall fått svart på vitt av Transportstyrelsen hur många påställda och avställda TUNGA lastbilsregistrerade fordon det finns i det nuvarande svenska bilregistret som är tillverkade år 1950 och tidigare.
Återigen finns det naturligtvis en hel del tunga lastbilar tillverkade före 1951 kvar som antingen skrot eller bättre eller sämre objekt, men då inte finns införda i nuvarande bilregister.
Vad tror forumet om fördelning på fordonsmärken?
Jag tänkte göra en omröstning.
Men för att göra det lite mer udda så tänkte jag inte fråga om det märke som har störst andel utan om det som kommer TVÅA i antal.
Det är två bilmärken som faktiskt utkristalliserar sig i topp och sedan finns det en grupp som är betydligt mindre och slutligen har vi en del udda märken.
Så min fråga lyder :
Vilket bilmärke med tunga lastbilsregistrerade fordon (totalvikt över 3500 kg) tillverkade 1950 och tidigare kommer TVÅA i den svenska registreringsstatistiken?
Observera att det gäller alltså kvarvarande och inregistrerade tunga lastbilar i dagens bilregister och inte någon försäljningsstatistik och inte heller några traktorregistrerade ombyggda lastbilar eller oregistrerade objekt.
Rösta gärna. Jag ger er två chanser att välja bilmärke.
Jag kommer att avslöja svaret efter omröstningens slut om 14 dagar.
// Kjell N