Sida 1 av 2

Stockholmsbilder

InläggPostat: 04 jan 2013, 15:30
av flak
Letade runt lite på forumet och fann inga bilder på exempelvis Bloms åkeri..
Thomas Almen skrev:Bloms Åkeri, som nämns här över, hade ju ett speciellt kännetecken. Oavsett vad färg det var på karosseriet, så var alltid halva kofångaren röd, och den andra halvan var grå. Delat på mitten i längsled, d.v.s höger grå, vänster röd.

Så här kommer lite smått och gott från Stockholm och vi börjar med Bloms.
AW 1974 15B042.jpg
AW 1974 15B042.jpg (86.25 KiB) Visad 15501 gånger

Och som en liten bonus...spana noga..något är mkt intressant :wink:
AW 1972 10B097.jpg
AW 1972 10B097.jpg (130.56 KiB) Visad 15501 gånger

Foto A Willgård

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 04 jan 2013, 15:51
av Reid Hulting
Kan det vara 8-cylindrig motor i mittenbilen?

Reid

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 04 jan 2013, 17:32
av Anders Ason
Ser ut att stämma och i så fall står den bilen i Olofström. Den är ett hembygge.

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 04 jan 2013, 18:25
av herrstina-
Jag tror tom att åttan sitter kvar i grillen.

Stina.

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 04 jan 2013, 19:11
av S-V L44
Man hittar mer information om fordonet här viewtopic.php?f=11&t=5212

// Kjell N

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 04 jan 2013, 20:36
av flak
Helt riktigt synd att det inte var en av originalåttorna, men jag tycker faktiskt att den är snygg och ljudet måste vara rätt maffigt.
Här är lite fler godbitar..notera arbetsplatsformen till höger inne på gatukontorets parkering.
AW 1974 17A008.jpg
AW 1974 17A008.jpg (177.48 KiB) Visad 15416 gånger

AW 1974 15A020.jpg
AW 1974 15A020.jpg (153.9 KiB) Visad 15416 gånger

Foto A Willgård

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 06 jan 2013, 00:46
av Per Thomson
Första fotot i den här tråden väcker ett minne, det är 76:an med maskintrailer jag syftar på. Minnet: På väg hem från Italien med ett lass marmor hände det att vattenpumpen på min FB88:a gick sönder i höjd med Mjölby. Jag lyckades ta mig till Linköping och få den utbytt trots lördag. Marmorn skulle till Katrineholm och lossning var bokad och ankomsttid aviserad. Vad göra, dessutom en trailer med 3½" KinPin :cry: Jo, fick låna en telefon på Volvo och Bloms ställde upp med kanske just denna 76:a, eller en precis lika. De 25 tonnen marmor kom fram till Katrineholm nästan på utlovad tid och när jag kom tillbaks till Linköping stod 88:an klar utanför verkstaden.

Lite mer för den som orkar läsa "Off-Topic", utanför ämnet: Denna resa var en riktig otursresa, det räckte inte bara med vattenpumpen. Marmorlasset till Katrinehom blev lastat inte mindre än två gånger. Det första kom bara ca 30 km på grund av att en liten Fiat 500 tvärbromsade därför att föraren blev osäker på om han hade valt rätt fil. Trailerns last blev omfördelad så att de 25 tonnen upptog de första 6 metrarna + 0,3 meter genom en krasad framstam. De två tonnen polerade fönsterbänkarna som ursprungligen var placerade på trailern mitt blev marmorgrus på grund av att ett 12 tons paket med stående marmorskivor gled rakt igenom dessa. Tull måste tillkallas för eftersom det var plomberat (TIR) så kunde ju förödelsen inte beskådas annat än det som syntes sticka ut genom framstammen. Marmor-fabrikören kom också. Vända och tillbaks till fabriken för att lasta av, byta ut det som skadats och lasta på. Vid vändningen krängde trailern över mot boggihjulen och rev av slitbanan på ett nästan nytt Michelin. Vid dessa lastningar var man nästan aldrig med utan det vanliga var att "kom igen om tre timmar". Detta var första gången de lastade en trailer med genomgående rambalkar och de två marmorpaketen om 12 ton vardera var paketerade på järnställningar. Järn mot järn glider bra och fortsättningsvis blev man mer uppmärksam på hur det lastades. Fiaten då? Jo den skyndade sig snabbt från platsen när man insåg att det var två centimeters marginal. Sedan blev det lite mer pappersexercis då det inte gick att plombera utan längre utan för varje land som skulle passeras måste det utfärdas det landets transitdokument och godset räknas.

Inte nog med detta, vid gränsen Österrike Västtyskland blev det dryga böter för överlast.

Varför kommer man ihåg sånt som hände för 45 år sedan men inte var man har lagt telefonen idag? :mrgreen:

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 06 jan 2013, 00:53
av Anders Ason
(... eller telefonnumret till farsans faster som varit död i mer än 30 år! 0490-12708, men ring inte, man kan ju inte veta om det går uppåt eller nedåt)

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 08 jan 2013, 09:38
av flak
En goding till...A5508
AW 1972 11A071.jpg
AW 1972 11A071.jpg (57.8 KiB) Visad 15172 gånger

Foto A Willgård

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 11 jan 2013, 20:02
av Per Thomson
Det skulle vara intressant att få veta lite mer om den bilen. Släpet: Förmodligen en av de första konstruktionerna med hydraulisk öppning av sida ned tak. Vad var den huvudsakliga körningen för den här bilen?

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 11 jan 2013, 22:41
av Anders Roger Larsson
Per Thomson skrev:Det skulle vara intressant att få veta lite mer om den bilen. Släpet: Förmodligen en av de första konstruktionerna med hydraulisk öppning av sida ned tak. Vad var den huvudsakliga körningen för den här bilen?


Hästdynga - från Solvalla till någon odling av något slag...

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 12 jan 2013, 08:52
av Per Thomson
Det var ju en ädel produkt :lol:
Sedan var det bara att trycka på en knapp för att öppna läm-sidan på släpet när man truck-lasta någon form av returgods.

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 12 jan 2013, 09:35
av Thomas Almen
Körde inte Sture Bergendahl på Trailer nåt liknande ekipage, mellan Solvalla å Halmstad?. Har en bild på ett nästan lika släp, byggt runt 1972 av Zetterbergs i Östervåla. Den vagnen skulle dock användas till att frakta slaktavfall.

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 15 jan 2013, 08:37
av Anders Willgård
Thomas Almen skrev:Körde inte Sture Bergendahl på Trailer nåt liknande ekipage, mellan Solvalla å Halmstad?. Har en bild på ett nästan lika släp, byggt runt 1972 av Zetterbergs i Östervåla. Den vagnen skulle dock användas till att frakta slaktavfall.


Jag vill minnas att Sture berättat att han körde den här bilen, är det någon som har kontakt med honom så kan man kolla vad han minns.

Re: Stockholmsbilder

InläggPostat: 17 jan 2013, 15:36
av flak
AW 1978 23A006 00.jpg
AW 1978 23A006 00.jpg (169.14 KiB) Visad 14759 gånger

AW 1978 23A005 00.jpg
AW 1978 23A005 00.jpg (187.51 KiB) Visad 14759 gånger

Foto A Willgård