Sida 1 av 3

Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 31 dec 2012, 14:51
av flak
En rätt stor sak det där...
Finns fortfarande i registret och registrerad på en privatperson...hur lyckas man gömma en sån från oss här på forumet...och jag hittade inget om Statens vattenfallsverk så varsegoda..
Skattevikt, kg: 25000
Tjänstevikt, kg: 20500
Totalvikt, kg: 36000
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 15500
Tillåten lastvikt, kg: 4500
Totalviktsfördelning kg, axel 1: 10990
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 25010
Kopplingsanordning : KROK
Kopplingsanordning 2: BYGEL
Kopplingsavstånd, mm: 6460
Kopplingsavstånd EU, mm:
Bromsanordning : TRYCKLUFT
Effektiv bromsanordning: Nej
Lastutrymmets längd, mm: 1700
Främre överhäng, mm:
Bakre överhäng, mm: 100
Utrustning: KRAN, VINSCH
Drivande axlar fram: 2
Drivande axlar bak: 1
Antal hjul: 10
Antal axlar: 3
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 3750
Max axelavstånd axel 2-3, mm: 1500

AW 1974 17B02500.jpg
AW 1974 17B02500.jpg (93.11 KiB) Visad 14686 gånger

Foto A Willgård 1974

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 31 dec 2012, 15:44
av Lasse Hsand
Den där ska jag ha en bild på från mitten på 80talet. Dragandes på en turbin till ett kraftverk.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 31 dec 2012, 18:51
av Per Thomson
Oj, någon som känner till gömstället?

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 31 dec 2012, 19:16
av VolvoStar
Hej FaunV12 Aka Kenneth har ju en sådan och den andra står i Holland.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 31 dec 2012, 19:24
av Lasse Hsand
Kranen känns lite smäcker i förhållande till resten.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 31 dec 2012, 19:27
av Reid Hulting
Den användes väl i huvudsak för att lyfta på och av barlastvikter. Var nog ingen smidig kranbil :wink: :lol: .
Reid.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 13:52
av Malte. E
Om tungdragaren.....
Var kan en sådan bil finnas gömd..? Undras det. Mitt svar är i Degerfors, hemma hos Kenneth Hedegård. Men ,den ser ganska annorlunda ut idag. De som såg reportaget
om transporten av torkcylindern till Frövifors i Classiska Lastbilar för några år sedan instämmer säkert.
Vid anskaffningen av dessa dragbilar fick man snart problem med förflyttningen av dragbilarna från uppställningsorten Västerås och till arbetsplatserna, oftast kraftverks-
byggen i övre Norrland. De var för breda, för tunga, och för långsamma för förflyttning på väg långa sträckor.Tog man dem på järnvägsvagn slapp man nämnda problem,
men i stället passade inte hytterna in i järnvägens normala lastprofil. Detta tvingade fram en modifiering av hytterna, som inte var till fördel för utseendet. Men problemet med lastprofilen löstes, och det var ju syftet med förändringen! Transporten på järnvägsvagn var mig veterligen inget problem i fortsättningen.
Men en intressant tanke: Om Ro-Rofartyget Sigyn funnits på den tiden, hade förflyttningen av dragbilar, transportvagnar och annan utrustning varit klart enklare.
Från hamnen i Västerås och till exempelvis Luleå hamn hade transporten säkert gått mycket lätt.
Malte E.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 15:30
av Per Thomson
Intressanta uppgifter och reflektioner Malte! :)

Men med lite kreativt tänkande hade de ju kunnat modifiera en vanlig gammal O-vagn med "hjulbrunnar" så att bilen kom ned innanför lastprofilen. Fanns ju även lågplansvagnar, minns ej SJ:s littera, men de var väl för dyra. Vi skattebetalare som stod för både säljare och köpare så det borde ju ha kvittat.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 16:15
av Böll
Jösses,20 ton tjänstevikt..va vägen en modern tungdragare??12ton?? va e de för motor i en sån.. :D

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 17:39
av Malte. E
Replik till Per,
på den tiden körde jag Kungsängsgatan i Västerås, ofta flera gånger pr dag, och såg både jobben kring avfärden och hemkomsten för det nämnda ekipagen. På den idag
förfallande högkajen mitt emot betongstationen höll man till. Man anlitade inte bara EN, utan flera godsvagnar som hade plan i nivå med kajen. Jag tror enbart transportvagnen upptog mer än en vagn. Dragbilen en egen vagn. Fantasilöst? Kanske, kanske inte.
Malte.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 18:42
av faun v12
Trevlig bild Flak bidragit med, jag undrar över registrerings-numret om det är min bil eller den andra som gick till Holland ? Vad beträffar motortyp så är det en Mercedes-Benz V6 på 450hk. Transmissionen är en converter så det Malte skriver stämmer om max hasigheten som bara är 50 km/tim. Bilarna levererades 1970 så är bilden från 1974 så väntade man ganska länge innan de byggdes om. De 2 Faunerna ersatte de ålderstigna Pacific-dragarna som med sina törstig bensinmotorer och obifintliga komfort hunit bli ca 30 år gamla.

tungdragare1_1.jpg
tungdragare1_1.jpg (196.13 KiB) Visad 14426 gånger

tungdragare2_1.jpg
tungdragare2_1.jpg (213.96 KiB) Visad 14426 gånger

img.jpg
img.jpg (16.38 KiB) Visad 14426 gånger

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 18:48
av VolvoStar
Jo Van Summeren äger den som exporterades till Holland och den är till salu men den lär nog kosta mer nu en för något årsedan när den var till salu på blocket för 25 000 kr.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 21:19
av Thomas Almen
Böll skrev:Jösses,20 ton tjänstevikt..va vägen en modern tungdragare??12ton?? va e de för motor i en sån.. :D

Ja en motsvarande tungdragare ligger nog mellan 15-20 ton i tjänstevikt. Motor?. Tja, eftersom tyskarna är bäst på riktiga tungdragare, blir det väl bland det värsta MB eller MAN har att erbjuda. De 2 MB som kompisen köpte av Kraftdragarna, har 570 hk. Och 8x6-drivning. Så Scaniafantast han är, så är han ständigt lika lyrisk över Mercornas muskler.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 22:27
av faun v12
På biderna i mitt förra inlägg syns ombyggnaden på hytterna, chaufförerna fick svettas ordentligt när sidorutan hamnade vid hjässan varma dagar.Malte tar upp antalet vagnar vid järnvägstransport, "stora systemet" med kapacitet på upp till 450 ton fodrar nästan ett helt tåg-sätt, 2 dragbilar med var sin vagn,balk-systemet 4stora vagnarför 2 torn , 2 trailers, 4 kort-balkar, 1 lång-vagn för 2 lång-balkar plus special-vagnen med själva transformatorn.Fick glädjande veta av Flak att h ans bild föreställde just min bil :CFJ 816, dock visar den stora bilden i mitt inlägg bilen som finns i Holland, saknade nutids bild på min bil.

Re: Statens vattenfallsverk

InläggPostat: 01 jan 2013, 22:45
av Stormagnus
IMG_0685 - Kopia (640x347).jpg
Tror att detta är Kenneths Faun i nutid.
IMG_0685 - Kopia (640x347).jpg (155.14 KiB) Visad 14391 gånger