Sida 1 av 3

Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 19:22
av Stellan
Min ryska är inte vad den aldrig varit...men jag tror att den här bilen heter Maz. Jag bläddrade i en pärm från 1979 som handlar om Etiopien häromkvällen, och hittade den här broschyren. Kan detta vara den ryska varianten av en tridemboggie eller Robson-drive? :mrgreen: :D

Bild

/Stellan

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 19:43
av Stellan
Scannade ett par sidor till där man ser hur släpet och lastapparaten fungerar. Har vi någonsin haft något liknande här i Norden tro?

Bild

Bild

/Stellan

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 20:58
av Anders
Maz, eller "Minsky Avtomobilny Zavod"(Bilfabriken i Minsk) tillverkar ju inte bara lastbilar och bussar, utan de låg bla. bakom transportfordonen man sett på tv bärandes på bla. SCUD-missiler. Tyvärr sträcker sig inte mina kunskaper om detta företag längre än så.

Men jag tänkte fylla på med en bild på en annan fd. sovjet.
Bilden föreställer en KrAZ eller som det utläses Kremenchuts'ky Avtomobil'ny Zavod (bilfabriken i Krementchug, snacka om fantasi när det gäller att hitta på namn!). Den här och en till köptes in av försvaret för att utvärdera. Det var väl inte något som imponerade direkt. 14-liters V8-diesel på om jag inte minns fel 275 "ystra" kusar. En finess som finns dock är att man kan variera lufttrycket i däcken under färd för att förbättra framkomligheten.
Hytten är byggd på trästomme och för väl närmast tankarna till svenskt 40-tal.
Tyvärr var det någon som hade slagit sönder rutorna på den i Malmköping där den stod tidigare :evil:

Bild

Anders

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 21:34
av Thomas Almen
Samma, eller åtminstone liknande, trailersystem fanns i Norge fram till 90-talet. Oslagbart på små, dåliga vägar.

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 21:41
av Per Thomson
Interiörbilden från broschyren, man nästan längtar efter att få bli chaufför på en sådan - förlåt ironin :mrgreen:
I övrigt kanske man måste medge att det kanske fanns någon ingengör försökte tänka till lite även där.

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 21:54
av Anders
Per Thomson skrev:Interiörbilden från broschyren, man nästan längtar efter att få bli chaufför på en sådan - förlåt ironin :mrgreen:
I övrigt kanske man måste medge att det kanske fanns någon ingengör försökte tänka till lite även där.


Det står ju "perfect driving condition", så det måste man ju tro på :mrgreen:
Dessutom är förarsätet ställbart, kan det vara så att vi snackar körkomfort i den högre skolan nu? :wink:

Anders

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 21:59
av Stellan
Anders skrev:Det står ju "perfect driving condition", så det måste man ju tro på :mrgreen:
Dessutom är förarsätet ställbart, kan det vara så att vi snackar körkomfort i den högre skolan nu? :wink:
Anders


Njae...observera att det är en exportversion. Jag tror nog att den inhemska versionen var lite mer standardbetonad :P :mrgreen:

/Stellan

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 22:23
av Anders
Undrar vilken marknad man hade tänkt sig att sälja de här bilarna? Förutom sina ideologiska partners hade väl sovjet inte många andra ställen än afrika att sälja bilarna på?

Anders

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 22:27
av Stellan
Broshyren satt i en pärm som behandlade transportlösningar och -behov i Etiopien 1979. Kanske de ändå trots allt sålde några Maz dit...?

/Stellan

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 22:31
av Anders
Säkert fick de sålt en hel drös med bilar. Om man åkte till Etiopien skulle man säkert få se någon.

Undrar hur en sådan här bil hade ställt sig i en jämförelse med en Scania 141 eller Volvo F12? :mrgreen:

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 22:33
av Stellan
Jag tyckte att timmertrailern såg intressant ut...så jag scannade in de bilderna separat. Har något liknande förekommit på våra breddgrader tro? Tyvärr så har tidens tand inte varit nådig mot broshyren, men det går nog att se vad det föreställer ändå hoppas jag.

Det är ganska häftigt att dragbilen är fyrhjulsdriven. De måste ha väldigt dåliga skogsvägar jämfört med vad vi har...

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 22:37
av Anders
Fyrhjulsdrivna timmerbilar har det ju funnits bla. i finland. Vet dock inte hur vanligt det är. Och i boken om volvos lastbilar så är det ju bild på en L3854 dragbil som de kör timmer med i Liberia. Får väl anta att den slets rätt hårt där...

Konstruktionen på trailern ser en aning livsfarlig ut faktiskt. Säkert en jättebra idé på skrivbordet, men undrar hur det verkligen fungerade ute i den afrikanska urskogen? :shock:

Anders

Maz, Zil, Gaz och Uaz.

InläggPostat: 04 apr 2008, 22:42
av Bo Norvinge
Flera sovietiska lastbilar fanns på den svenska marknaden.
Maz, Zil, Gaz och Uaz finns avbildade i Lastfordonskatalogen 1968 och Matreco Bil AB i Stockholm var importör.
På baksidan av en av mina broschyrer över dessa CCCP-vagnar hittar jag en återförsäljarstämpel från Lakholms Bil & Plåt, Strandbo, Stora Tuna.
Hur många som däremot såldes i Sverige är en annan fråga.

Re: Maz

InläggPostat: 04 apr 2008, 23:02
av Bo Norvinge
Stellan skrev:Min ryska är inte vad den aldrig varit...men jag tror att den här bilen heter Maz. Jag bläddrade i en pärm från 1979 som handlar om Etiopien häromkvällen, och hittade den här broschyren. Kan detta vara den ryska varianten av en tridemboggie eller Robson-drive? :mrgreen: :D

/Stellan


Alla bilder som du visar är mycket intressanta och många gånger ovanliga men finns det inte mer information till dessa?
De känns ibland lite lösryckta ur sitt sammanhang.
Till exempel, i vilket sammanhang kommer Maz in i en pärm om Etiopien?
Ingår bilderna i någon slags forskning eller utredning?
Det borde i så fall finnas mycket intressant information till forumläsarna.

Re: Maz

InläggPostat: 05 apr 2008, 02:14
av arnfinn
Stellan skrev:Det är ganska häftigt att dragbilen är fyrhjulsdriven. De måste ha väldigt dåliga skogsvägar jämfört med vad vi har...
/Stellan


Alle veger i Russland er dårlige når du kommer ut av de store byene. I skogene har de ikke veier, de tramper seg fram der det behøves. :roll: