Maz

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Maz

Inläggav Stellan » 04 apr 2008, 19:22

Min ryska är inte vad den aldrig varit...men jag tror att den här bilen heter Maz. Jag bläddrade i en pärm från 1979 som handlar om Etiopien häromkvällen, och hittade den här broschyren. Kan detta vara den ryska varianten av en tridemboggie eller Robson-drive? :mrgreen: :D

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Re: Maz

Inläggav Stellan » 04 apr 2008, 19:43

Scannade ett par sidor till där man ser hur släpet och lastapparaten fungerar. Har vi någonsin haft något liknande här i Norden tro?

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 apr 2008, 20:58

Maz, eller "Minsky Avtomobilny Zavod"(Bilfabriken i Minsk) tillverkar ju inte bara lastbilar och bussar, utan de låg bla. bakom transportfordonen man sett på tv bärandes på bla. SCUD-missiler. Tyvärr sträcker sig inte mina kunskaper om detta företag längre än så.

Men jag tänkte fylla på med en bild på en annan fd. sovjet.
Bilden föreställer en KrAZ eller som det utläses Kremenchuts'ky Avtomobil'ny Zavod (bilfabriken i Krementchug, snacka om fantasi när det gäller att hitta på namn!). Den här och en till köptes in av försvaret för att utvärdera. Det var väl inte något som imponerade direkt. 14-liters V8-diesel på om jag inte minns fel 275 "ystra" kusar. En finess som finns dock är att man kan variera lufttrycket i däcken under färd för att förbättra framkomligheten.
Hytten är byggd på trästomme och för väl närmast tankarna till svenskt 40-tal.
Tyvärr var det någon som hade slagit sönder rutorna på den i Malmköping där den stod tidigare :evil:

Bild

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Thomas Almen » 04 apr 2008, 21:34

Samma, eller åtminstone liknande, trailersystem fanns i Norge fram till 90-talet. Oslagbart på små, dåliga vägar.
Thomas Almen

Inläggav Per Thomson » 04 apr 2008, 21:41

Interiörbilden från broschyren, man nästan längtar efter att få bli chaufför på en sådan - förlåt ironin :mrgreen:
I övrigt kanske man måste medge att det kanske fanns någon ingengör försökte tänka till lite även där.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin

Inläggav Anders » 04 apr 2008, 21:54

Per Thomson skrev:Interiörbilden från broschyren, man nästan längtar efter att få bli chaufför på en sådan - förlåt ironin :mrgreen:
I övrigt kanske man måste medge att det kanske fanns någon ingengör försökte tänka till lite även där.

Det står ju "perfect driving condition", så det måste man ju tro på :mrgreen:
Dessutom är förarsätet ställbart, kan det vara så att vi snackar körkomfort i den högre skolan nu? :wink:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 04 apr 2008, 21:59

Anders skrev:Det står ju "perfect driving condition", så det måste man ju tro på :mrgreen:
Dessutom är förarsätet ställbart, kan det vara så att vi snackar körkomfort i den högre skolan nu? :wink:
Anders

Njae...observera att det är en exportversion. Jag tror nog att den inhemska versionen var lite mer standardbetonad :P :mrgreen:

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 apr 2008, 22:23

Undrar vilken marknad man hade tänkt sig att sälja de här bilarna? Förutom sina ideologiska partners hade väl sovjet inte många andra ställen än afrika att sälja bilarna på?

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 04 apr 2008, 22:27

Broshyren satt i en pärm som behandlade transportlösningar och -behov i Etiopien 1979. Kanske de ändå trots allt sålde några Maz dit...?

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 apr 2008, 22:31

Säkert fick de sålt en hel drös med bilar. Om man åkte till Etiopien skulle man säkert få se någon.

Undrar hur en sådan här bil hade ställt sig i en jämförelse med en Scania 141 eller Volvo F12? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Stellan » 04 apr 2008, 22:33

Jag tyckte att timmertrailern såg intressant ut...så jag scannade in de bilderna separat. Har något liknande förekommit på våra breddgrader tro? Tyvärr så har tidens tand inte varit nådig mot broshyren, men det går nog att se vad det föreställer ändå hoppas jag.

Det är ganska häftigt att dragbilen är fyrhjulsdriven. De måste ha väldigt dåliga skogsvägar jämfört med vad vi har...

Bild

Bild

Bild

Bild

/Stellan
chaufför emeritus ;-)
Användarvisningsbild
Stellan

Inläggav Anders » 04 apr 2008, 22:37

Fyrhjulsdrivna timmerbilar har det ju funnits bla. i finland. Vet dock inte hur vanligt det är. Och i boken om volvos lastbilar så är det ju bild på en L3854 dragbil som de kör timmer med i Liberia. Får väl anta att den slets rätt hårt där...

Konstruktionen på trailern ser en aning livsfarlig ut faktiskt. Säkert en jättebra idé på skrivbordet, men undrar hur det verkligen fungerade ute i den afrikanska urskogen? :shock:

Anders
Användarvisningsbild
Anders

Maz, Zil, Gaz och Uaz.

Inläggav Bo Norvinge » 04 apr 2008, 22:42

Flera sovietiska lastbilar fanns på den svenska marknaden.
Maz, Zil, Gaz och Uaz finns avbildade i Lastfordonskatalogen 1968 och Matreco Bil AB i Stockholm var importör.
På baksidan av en av mina broschyrer över dessa CCCP-vagnar hittar jag en återförsäljarstämpel från Lakholms Bil & Plåt, Strandbo, Stora Tuna.
Hur många som däremot såldes i Sverige är en annan fråga.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav Bo Norvinge » 04 apr 2008, 23:02

Stellan skrev:Min ryska är inte vad den aldrig varit...men jag tror att den här bilen heter Maz. Jag bläddrade i en pärm från 1979 som handlar om Etiopien häromkvällen, och hittade den här broschyren. Kan detta vara den ryska varianten av en tridemboggie eller Robson-drive? :mrgreen: :D

/Stellan

Alla bilder som du visar är mycket intressanta och många gånger ovanliga men finns det inte mer information till dessa?
De känns ibland lite lösryckta ur sitt sammanhang.
Till exempel, i vilket sammanhang kommer Maz in i en pärm om Etiopien?
Ingår bilderna i någon slags forskning eller utredning?
Det borde i så fall finnas mycket intressant information till forumläsarna.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Hemsida: www.norvinge.se * Mail: bosse@norvinge.se * Tel: 070-587 38 67
Användarvisningsbild
Bo Norvinge

Inläggav arnfinn » 05 apr 2008, 02:14

Stellan skrev:Det är ganska häftigt att dragbilen är fyrhjulsdriven. De måste ha väldigt dåliga skogsvägar jämfört med vad vi har...
/Stellan

Alle veger i Russland er dårlige når du kommer ut av de store byene. I skogene har de ikke veier, de tramper seg fram der det behøves. :roll:
Det er aldri for sent å gi opp!
Intet er umulig for den som ikke skal gjøre det selv!
Det finnes ikke noe enkelt som ikke kan gjøres vanskelig!
Användarvisningsbild
arnfinn

Nästa

Återgå till Allmänt Veteransnack