Sida 1 av 1

Boggiebil

InläggPostat: 03 apr 2008, 20:36
av Stellan
I en pärm från en mässa i Hannover 1985 hittade jag de här fotografierna. Det verkar vara en rätt så liten modell från Mercedes...men ändå en boggie. Är det någon som vet vilken modell det kan vara, och vilken den "normala" totalvikten kan vara? Kan den vara i samma storlek som Volvo F6 tro?

Bild

Bild

/Stellan

Re: Boggiebil

InläggPostat: 03 apr 2008, 20:41
av Anders
Kan det vara något specielbygge? axelavståndet i boggien ser rätt långt ut

Anders

Re: Boggiebil

InläggPostat: 03 apr 2008, 20:56
av Anders Ason
Om jag får tro något så handlar det inte om vikter och axeltryck utan om så låg lasthöjd som möjligt. Sparar rygg o arbete för drickautköraren där förm. de flesta kunderna saknar en kaj som krogar, pubar m fl./Anders

Re: Boggiebil

InläggPostat: 03 apr 2008, 21:02
av Stellan
Men ändå...öl och dricka väger ju en hel del, och det är ju en relativt liten bil. Hade den kört bröd eller något annat lätt så hade jag köpt det :shock:

/Stellan

Re: Boggiebil

InläggPostat: 03 apr 2008, 21:15
av Bo Norvinge
Grundmodellen (utan boggi) fanns på den svenska marknaden under 70- och 80-talet innan LN-serien kom 1985.
Mercedesen på bilden tillhör den sista generationen LP:ar.
Vanliga var LP908, 913, 1013. Totalvikter kring 9-10 ton.
Jag kan inte ge mig till minnes att jag i någon litteratur sett att modellen funnits i boggiversion.
På bilden ser det ut som om boggihjulen är något mindre än framhjulen. Kanske detta är en form av P-boggi?
Kanske boggin med mindre hjul ger lägre flakhöj samtidigt som lastförmågan bibehålls?

Re: Boggiebil

InläggPostat: 03 apr 2008, 21:50
av Stellan
Bo Norvinge skrev:Kanske boggin med mindre hjul ger lägre flakhöj samtidigt som lastförmågan bibehålls?


Ahh...så måste det ju självklart vara. Man kan ju se smålastbilar som Iveco, Citroen och Renault idag med boggie.

/Stellan

Re: Boggiebil

InläggPostat: 04 apr 2008, 21:37
av Thomas Almen
Coca-Cola byggde ju upp FL 6:or med boggie, och 25 tons totalvikt. Lten bil, stor lastförmåga, kan det vara anledningen?. Nån fördel skattemässigt, kanske?.

Re: Boggiebil

InläggPostat: 04 apr 2008, 21:48
av Per Thomson
Thomas Almèn skrev:Coca-Cola byggde ju upp FL 6:or med boggie, och 25 tons totalvikt. Lten bil, stor lastförmåga, kan det vara anledningen?. Nån fördel skattemässigt, kanske?.

Har inte varit insatt i våra skattesystem på de senaste två decennierna men tror knsappast det - storföretagen tittar snaras på mesta möjliga transportkapacitet för minsta möjliga pengar - har själv varit kalkylguru inom Boliden. Om det gäller Coca-Cola så skall man ju ta sig fram fram till en massa adresser i tätort och då blir det på "dette viset" :mrgreen:

På tal om senaste lösningen på citytrailer och insamling av pant-burkar, se
http://www.alutrans.se/menu,3870,page,3870.html

Re: Boggiebil

InläggPostat: 05 apr 2008, 02:06
av arnfinn
Var du på pressekonferansen Per (den 1.april det vil si) :?: :mrgreen:

Stadsgass fra tunnel - hvilket hybridgjennombrudd :mrgreen:

Re: Boggiebil

InläggPostat: 05 apr 2008, 10:35
av Per Thomson
Nej, :lol: jag missade den.

Men lägg webplatsen på minnet, det finns många fina bilder där med förklarande text.

http://www.alutrans.se /Veckans bild och /tidigare bilder :arrow: