Sida 1 av 1

Tyska vagnbjörnstransporter under kriget

InläggPostat: 23 dec 2012, 12:59
av Bengt Dahlberg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/4821.jpg
Tyskarna använde vagnbjörnar för transporter av olika fartyg till Svarta havet. Här några smakprov.
Testversuch für den (U-)Boottransport zum Schwarzen Meer mit vier Kalble-Zugmaschinen. (1941) Foto: RVM

http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/2863.jpg

Ein vermutlich für die Wehrmacht durchgeführter Culemeyer-Transport von Schnellbooten in das Schwarze Meer auf einer unbekannten Reichsautobahn. (1941)

http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/1767.jpg

DR-Culemeyer-Equipement beim Überlandtransport eines für den Kriegseinsatz im Schwarzen Meer bestimmten Schiffs auf der Reichsautobahn von Dresden nach Ingolstadt im Bereich des Altmühltals. (1942)

Re: Tyska vagnbjörnstransporter under kriget

InläggPostat: 23 dec 2012, 13:15
av faun v12
Mycket intressanta bilder! Tandemkopplingen mellan bilarna var första gången jag såg. Säga vad man vill om Tyskarna på den tiden men vägar och logistik var dom fenomenala på,det fick jag även se själv i Norge när vi åkte Evensen tour2012. Vi besökte en plats som innan kriget endast var tillgänglig till fots eller med båt,,där hade Tyskarna sprängt tunnlar och byggt bilväg på bergssidorna.Finns det några uppgiffter på vikterna på dom sektioner som fraktas på dessa bilder? Kollade alla bil-bilder på Järnvägs-museets bildbank och fann där en massa bilder på Kaeble -dragare som SJ ägt. Ägde själv en av dom som gick i Stockholm på 1960-talet med Scania ds 11 motor,såldes till Tysk samlare för ca 15 år sedan.

Re: Tyska vagnbjörnstransporter under kriget

InläggPostat: 23 dec 2012, 13:30
av Per Thomson
Imponerande bilder :!:

Under större delen av 1900-talet var svensk ingenjörsutbildning baserad på tysk litteratur då det saknades svensk sådan. Den tyska lastbilsutvecklingen kom dock att bromsas upp något i slutet på 1950-talet då järnvägspolitiska intressen begränsade totalvikten till 32 ton och max-längden till 16,5 meter. Det ledde till att tyskarna tidigt införde fram-byggda bilar och mycket lätta konstruktioner (även veka). På motorsidan efterfrågades därför inte några större motorer av den stora civila marknaden på samma sätt som rådde före kriget. Mercedes frambyggda bil med två framaxlar togs fram för att optimera lastförmågan inom den begränsade totalvikten. Innan begränsningen infördes har jag hört att fjärrekipagen körde med två treaxliga släpvagnar kopplade efter likande bilar som dessa Kaeble bilar som syns på fotona. Det vore intressant om någon kunde hitta sådana bilder. :arrow:

Re: Tyska vagnbjörnstransporter under kriget

InläggPostat: 23 dec 2012, 17:22
av herrstina-
Jag har sett sådana ekipage på mässor i Tyskland, där har även varit bilder och dokumentation. Det vanliga var att de bestod av en tvåaxlig bil med flak och kapell, därefter hängde två st tvåaxliga kapellsläp.
Som alla vet är jag usel på att ta bilder, alltså är detta inte dokumenterat.

Stina.

Re: Tyska vagnbjörnstransporter under kriget

InläggPostat: 23 dec 2012, 17:54
av herrstina-
Här är ett exempel på dubbelsläp, inte världens bästa bild. Men i alla fall.

Stina.