Sida 1 av 1
Rallyn och träffar 2013

Postat:
20 dec 2012, 19:17
av Anders Ason
En fundering bara, det heter ju Åkarsvängen, Tunga Rallyt, Pärlrallyt, Smålandsrundan o s v.
Tre ord förekommer ovan som då var och en har en ganska entydig betydelse:
> Åkarsvängen - lastbilsåkeri, droskåkeri, häståkeri o s v, d v s en rörelse som avser att betjäna allmänheten och dra in pengar till sina ägare. (kan det heta bussåkeri?)
> Tunga Rallyt - entydigt tunga fordon, oavsett brukarkategori. D v s definitionsmässigt med totalvikt över 3,5 ton och kan vara vilken fordonstyp som helst.
> Rally - hastighetstävling, oftast med olika klasser som reglerar fordonstyp men har inget med tunga eller åkeri att göra egentligen.
Deltagarlistorna:
> Åkarsvängen: där förekommer alla typer av fordon förutom "riktiga åkarbilar". Citroen 2CV med flak, Morris Minor med flak, polisbilar varav en med vattenkanon, bussar av olika sorter, militärfordon, utryckningsfordon av olika slag m m.
>Tunga Rallyt: där förekommer samma kategorier som ovan, d v s utan någon nedre viktgräns.
> Rally - här = köra en sväng utan krav på tid/hastighet, d v s egentligen ett inte så bra ord.
Det som har inträffat under de senare åren, vilket i o f s är kul, är att träffarna är så populära att man i princip bör anmäla till nästa träff redan när man gått i mål för att vara helt säkert på att komma med och det är inte ovanligt att intresserade inte kan erbjudas plats ens långt innan när träffen börja närma sig. En renodling av fordonsurvalet kopplat till träffens namn kanske skulle lösa denna fråga något?
... bättre ord som beskriver vad det är än "rally"?
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
21 dec 2012, 00:25
av S-V L44
Anders, det engelska ordet "rally" betyder inte, så som gemene man oftast tror, "hastighetstävling" på skogsvägar eller för all del även asfalterade småvägar, utan ordet är den ursprungliga betydelsen för sammankomst, massmöte, etc..
Så "rally" är egentligen ett rätt bra ord även i veteranbilssammanhang var man samlas för ett gemensamt ändamål utan att för den skull köra fort med ett eller annat fordon.
Men jag kan förstå att många i Sverige idag förknippar ordet rally med just farttävlingar med bil. Hög fart kan ju gamla lastbilar definitivt inte kan "anklagas" för.
Det är nog så att vi ofta anammar utländska ord (ofta engelska) utan att riktigt förstå ordets ursprungliga innebörd. Man ser det många gånger i reklamsammanhang idag och engelsmän (inkluderande amerikaner och australiensare som har engelska som modersmål) tycker att vi använder väl mycket "svengelska" uttryck även när vi försöker uttrycka oss på som vi tycker perfekt "engelska".
Man kan inte alltid översätta alla ord "rakt över" och inte minst heller slarva med uttalet. Tele2-reklamen med fåret ("cheap" vs. "sheep" - som vi svenskar ofta slarvigt uttalar på samma sätt) är ett talande exempel på detta.
Även om det är ett bra tag sedan de allra första reklaminslagen visades, så har många av oss har nu tappat den ursprungliga poängen. (Personligen tycker jag att de kan lägga ned den reklamen nu.)
// Kjell N
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
21 dec 2012, 11:06
av Anders Ason
Aj agrää!
... men rally är nog ett begrepp i vårt land som "sedan urminnes tider" och utan tvekan och hos de allra flesta människor, betyder det som Svenska Akademins ordlista förtydligar, d v s sedan länge ett svenskt ord och där i våra sammanhang mindre bra då det associerar till hastigheter:

- rally.jpg (37.72 KiB) Visad 13182 gånger
Hastigheten då ofta en faktor men behöver inte betya snabbast utan oftast som idealtid. Midnattssolrallyt har båda.
Som sagt, finns det möjligen mer passande ord?
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
21 dec 2012, 14:02
av Lars-Gunnar
Varför inte Tunga Rundan (TR), Pärlrundan?
Tunga Veteranrundan.
För visst kör ni en runda eller är det från A - B och därifrån hem där ni bor?
Alltså "Rundan" istället för Rally
God Jul
Lars-Gunnar

Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
21 dec 2012, 16:27
av Bo Norvinge
Jo, rundan låter bra.
Leder då mina tankar till något trevligt arrangemang i lagom sakta mak då alla hinner titta på en vacker utsikt och njuta av tillfället.
I småland fungerar ju rundan.
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
21 dec 2012, 18:35
av Anders Ason
Flera träffar med "rundor" har haft start och mål på olika ställen. Om platserna ligger nära varandra är det ju ganska enkelt men om det är större avstånd så kan det bli en del extra åkande för att hämta andra bilar vid hemfärd. Enklast då förstås om start och mål är på samma plats, eller något sånär.
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
21 dec 2012, 20:37
av Anders Ason
Kopplingen mellan träffens namn och urvalet av anmälda bilar är intressant.
Profilerar arrangören på ett kategorinamn, exempelvis "Tunga Rundan" så skulle alla fordonstyper över 3,5 ton vara välkomna.
Omvänt kör MHS exempelvis med en träff som kallas Småsvängen 5 oktober där avgränsningen är "För småbilar och motorcyklar". En treraxlad dragbil med släp passar då dåligt in i sammanhanget. MHS är dock inte konsekventa när de inte har någon nedre viktgräns för tunga Rallyt på ex. vis 3,5 ton. Senast var en BMC 850/flak med d v s en Hundkoja + ett antal andra mindre bilar. Det ledde förmodligen till att flera av de nära 200 intresserade som ville vara med inte fick komma med p g a av en antalsbegränsning, trots att de hade bilar som passade in på just tunga. Om de skulle hårddra det så skulle inte heller icke kommersiella fordon som brand-, militär o s v tas emot med koppling till träffen namn - Åkarsvängen (hur är det med bussar- är de åkerifordon?).
Kanske rimligt att MHS (och andra) ser över sina policys?
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
22 dec 2012, 00:06
av Fredrik Klint
Hört uppgifter om att Tunga Rallyt Väst och Smålandsrundan är samma datum nästa år, stämmer detta?
*Skrev ju fel förut, Pärlrallyt har inget med detta att göra*
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
22 dec 2012, 13:14
av Kjell T
Jag är en av de som två gånger "syndat" och deltagit i Tunga Rallyt med ett fordon vars totalvikt är under 3,5 ton. Anser att det är just blandningen av olika fordon som gör ett "rally" intressant. Kanske det är dags att göra bättring och avge ett nyårslöfte att inte bryta mot denna viktgräns i fortsättningen?
(Ett annat alternativt vore att tillåta endast L/LS 75:or och 76:or lackerade i en viss färg.)
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
22 dec 2012, 13:22
av Fredrik Klint
Kjell T skrev:Jag är en av de som två gånger "syndat" och deltagit i Tunga Rallyt med ett fordon vars totalvikt är under 3,5 ton. Anser att det är just blandningen av olika fordon som gör ett "rally" intressant. Kanske det är dags att göra bättring och avge ett nyårslöfte att inte bryta mot denna viktgräns i fortsättningen?
(Ett annat alternativt vore att tillåta endast L/LS 75:or och 76:or lackerade i en viss färg.)
Tummen upp! Tycker som du att charmen är blandningen.
(Finns annat än just Scanior av viss modell).
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
22 dec 2012, 18:53
av swedishbrasscar
MHS tallyn Tunga Rallyt Väst och Åkarsvängen är öppet för kommersiella fordon 30 år och äldre. Jag tycker inte man ska hänga upp sig på "Tunga".
Re: Rallyn och träffar 2013

Postat:
31 jan 2013, 09:19
av Kjell T
När jag lade till parentesen var det inte för att jag har något emot nämnda biltyper. De hör till mitt favoritmärke, men fick här fungera som exempel.