Drömbilar

Här träffas vi och kanske ställer en fråga eller lämnar ett förslag som andra har en lösning eller synpunkter på. Kom ihåg att det skall handla om lastbilsnostalgi.

Moderatorer: Anders Ason, Moderatorer

Re: Drömbilar

Inläggav magirus » 16 dec 2012, 19:17

faun v12 skrev:Den eller kanske de Brokway som Vattenfall ägde måste ha varit 40-talare eller sena 30-talare, se den främsta bilen på bilden!


Brockway med dessa aggregat kom till under WW2 så de är 1941-45 årsmodell och av vad man då kallade "common standardised military design".
Magirus-Deutz Ijzersterk Luchtgekoeld
Användarvisningsbild
magirus
 
Inlägg: 1142
Blev medlem: 31 mar 2010, 21:37
Ort: N:a Jämtland, jämt o ständigt

Re: Drömbilar

Inläggav mats-oh » 20 dec 2012, 19:28

Samma här, och det skall vara en FB88 dragare med förlängd hytt så som det begav sig en gång i tiden. I slutet på den här sidan kan den ses http://www.veteranlastbilar.se/Gallery.asp?pageid=762

Men L76:an får duga, längtar efter att få prova den med att sprida ett lass väggrus. Utan flak och hytt går det inte så bra.
Hej
Ja den FB 88an är ju mycket häftig Per
Jag har tittat mycket på den.
Det måste väl varit mycket ovanligt på den tiden att man gjorde sådana grepp ....eller??
Som sagt ,född 1968 som jag är , Det fanns Floby , BEGE och Nyströms m.fl men det var väl mest på dom normalbyggda.
Scania LB Volvo F serien var det väl inte så mycket skillnad.
Nyfiken på detta så jag mottager gärna kommentarer
mvh
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Drömbilar

Inläggav Per Thomson » 21 dec 2012, 00:34

Jo, det var nog ovanligt att man förlängde hytterna på de frambyggda modellerna, i vart fall känner jag inte till att någon mer har gjort det i Sverige, däremot i England. Ett risktagande var om kontrollbesiktningen skulle märka något, det hade ju införts typgodkända hytter vid den här tiden. Jag var nog lite nervös inför den första kontrollbesiktningen måste erkännas men de sa inget.

I och med de frambyggda bilarnas intåg på bekostnad av de normalbyggda så minskade marknaden för de fristående hytt-tillverkarna för att till sist upphöra helt. Personligen tycker jag det är lite trist att "nos-bilarna" försvann helt från marknaden. Att de inte kan vara med där snäva längdrestriktioner råder är helt begripligt, men det finns ju många transport-typer som tank, bulk, malm, schakt, grus m m där man ändå måste förlänga konstruktionen mer än vad lastvolymen kräver, bara för att uppnå tillräckligt axelavstånd som behövs för optimal bruttovikt. För en trailerdragare skulle dessutom en meter extra hjulbas ha stor betydelse i ökad säkerhet när det gäller halt väglag i och med ett bättre moment att övervinna vändskivefriktionen.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Drömbilar

Inläggav Lars-Gunnar » 21 dec 2012, 14:17

Ja, jag håller med dig Per!

Alla lastbilar man ser idag är frambyggda oavsett om de kör grus, snö, jord eller vad du vill. En grusbil med en Be-Ge hytt eller Nyström som är avsedd för grus och makadamkörning borde väl i anständighetens namn vara en nosbil. Ser lite överdrivet ut att köra med stora frambyggda ekipagen där arbetstiden är 7.00 - 16.00 och där de kan sova i sin egen säng.

Det är nog Volvo och Scanias ledartrojkor som får bära hundhuvudet då de säkert inte framhållit de frambyggda mer än normalbyggda. Vi har ju exportmarknader dit normalbyggda kunnat exporteras förutom att de köpts i Sverige. N7/10/12 serien tror jag överlevt med det satsades ju fel från början med för små hytter och motorn i hytten? Om bilmodellen varit mer modern kanske för den frambyggda modellen dög till allt som den frambyggda gjorde. Timmerkörning var inget problem.

Lars-Gunnar :)
Lars-Gunnar
 

Re: Drömbilar

Inläggav Thomas Almen » 22 dec 2012, 00:28

En aspekt som ingen berört är chaufförns synpunkter. Torpedbilarna blev mindre och mindre populära, inte minst p.g.a utrymmesbrist. I en timmerbil t.ex. skulle man helst ha med sig en hel del verktyg. Lagomt muntert att behöva ha hytten full med tunga verktyg. Innan kranhytternas intåg kunde man sitta uppemot en timme å lasta i hällregn. Då kunde det va skönt att ha plats för lite ombyte när man var klar. Att man dessutom kunde få en bil som hade 80 cm. kortare hjulbas på timmer t.ex., gjorde inte saken sämre. Kan inte påminna mig en chaufför som gnällt över bytet till frambyggd.
Thomas Almen
 

Re: Drömbilar

Inläggav Per Thomson » 22 dec 2012, 21:41

Jo, det är klart, komforten i de kortaste hyttmodellerna från 1960-talet var anskrämlig. Jag har inte haft möjligheten att prova de senaste hyttmodellerna som gjordes för nosbilarna men antar att de komfortmässigt var något helt annat jämfört med 60-talets hytter.

De breddade och förhöjda Be-Ge hytterna var inte heller dåliga, Evensen 76:an från 1963 och Walter Lindfors bilar från tidigt 60-tal. Det gick att stå upprätt och byta kläder och plant golv. Scana-Vabis LB och Volvos F88 var inte mycket att ha vid ungefär samma tid, mycket trångt och ingen möjlighet att ståendes byta byxor.

Ove013 (Small).jpg
Inte mycket utrymme mellan slafarna i F88:an innan ombyggnad, här överslaf mot tak. Kallt uppvaknande någonstans i Österrike 1967.
Ove013 (Small).jpg (49.43 KiB) Visad 11680 gånger
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Drömbilar

Inläggav mats-oh » 28 dec 2012, 20:17

Roligt att läsa detta , och jag håller med Lars Gunnar , nu är det väldigt vanligt med att grusbilar har globetrotter , topline hytter osv.
Det är kanske inte det som behövs men......det är ju rätt häftigt.
Jag kommer ihåg när jag gick från en Scania LS111 till en Volvo F10 med sovhytt . Från mycket små fönster och korthytt så fick jag en Volvo F10a med sovhytt.
Tre vindrutetorkare , otroligt bred , och en säng. Vilken uppgradering.
F10an var av 1983 års modell med andra ord en plattakare som från början hade varit en 4*2 flakbil med 5,6 meters hjulbas importerad från Holland
därefter ombyggd till en 6*2 kranbil med 4,6 meters hjulbas.
Jag gjorde snart en egen liten ombyggnad på den :D skruvade väck ljuddämparen och drog upp ett rakt rör bakom hytten.
Den hade ett helt grymt gött ljud sen , och vid växlingarna.....piiiuuuuo....niiiice.
Mats
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Drömbilar

Inläggav Thomas Almen » 28 dec 2012, 20:45

Har samma erfarenhet som du Mats, fast bakvänt. När splitlådan rasa på min F 12, så fick jag låna en LS 111 för att expidiera ett par grusbeställningar. Då var det ett tag sen man kört nån torped-Scania. Man kände sig som en skytt i en stridsvagn.... :shock: . Bara några gluggar å kolla igenom, å allt helt inpå kroppen.
Thomas Almen
 

Re: Drömbilar

Inläggav mats-oh » 28 dec 2012, 20:51

Precis Thomas!
Det var en riktigt sån extrem upplevelse.
Det kändes som att få sin första lägenhet nästan :D .
Fy tusan vad stor den var , ok i tvärtemot vad du upplevde. :D
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Drömbilar

Inläggav mats-oh » 28 dec 2012, 21:08

Men jag har gjort en så "hyttresa" tidigare från Bedford TK 1260 till Svelast F7an som jag har nämt i transport ab framåt tråden.
Det var även där tre vindrutetorkare och en mycket bred hytt.Till och med F84an hade betydligt större hytt än Bedforden.
Och jag jag vill dessutom än en gång tacka för Bosses bilder på den tråden
Tack!
Mast
mats-oh
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 17 apr 2012, 18:33

Re: Drömbilar

Inläggav Per Thomson » 29 dec 2012, 19:51

Thomas Almen skrev:Har samma erfarenhet som du Mats, fast bakvänt. När splitlådan rasa på min F 12, så fick jag låna en LS 111 för att expidiera ett par grusbeställningar. Då var det ett tag sen man kört nån torped-Scania. Man kände sig som en skytt i en stridsvagn.... :shock: . Bara några gluggar å kolla igenom, å allt helt inpå kroppen.


Sen kan man ju undra vad Scania höll på med, den redan alltför trånga Be-Ge 1080 hytten försämrades avsevärt när den 1967 ersattes med motsvarande Scania-hytt som blev betydligt smalare (samma hytt som för LS111). Solskyddens bredd till dessa hytter skilde 5 cm till den gamla hyttens fördel. Jag tror ingen ser mig som försvarare av gamla standardhytternas brist på utrymme, det lär väl ombyggnaden av min egen FB88-hytt vittna om.
Hälsningar
Per Thomson
Användarvisningsbild
Per Thomson
Site Admin
 
Inlägg: 7356
Blev medlem: 22 mar 2007, 23:11
Ort: Råå

Re: Drömbilar

Inläggav Thomas Almen » 29 dec 2012, 20:50

Dessutom bör deciblen ha stigit när det mesta blev i plåt. Jämtska bilar gick inte länge på dåliga grusvägar förrns dörrarna börja skramla, å tjura vid stängning. Nä, Be-Ge eller Floby, tack...
Thomas Almen
 

Föregående

Återgå till Allmänt Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster